וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון: "אובמה חוסם בנייה בשטחים, אך הוא לא יישאר לעולם"

על רקע המתיחות בין וושינגטון לשר הביטחון, בהקלטה שנחשפה בגלי צה"ל הוא נשמע מאשים את נשיא ארה"ב בהובלת הקו המאלץ את נתניהו להקפיא את הבנייה בהתנחלויות. "מקווה שזה זמני"

ההקלטה מתוך התכנית "בוקר טוב ישראל" בגל"צ; צילום: זוהר גואטה, עומר מירון, גדעון צנטנר, משרד הביטחון; עריכה: גדי וינסטוק

שר הביטחון משה יעלון ממשיך ללבות את האש במערכת היחסים שלו עם וושינגטון: בשיחה עם תלמידי ישיבת "מקור חיים" בגוש עציון אמש (שלישי) הוא נשאל בנוגע להקפאת הבנייה בהתנחלויות, והשיב כי ממשלו של הנשיא ברק אובמה חוסם את הבנייה. בהקלטה של הדברים, שנחשפה הבוקר לראשונה בגלי צה"ל, נשמע יעלון אומר: "כעת יש ממשל מסוים בארצות הברית, ארצות הברית הובילה את הקו. לא לעולם יישאר הממשל הזה, ואני מקווה שזה זמני".

בהקלטה נשמע יעלון אומר לתלמידים כי הוא מעוניין לאשר תכניות ולבנות יותר בהתנחלויות, אולם הסוגיה גוררת תגובה "קודם כל מהאמריקנים, ואחר כך איומים מגורמים שונים", ולכן בישראל נזהרים שלא למתוח את החבל יותר מדי. "פרסום על בנייה, אפילו בירושלים, גורר תגובה מגורמים שונים, כולל ידידינו, שתוקפים אותנו, ואנחנו מתמרנים בנושא", הוא הסביר. לדבריו, הוא תומך במדיניות הזהירה שנוקט ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא זה. "גם שרים במפלגות אחרות שמאוד רוצים לבנות, כמו הבית היהודי, מבינים את הצורך".

עוד על יחסי יעלון-ארה"ב:
יעלון: המערב נגוע ב"בורות" ביחסו לערבים
שטייניץ: "דברי יעלון נגד ארה"ב - יריקה בפרצוף"
אחרי דברי יעלון, ארה"ב מבהירה לישראל: "נמאס לנו"

שר הביטחון משה יעלון ושר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
נאלץ להתנצל שוב ושוב. יעלון ושר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

עם זאת, שר הביטחון הסביר לתלמידי הישיבה כי ההקפאה נוגעת רק למכרזים חדשים ואינה פוגעת בפיתוח של מכרזים שכבר אושרו. "אף על פי כן ההתיישבות גדלה. בשנה האחרונה ההתיישבות ביהודה ושומרון גדלה ב-20 אלף איש", טען יעלון. "אין גידול כזה בשום אזור אחר בארץ".

מסביבתו של יעלון נמסר בתגובה: "לצד יחסים ביטחוניים חסרי תקדים בהיקפם ובעומקם בין מערכות הביטחון של ישראל וארצות הברית, ישנן כמה מחלוקות בין המדינות בנושאים שונים, והן לא מפחיתות כהוא זה מהערכתו והוקרתו של השר יעלון על תרומתם של ארצות הברית והממשל האמריקני לביטחונה של ישראל ועל העובדה שארצות הברית היא ידידתה הגדולה ביותר של ישראל והמשענת האסטרטגית שלה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ברק אובמה בוועידת G20 – אוסטרליה, 16 בנובמבר 2014. רויטרס
"לא יישאר לעולם". אובמה/רויטרס

לשר יעלון יש היסטוריה ארוכה של התבטאויות שגרמו מתיחות ביחסים עם ארצות הברית. הנודעת שבהן הייתה בתחילת השנה, כשיעלון תקף את מעורבותו של שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי במשא ומתן של ישראל עם הפלסטינים וכינה אותו בשיחות סגורות "משיחי" ו"אובססיבי". בוושינגטון גינו את הדברים בחריפות ויעלון התנצל בפני שר החוץ. עם זאת, כעבור חודשיים בלבד הוא שוב הסתבך באמירה בעייתית, כשאמר בהרצאה באוניברסיטת תל אביב כי ארצות הברית "משדרת חולשה ברחבי העולם". גם על אמירה זו הוא נאלץ להתנצל בפני מקבילו האמריקני צ'אק הייגל.

כתוצאה מהקרע ביחסים בין השר לבין הממשל, במהלך ביקור שערך בוושינגטון באוקטובר האחרון נמנעו בכירי הבית הלבן מלהיפגש עמו. ההסבר הרשמי שנמסר מהאמריקנים על כך שסגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והיועצת לביטחון לאומי סוזן רייס לא נענו לבקשתו להיפגש היה אילוצי לוחות זמנים, אולם גורם אמריקני בכיר הסביר: "העובדה ששר הביטחון נדחה על הסף מצביעה על משבר אמון רציני בין הצדדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully