וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמץ מרתוני לאשר את "חוק המסתננים" החדש בכנסת

ועדת הפנים דנה היום בתיקון החדש לחוק למניעת הסתננות, שאושר השבוע בממשלה, כדי להכינו לקריאה שנייה ושלישית בטרם יפקע לוח הזמנים שקבע בג"ץ. ח"כ רגב: "לא פחות משנתיים מאסר למסתננים ב'חולות'"

צילום: ג'ורג' גינסברג, עריכה: קשת סידי

ועדת הפנים של הכנסת התכנסה היום (שלישי) לתחילתו של דיון מרתוני במטרה להכין את תיקון החוק למניעת הסתננות לקריאה שנייה ושלישית בעוד כשלושה שבועות. לוח הזמנים הצפוף נועד לאפשר לוועדה לעמוד בלוח הזמנים שהציב בג"ץ למדינה, שלפיו על מתקן "חולות" להיסגר תוך 90 יום ממתן פסק הדין, שניתן בסוף חודש ספטמבר.

תיקון החוק, שאושר בתחילת השבוע על ידי הממשלה והכנסת בקריאה טרומית, קובע כי מבקשי מקלט ייכלאו בכלא "סהרונים" לפרק זמן של עד שלושה חודשים, ועם סיומם הם יועברו למרכז השהייה "חולות" לתקופה של עד 20 חודשים. כמו כן, מבקשי מקלט השוהים בישראל ויזומנו ל"חולות" יידרשו לשהות במקום עד 20 חודשים.

את הדיון פתחה יו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב (הליכוד), בהצהרה חד-משמעית, שלפיה היא לא מתכוונת להעביר את החוק שאושר בממשלה במתכונתו הקיימת, ומתכוונת לפעול להארכת תקופות השהייה במתקנים "סהרונים" ו"חולות". "אין לי כוונה לאשר חוק כזה של שלושה חודשי מעצר, אני רוצה שמונה חודשים", אמרה בהתייחס למעצר ב"סהרונים". באשר לעניין השהות במתקן "חולות", הבהירה רגב: "גם כאן ארצה להאריך את מספר החודשים למינימום של שנתיים. נשמע גורמים מקצועיים וחברי כנסת אבל המינימום יהיה שנתיים".

"חוק המסתננים" - כותרות נוספות:
הממשלה אישרה פה אחד את "חוק המסתננים" החדש
החוק החדש: מבקשי מקלט יוחזקו ב"חולות" עד 20 חודשים
עוקף בג"ץ: נתניהו יוזם תיקון לחוק המסתננים

מירי רגב. נועם מושקוביץ
יו"ר ועדת הפנים, מירי רגב/נועם מושקוביץ

שר הפנים גלעד ארדן, שנכח בדיון, הזהיר כי "עלינו לנקוט משנה זהירות באשר לשינויים בחוק". לדבריו, "גם אם לא הסכמתי לחלוטין עם כל הסעיפים של החוק, ההסדר שאנו מביאים נעשה אחרי הרבה מחשבה ודיונים עם יועצים משפטיים".

"ההחלטה שלי להניח את החוק הושתתה על כך שלצד אי הסכמות יש איום שאם החוק לא יאושר תוך כשלושה שבועות, הממשלה תיאלץ לציית לבג"ץ ואלפי מסתננים ישוחררו ורק יחמירו את הבעיה בדרום תל אביב", הוסיף ארדן והתייחס גם לחוות הדעת של היועץ המשפטי בממשלה, יהודה וינשטיין, שלפיה החוק פוגע בזכויות הפרט: "ברגע שיש חוות דעת של יועץ משפטי לממשלה, עלינו לקחת בחשבון גבולות גזרה שפריצתם עלולה לחשוף אותנו לביטול נוסף של החוק - על כל הסיכונים שבדבר".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מפגש יוצרים עם גלעד ארדן. ניב אהרונסון
השר ארדן/ניב אהרונסון

היועץ המשפט של הכנסת, עו"ד איל ינון, טען במהלך הדיון כי "ההסדרים שהממשלה הגיעה אליהן, הן ביחס למשמורת והן ביחס למתקן פתוח, הם מאוזנים ומידתיים מההסדרים הקודמים ומשקפים הפנמה של פסיקת בג"ץ והערותיו". לדבריו, אם הוועדה תבקש להאריך את זמן המעצר למהגרים שמסתננים לישראל יהיה עליה לנמק ולהסביר את מטרת הארכת המעצר, שכן בג"ץ קבע כי החזקת אדם במעצר ללא משפט לתכלית של ענישה או הרתעה אינה חוקתית. "אם יו"ר הוועדה מדברת כאן על הארכת תקופת המעצר, ואני לא תומך בהארכה זו, יש לעשות זאת, על מנת שנוכל להגן על החוק בבג"ץ".

באשר לתקופה השהייה במתקן חולות, טען ינון כי התקופה שנקבעה- 20 חודשים, הינה תקופה סבירה. "הארכת התקופה לשנתיים תסכן את החוק ולדעתי זו תהיה טעות. על הוועדה לקבל החלטה אסטרטגית האם מטרתה היא להילחם בתופעה או לפתוח בהתקוטטות, שבסופה תהיה פארסה נוספת. מסיבה זו אני ממליץ לנקוט בזהירות יתר".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully