וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני הפיזור: הכנסת תצביע על "חוק המסתננים"

שעות ספורות לפני ההצבעה על פיזור הכנסת, תיערך הצבעה על התיקון לחוק למניעת הסתננות, שנועד לעקוף את הכרעת בג"ץ בנושא. לפיו, מבקשי מקלט יוחזקו שלושה חודשים בסהרונים, ואז 20 חודשים ב"חולות"

מאות מבקשי מקלט השוהים במתקן צועדים בצעדת מחאה בגבול מצרים, יוני 2014. יותם רונן
צעדת מחאה של מבקשי מקלט ממתקן חולות לעבר מצרים, יוני/יותם רונן

אם לא יהיו הפתעות, רגע לפני ההצבעה על פיזורה, צפויה הכנסת להצביע היום (שני) על התיקון החדש לחוק למניעת הסתננות, אותו תיקון שבג"ץ ביטל כבר פעמיים בעבר. תיקון החוק אושר בשבוע שעבר על ידי הממשלה ועל ידי ועדת שרים לחקיקה, ולאחר יומיים של דיונים אינטנסיביים, צפויה מחר ועדת הפנים לאשרו ולהביאו לאישורה הסופי של הכנסת.

התיקון החדש לחוק קובע כי מבקשי מקלט חדשים שייכנסו לישראל, לאחר אישורו, יוחזקו במשמורת בכלא סהרונים לתקופה של שלושה חודשים, ואחריה יועברו למתקן חולות. תקופת השהות במתקן חולות, שלא הייתה מוגבלת בזמן, תוגבל בחוק החדש ל-20 חודשים. כמו כן, הוחלט על צמצום רישומי הנוכחות, כשעם אישור החוק, יידרשו המוחזקים בחולות להתייצב לרישום אחד בלבד, במקום שלוש פעמים ביום.

בשעות הצהריים, לקראת אישור החוק בכנסת, תיערך הפגנה נגד תיקון החוק החדש. המשתתפים ייצאו בדרישה לקבל "פתרונות אמיתיים" לסוגיה ולשכונות דרום תל אביב. במהלך הארוע יפריחו המשתתפים 2,000 בלונים - כמספר מבקשי המקלט הכלואים במתקן חולות. לטענת מארגני המחאה, "החוק החדש הוא אותו החוק כמו קודמו בשינוי אדרת". הוא אינו מהווה פתרון אמיתי - לא למבקשי המקלט ולא לתושבי דרום תל אביב. הוא מיועד להמשיך את מדיניות הכליאה של חפים מפשע בעלות רבה, במקום להשקיע בשכונות דרום תל אביב ולהביא רווחים פוליטים לפוליטיקאים מסוימים על גבם של מבקשי המקלט ותושבי השכונות".

עוד ידיעות בוואלה! חדשות:
דוח: כשלים בבחינת בקשות מקלט של אריתריאים וסודאנים
מאמץ מרתוני לאשר את "חוק המסתננים" החדש בכנסת
דעה | שזו לא תהיה ההחלטה האחרונה של הממשלה

פליטים צועדים מגן לוינסקי לשגרירויות ברחבי תל אביב. ינואר 2014. דרור עינב
צעדת מבקשי מקלט מגינת לוינסקי לשגרירויות זרות, ינואר/דרור עינב

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ מירי רגב (הליכוד), פתחה את דיוני הוועדה בנושא בהצהרה כי לא תביא לאישור הכנסת מעצר של שלושה חודשים למבקשי מקלט חדשים, משום שהשאיפה שלה היא להאריך את המעצר בסהרונים לחצי שנה ואת השהות במתקן חולות לשנתיים. מסתמן כי רגב תאלץ לוותר על תכניותיה, בין השאר, לאור התנגדות היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, והיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. כבר ביום דיוני הוועדה, פרסם וינשטיין הבהרה לפיה הארכת תקופת המעצר תהפוך את החוק לבלתי חוקתי, ולפיכך יהיה בלתי ניתן להגנה בפני פסילת בג"ץ.

בסוף השבוע התייחס שר האוצר היוצא, יאיר לפיד, לחוק בדף הפייסבוק שלו. הוא כתב כי מפלגת יש עתיד תתמוך בהצעת החוק כפי שאושרה על ידי הממשלה, וכי על ישראל להכיר רק באזרחי חבל דארפור שבסודאן כפליטים. "עלינו לטפל בהם כמו בניצולים משואה", כתב לפיד. "במהגרי העבודה מאריתריאה, שהם רוב מוחלט של המסתננים, עלינו לטפל כמו במהגרים בלתי חוקיים". טרם ברור אם יחיל לפיד משמעת סיעתית בהצבעה. במידה שחברי יש עתיד יתמכו בחוק שאושר בממשלה יחד עם חברי התנועה, הליכוד, הבית היהודי, ישראל ביתנו והמפלגות החרדיות – צפוי החוק לעבור.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

ארגוני זכויות אדם כמו המוקד לפליטים ומהגרים, האגודה לזכויות האזרח, אס"ף ורופאים לזכויות אדם, טוענים כי המדינה מתחמקת ממציאת פתרונות אמיתיים לבעיה וכי דינו של תיקון זה יהיה כמו שני קודמיו. את השניים הקודמים, הצליחו הארגונים לבטל באמצעות עתירותיהם לבג"ץ.

"על אף שבית המשפט העליון ומבקר המדינה הבהירו שוב ושוב כי כליאה היא לא הפתרון למי שאינם יכולים לשוב לארצם – הממשלה מתעקשת לחזור על טעויות העבר, ומציגה בפעם השלישית הסדר בלתי חוקתי, שמטרתו המוצהרת היא ללחוץ על מבקשי המקלט ולגרום להם לעזוב למקומות בהם נשקפת להם סכנה", נמסר מהארגונים. "חבל ששר הפנים החדש ממשיך את המדיניות שנכשלה ולא מנצל את ההזדמנות לפעול לפתרון אמיתי: השקעת הכספים שיועדו לכליאה בשיפור התשתיות והשירותים בשכונות, ויצירת פיזור טבעי של מבקשי המקלט באמצעות רישיונות עבודה מוסדרים והענקת תמריצים למעסיקים ברחבי הארץ. אנחנו קוראים לחברי הכנסת לנצל את ההזדמנות הזו - ולא לאשר חקיקה מהסוג שכבר נפסל פעמיים על ידי בג"ץ".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

(עדכון ראשון: 23:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully