וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משבר אמון": ביידן החרים את יעלון - אך נפגש עם ברק

25.10.2014 / 14:00

על רקע סירובם של בכירי הממשל בוושינגטון להיפגש עם יעלון עקב "לוחות זמנים", נודע לוואלה! חדשות כי קודמו בתפקיד דווקא נועד באחרונה עם סגן הנשיא במהלך ביקור פרטי. "כשרוצים להיפגש מוצאים את הזמן"

שר הביטחון משה יעלון ושר ההגנה האמריקני ג'ו ביידן. רויטרס, עיבוד תמונה
"לוחות הזמנים אינם מאפשרים פגישה". שר הביטחון יעלון וסגן הנשיא ביידן/עיבוד תמונה, רויטרס

החלטת הממשל האמריקני למנוע מבכירי הבית הלבן להיפגש עם שר הביטחון, משה יעלון, במהלך ביקורו הממלכתי בארצות הברית בשבוע שעבר לא הפתיעה איש בוושינגטון או בירושלים. בלשכתו של יעלון אמנם ביקשו לפגוש את סגן הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן, ואת היועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס, אבל הניחו מראש כי התשובה תהיה שלילית, עקב הערותיו המעליבות של יעלון כלפי הממשל האמריקני.

ההסבר הרשמי שנמסר מהאמריקנים היה שלוחות הזמנים של בכירי הבית הלבן אינם מאפשרים פגישה, אבל לשני הצדדים ברור שזו לא הסיבה האמיתית. לוואלה! חדשות נודע כי לפני ארבעה חודשים, סגן הנשיא ביידן דווקא הצליח למצוא זמן לפגישה עם האזרח אהוד ברק, קודמו של יעלון בתפקיד, כאשר האחרון הגיע לוושינגטון במסגרת נסיעת עסקים. השניים שוחחו ארוכות על ההתפתחויות הביטחוניות באזור ועל יחסי ישראל-ארצות הברית.

עוד בנושא:
יעלון המריא לארה"ב: "אסור שמחלוקות יעיבו על היחסים"
אחרי דברי יעלון, ארה"ב מבהירה לישראל: "נמאס לנו"
יעלון מתנצל בפני קרי: "לא התכוונתי לפגוע"

שר הביטחון משה יעלון ושר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
"פגישת עבודה מצויינת". שר הביטחון יעלון ושר ההגנה האמריקני הייגל, השבוע/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

"כאשר סגן הנשיא רוצה להיפגש עם מישהו, הוא מוצא לכך את הזמן", אמר לוואלה! חדשות גורם אמריקני בכיר, שהוסיף: "בכירי הממשל, כולל הנשיא אובמה, תמיד שמחו לפגוש את אהוד ברק במהלך ביקוריו כשר ביטחון, ומתברר שזה נכון גם היום". לדבריו, "העובדה ששר הביטחון לשעבר, שהוא אזרח פרטי ללא כל תפקיד, מתקבל על ידי סגן הנשיא, ואילו שר הביטחון המכהן נדחה על הסף, מצביעה על משבר אמון רציני בין הצדדים".

ברק עצמו התייחס אמש בריאיון ל"יומן" בערוץ 1 ליחסים המתוחים עם וושינגטון, ולפרסומים על כך שבכירי הממשל נמנעו מלהיפגש עם יעלון. "ארצות הברית היא המשענת והידידה הכי חשובה של ישראל, ממנה אנחנו מקבלים שלושה מיליארד דולרים בשנה ואת אמצעי הלחימה הטובים בעולם", אמר ברק. "אנחנו צריכים להתנהל תוך כבוד הדדי ולא לפגוע ביחסים האלה". עם זאת, ברק ציין כי "יחסי העבודה בין הדרגים המקצועיים הם מצוינים, כולל בין בוגי (יעלון) לשר ההגנה הייגל".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
שר הביטחון אהוד ברק וסגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בכינוס במינכן, 2 פברואר 2013. רויטרס
"אסור לפגוע ביחסים עם ארצות הברית". ביידן וברק/רויטרס

בסביבתו של יעלון הבהירו אמש כי הביקור בארה"ב היה מוצלח, בעיקר בשל פגישת העבודה המצויינת שקיים יעלון עם שר ההגנה. "המפתח של הנסיעה זו הפגישה עם הייגל, היא התקיימה והייתה מצויינת. היו גם פגישות עם גורמי ביטחון אחרים ובכולן הוכח הקשר המצוין בין הממסדים הביטחוניים, ובין בוגי להייגל", נמסר. עוד ציינו בסביבתו כי יעלון קיים פגישת עבודה מוצלחת גם עם שגרירת ארה"ב לאו"ם, סמנתה פאוור.

הגורם האמריקני ששוחח עם וואלה! חדשות אמר בהמשך לדברים כי "אין ספק שמערכת היחסים בין יעלון להייגל היא טובה, והיחסים בין דרגי העבודה המקצועיים נותרו מצוינים. הבעיה העיקרית היא שמערכת היחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא אובמה היא גרועה, ובממשלה הנוכחית בישראל אין דמות דומיננטית שמתקבלת באהדה בבית הלבן ויכולה לגשר על הפערים".

עוד ציין הגורם, כי הזעם בממשל נובע לא רק מהתבטאויותיו של יעלון נגד שר החוץ קרי ("משיחי ואובססיבי") אלא גם מדברים שאמר בגנות מדיניות הביטחון הכוללת של ממשל אובמה ("חולשה בזירה הבינלאומית") שנחשפו בחודש מרץ בעיתון "הארץ". עיתוי הדברים - בשיאו של המשבר באוקראינה - נתפס על ידי הממשל כ"סכין בגב", דווקא בשעה שארצות הברית ניסתה לעצור את מהלכיה של רוסיה.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully