וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מות השר הפלסטיני: כולם צודקים, אך מה יבחר אבו מאזן?

11.12.2014 / 15:27

האם הפור נפל והרשות הפלסטינית החליטה להכריז מלחמה דיפלומטית מול ישראל? יו"ר הרשות נאלץ לבחור בין האפשרות הרעה לגרועה, ומותו של זיאד אבו עין עשוי להטות את הכף. אולם בטווח הרחוק, כל זה לא משנה

צילום: יותם רונן, רויטרס; עריכה: טל רזניק

כל מי שהכיר את השר הפלסטיני זיאד אבו עין, שמת אתמול (רביעי), ידע שאינו בקו הבריאות. הוא היה מעשן כבד וסבל מעודף משקל. הרופאים הישראלים שהשתתפו בנתיחת גופתו, קבעו כי הסיבה המרכזית למותו היא התקף לב. "המנוח סבל ממחלת לב איסכמית ונמצאו בכלי הדם שבלבו רבדים טרשתיים החוסמים יותר מ-80% מכלי הדם, וכן נמצאו צלקות ישנות המלמדות כי המנוח סבל מאוטמים בלבו בעבר", נמסר ממשרד הבריאות בירושלים.

למרות כל זאת, הפלסטינים טוענים כי אבו עין מת כתוצאה מחנק ומשאיפת גז מדמיע. במקרה הזה, כנראה שכולם צודקים – השר הפלסטיני ככל הנראה לא היה לוקה בלבו אם לא היה שואף גז מדמיע, ונקלע לקטטה עם אחד משוטרי משמר הגבול במהלך הפגנה בכפר תורמוסיע שמצפון לרמאללה, שחנק אותו. השאלה המהותית כרגע, אם מבחינת הרשות הפלסטינית מדובר ב"קזיוס בלי", עילה למלחמה.

עוד בוואלה! חדשות:
לקראת פיצוץ? עריקאת: "מפסיקים התיאום הביטחוני עם ישראל"
המכון הפתולוגי: "השר הפלסטיני מת מהתקף לב כתוצאה מלחץ"
פרשנות | הפלסטינים לא יתנו לעובדות לקבוע אם פניהם להסלמה

הלווייתו של זיאד אבו עין, רמאללה. יותם רונן
האם מדובר בעילה למלחמה? הלווייתו של זיאד אבו עין/יותם רונן

למרות הסערה סביב מותו של אבו עין, ההלוויה שהתקיימה היום במוקטעה שברמאללה לוותה בטקס צבאי רשמי ומכובד, ועברה באופן רגוע, ללא נאומים מתלהמים וללא התפרצויות זעם נגד ישראל. עם זאת, ברגע שהגיעה שיירת ההלוויה סמוך לבית הקברות של אל-בירה, החל ירי כבד של חמושים לזכרו של השר.

כמו כן, לפחות על פי הצהרותיהם של שניים מראשי פתח, סאיב עריקאת וג'יבריל רג'וב, ההנהגה הפלסטינית שהתכנסה אמש, החליטה על הפסקת התיאום הביטחוני בין הרשות לישראל. לדברי השניים, גם הוסכם על הגשת בקשת הצטרפות לבית הדין הפלילי הבינלאומי, על הצטרפות לאמנת רומא, שסוללת את הדרך להצטרפות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, וכן על פנייה למועצת הביטחון של האו"ם בבקשה להכיר בפלסטין כמדינה.

אם דבריהם של עריקאת ושל רג'וב נכונים, ולא יתבררו רק כצעד תקשורתי מתלהם, הרי שאנו בפתחו של עידן חדש ביחסים בין ישראל לרשות הפלסטיניות. חשוב להבהיר כי רק מחר בערב, במהלך הישיבה של הנהגת הרשות הפלסטינית, תתקבל החלטה סופית, שתקבע אם אכן ייעצר התיאום הביטחוני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הלווייתו של זיאד אבו עין, רמאללה. יותם רונן
עד כה, הצליחו כוחות הביטחון הישראליים והפלסטיניים לבלום את ההסלמה בגדה. הלווייתו של אבו עין, היום/יותם רונן

אם אכן יוחלט על עצירת התיאום, אנו עומדים בפני תקופה קשה, ואולי אף אלימה, בין ישראל לפלסטינים. משיחות עם גורמים פלסטיניים בשבועות האחרונים, נדמה היה שיו"ר הרשות, אבו מאזן, סבר עד כה כי הסלמה בגדה המערבית עלולה דווקא לסייע ליריביו בישראל ובשטחי הרשות. סבב אלים נוסף עלול לטענת הגורמים לשפר את סיכוייו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להיבחר לקדנציה נוספת בירושלים, וקטיעת הקשרים הביטחוניים בין ישראל לרשות תביא להחלשת מעמדה של הרשות בגדה ולהתחזקות חמאס.

אולם גם אם אבו מאזן יבחר שלא לנקוט בצעדים נגד ישראל, כמו הפסקת התיאום הביטחוני, מעמדו ייחלש, בעוד זה של חמאס יתחזק. יו"ר הרשות נאלץ להחליט בין האפשרות הרעה לגרועה. ייתכן שמותו של השר אבו עין, בן בית במוקטעה, סימן את הדרך עבור אבו מאזן.

עם זאת, עומדת בפניו אפשרות נוספת, שעשויה להיות פחות גרועה מהשתיים האחרות - הכרזה על הפסקת התיאום הביטחוני, אך שימורו בפועל. בתרחיש כזה, בכירי הרשות יימנעו מפגישות ביטחוניות משותפות של קצינים ישראלים ופלסטינים וממגע גלוי בין הצדדים, אולם התיאום הביטחוני יישמר בחשאי, הרחק מעיני הציבור.

ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן בהלווייתו של זיאד אבו עין, רמאללה. יותם רונן
ההחלטה הסופית תתקבל רק מחר בערב/יותם רונן

למרות שרבים מיועציו של אבו מאזן קראו לו להתעלם ממערכת הבחירות בישראל ולהמשיך לפעול כרגיל, כלומר להתקדם בפנייה אל הארגונים הבינלאומיים, יו"ר הרשות הפלסטינית אינו עיוור למתרחש בזירה הפוליטית הישראלית. לא מעט ממקורביו של אבו מאזן לחשו על אוזנו להמתין מעט, מאחר שלראייתם, לצעדים כאלה יש פוטנציאל ממשי של הסלמה, שרק תחזק את גוש הימין.

גם אם הפיצוץ יימנע בסוף השבוע הקרוב, התנאים בשטח מבשילים לקראת התפרצות אלימה נוספת. בגדה המערבית חיים כיום 2,754,000 פלסטינים, וברצועת עזה 1,730,000. ביחד, לא כולל מזרח ירושלים, מדובר ב-4,484,000 פלסטינים. בכל חודש נולדים בגדה המערבית בלבד 56 אלף תינוקות, ו-5,000 בני אדם נפטרים. במקביל, שיעור האבטלה הולך ועולה. בגדה, הוא עומד על 26.3%, וברצועת עזה על מספר מבהיל של 43%.

הלווייתו של זיאד אבו עין, רמאללה. יותם רונן
האם אבו מאזן ייאלץ לשנות את כללי המשחק? הלוויית אבו עין, היום/יותם רונן

באשר לתקציב הפלסטיני, ברור כי ללא הסיוע הכלכלי החיצוני, הרשות לא הייתה שורדת. סך ההכנסות הצפויות לשנת 2014 עומד על 4,215,000,000 דולרים. היקף הסיוע של המדינות התורמות עומד על כ-39% מהכנסות אלה. בסעיפי ההוצאות, השכר הוא המשמעותי ביותר, ועומד על יותר משני מיליארד דולרים - כ-48% מההוצאות.

ההאטה הכלכלית בגדה מורגשת היטב. יחד עם היעדר אופק מדיני, היא מהווה הסבר נוסף לעלייה המדאיגה של "אינתיפאדת הבודדים", פיגועים שנעשים ביוזמה פרטית, ולא כחלק מתשתית טרור מסודרת. עד כה, אבו מאזן היה אחד הגורמים המרכזיים בבלימה של מגמת ההסלמה מול ישראל, אך יכול להיות שבשלב מסוים גם הוא ייאלץ לשנות את כללי המשחק ולסתום את הגולל על התיאום הביטחוני.

כוחות הביטחון הישראליים והפלסטיניים הצליחו עד כה לבלום את ההסלמה האחרונה במזרח ירושלים, והאירועים האלימים לא התפשטו לגדה. עם זאת, נוכח הנתונים הכלכליים, ניתן לראות בבירור עד כמה המצב בגדה המערבית נפיץ, ועלול לגלוש להידרדרות כוללת בכל רגע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully