וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים: נדרוש מהאו"ם הכרה בפלסטין ביום רביעי

15.12.2014 / 0:20

בכיר הרשות אמר כי בפנייה ידרשו הפלסטינים בין היתר שחרור אסירים ופתרון קבע לסוגיית הפליטים. נתניהו: "לכל הממהרים להכיר במדינה פלסטינית, הקשיבו לדברי חמאס"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: טל רזניק

(צפו: נתניהו מתייחס לאפשרות של פניית הפלסטינים לאו"ם)

ההנהגה הפלסטינית הודיעה אמש (ראשון) בתום התכנסות ברמאללה כי החליטה לפנות ביום רביעי הקרוב למועצת הביטחון של האו"ם ולהגיש הצעת החלטה להכיר במדינה פלסטינית ובסיום הכיבוש בתוך תקופה של לא יותר משנתיים. זאת לאחר שמוקדם יותר אמר בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת כי הצעת ההחלטה תוגש כבר היום.

ההערכות הן שהדחייה נועדה להעניק ארכה למשא ומתן על נוסח ההצעה שתובא בפני מועצת הביטחון. במהלך הזמן הזה, ייפגש שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו היום, ומחר הוא ייפגש עם שרי החוץ של הליגה הערבית, ועל פי עריקאת גם הוא צפוי להיפגש עם קרי בלונדון ביום שלישי, כדי לדון עמו בהצעת ההחלטה.

נוסף על כך, רשת "אל-מיאדין" הלבנונית דיווחה כי הנהגת הרשות החליטה גם לדרוש מהאו"ם להקים ועדת חקירה ל"התנקשות", כדבריה, בשר זיאד אבו עין, שמת לאחר עימות עם חיילים בהפגנה בשבוע שעבר. עם זאת, בניגוד להודעתה בעקבות מות השר, ההנהגה הפלסטינית החליטה להמשיך את התיאום הביטחוני עם ישראל. זאת כל עוד נשמר האינטרס הפלסטיני.

עוד בנושא תהליך השלום:
הרשות התקבלה כמשקיפה בבית הדין הבינלאומי בהאג
60% מהיהודים בארץ בעד פשרה טריטוריאלית עם הפלסטינים
צרפת: נכיר במדינה פלסטינית אם המשא ומתן ייכשל

אבו מאזן: הפלסטינים נחושים להגן על עצמם ולהתנגד לישראל. רויטרס
אבו מאזן נואם באו"ם/רויטרס

בדברים שאמר עריקאת לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", הוא ציין כי כל הצעה שתוגש לומעצת הביטחון צפויה לכלול לא פחות מ"סיום הכיבוש, הקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים, שחרור האסירים הפלסטינים, פתרון קבע לסוגיית הפליטים והכרזה על הבנייה בהתנחלויות כפעולה בלתי-חוקית". עריקאת ציין כי בניסוח ההצעה שתוגש לאו"ם יתייחסו הפלסטינים ברצינות להערות שהעלו צרפת והאיחוד האירופי לגבי תוכן הפנייה.

ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, במסיבת עיתונאים בקהיר, 11 באוגוסט 2014. AP
ייפגש עם קרי וידון עמו על הכרה בפלסטין. עריקאת/AP

בתוך כך, נתניהו התייחס אתמול להכרה של פרלמנטים שונים בעולם במדינה הפלסטינית ולדרישה הפלסטינית להכרה באו"ם. "לכל הפרלמנטים שממהרים להכיר במדינה פלסטינית, שיקשיבו לדברים שאומרים ראשי חמאס רק בימים האחרונים בעזה", אמר נתניהו בכנס השנתי של פורום הגיוס של הדת הנוצרית לצה"ל שהתקיים בנצרת. "הם אומרים שהם ישתלטו על יהודה ושומרון, שהם יקימו שם חמאסטן שנייה כבסיס להשמדתה של מדינת ישראל. לא נתנו להם לעשות זאת, ולא ניתן להם לעשות זאת, ואת הדברים הללו אני אומר בפני עמיתיי בפגישות המדיניות שאקיים ברומא, גם שם, ובכל מקום".

נתניהו בניסיון לטרפד את המהלך

בפגישתו עם השר קרי היום ידון עמו נתניהו בניסיונות של הפלסטינים ומדינות אירופה לקדם החלטה במועצת ביטחון של האו"ם הקוראת להקמת מדינה פלסטינית. בישראל מקווים שארצות הברית תטיל וטו על כל הצעת החלטה מסוג זה, אולם בממשל האמריקני הולכת ומתגבשת בימים האחרונים אלטרנטיבה לא פחות בעייתית מבחינת ראש הממשלה נתניהו - הצעת החלטה אמריקנית, שתקרא גם היא להקמת מדינה פלסטינית, אך תכלול גם ניסוחים מרוככים וידידותיים לישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של פורום הגיוס לעדה הנוצרית לצה"ל, נצרת עילית. דצמבר 2014. ערן גילווארג
ראש הממשלה נתניהו, אמש/ערן גילווארג

את הרעיון מקדמים פקידים בכירים בדרג המקצועי במחלקת המדינה, הסבורים שהטלת וטו תפגע ביחסי ארצות הברית עם מדינות ערב, ואילו הימנעות מהטלת וטו תגרום למשבר פומבי עם ישראל. לכן, כפתרון ביניים, הם מציעים שארצות הברית תקדם החלטה משלה, שמצד אחד תכלול התייחסות לגבולות 1967, ומצד שני תדגיש את דרישות הביטחון של ישראל, תכלול התייחסות כלשהי לזהותה היהודית ותימנע מהצבת תאריך יעד נוקשה לנסיגת ישראל מהשטחים. עמדתם של השר קרי והנשיא ברק אובמה בסוגיה עוד לא ברורה.

(עדכון ראשון: 20:10)

לפניות לכתב: aviissacharoff@walla.com

בהכנת הידיעה השתתף אלי אשכנזי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully