וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה פה אחד את "חוק המסתננים" החדש

30.11.2014 / 14:46

אחרי ששתי ההצעות הקודמות נפסלו בבג"ץ, תיקון החוק החדש, שלפיו ייכלאו מבקשי מקלט במתקן "חולות" עד 20 חודשים, יובא להצבעה בכנסת. ארדן: "חובתנו להציע פתרונות למצוקת תושבי דרום תל אביב"

צילום: ג'ורג' גינסברג, עריכה: קשת סידי

אחרי שתי פסילות בבג"ץ, "חוק המסתננים" חוזר לסיבוב שלישי: הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של משרד הפנים למניעת הסתננות. תיקון החוק, שאושר פה אחד, קובע כי מבקשי מקלט ייכלאו בכלא "סהרונים" עד שלושה חודשים, ועם סיומם הם יועברו למרכז השהייה "חולות" לתקופה של עד 20 חודשים. כמו כן, מבקשי מקלט השוהים בישראל ויזומנו ל"חולות" יידרשו לשהות במקום עד 20 חודשים.

נוסף על תקופת המאסר למבקשי מקלט, החוק החדש פועל בניסיון לעודד את מבקשי המקלט לעזוב את הארץ. בין היתר, תוחמר הענישה למעסיקיהם: ייקבעו קנסות מנהליים גבוהים יותר מהקבועים היום, ובמקביל תפעל רשות האוכלוסין וההגירה לתיקון חוק העסקת עובדים זרים על ידי קבלני כוח אדם, כך שחברות שיפרו אותו לא יוכלו להעסיק עובדים למשך שלוש שנים. כמו כן, יחויבו המעסיקים להפקיד פיקדון חודשי עבור העובדים על חשבון פיצויי הפיטורים, והוא יימסר להם רק בעת יציאתם מהארץ.

עוד על "חוק המסתננים":
סער: "לא צריך לסגור את 'חולות', אלא להרחיבו"
הפגנה נגד ביטול חוק המסתננים: "בג"ץ הניף דגל שחור"
פסילת חוק המסתננים - פגיעה בעצמאות הממשלה

מפגש יוצרים עם גלעד ארדן. ניב אהרונסון
"נחוש לתת מענה לבעיית ההסתננות הבלתי-חוקית". ארדן/ניב אהרונסון

"אני נחוש לתת מענה לבעיית ההסתננות הבלתי-חוקית", אמר היום שר הפנים גלעד ארדן בתגובה על אישור ההצעה בממשלה. "חובתנו להציע פתרונות למצוקתם של תושבי דרום תל אביב ולשמור על זהותה היהודית של מדינת ישראל, תוך מתן התייחסות הנדרשת לפסיקת בית המשפט העליון בנושא זה".

לאחר אישור הממשלה היום, תועבר מחר הצעת החוק להצבעה בקריאה טרומית בכנסת. ביום שלישי תתכנס ועדת הפנים לדיונים מרתוניים בהצעה על מנת להכינה לאישור סופי בכנסת. הליך הבזק נועד כדי להבטיח שמתקן "חולות" לא ייסגר, שכן עם פסילת הצעת החוק הקודמת בנושא בבג"ץ לפני כחודשיים, קבעו השופטים כי מתקן השהייה ייסגר בתוך 90 יום. מכאן, יש לממשלה עד 22 בדצמבר להעביר חוק חדש, או שכל השוהים במתקן ישוחררו.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"יעמיק את העוני והמצוקה"

ארגוני זכויות האדם, ובהם המוקד לפליטים ומהגרים, רופאים לזכויות אדם והאגודה לזכויות האזרח, שעתירתם הובילה לביטול החוק פעמיים, שלחו בסוף השבוע מכתב לחברי הכנסת ובו קראו להם להתנגד להצעת החוק. לטענתם, מדובר בחוק נוסף שלא יעמוד במבחן בג"ץ ורק יחמיר את מצוקת תושבי דרום תל אביב. בין היתר, הם טוענים כי לא ברור כיצד כליאת מספר מוגבל של מבקשי מקלט ל-20 חודשים תביא למניעת השתקעותם בערים או לפתרון המצוקה בדרום תל אביב.

"לאחר שנתלשו מחייהם, ממקור פרנסתם ומקורת הגג שלהם, הם יצטרכו להתחיל את חייהם מחדש, ללא נגישות לשירותי בריאות ורווחה", כתבו הארגונים במכתב. "העוני והמצוקה יועמקו. הם יזדקקו עוד יותר לתמיכתם של מנגנונים קהילתיים, והמצוקה באזורים שבהם הם מתגוררים, ובדרום תל אביב בפרט, תגבר".

הפגנת מבקשי המקלט במתקן הכליאה חולות, פברואר 2014. יותם רונן
"יידחקו לחיי דלות, לפצפיפות ולבטלה". הפגנת מבקשי המקלט בפברואר/יותם רונן

בהקשר להחמרת הסנקציות על מעסיקי מבקשי מקלט, ציינו נציגי הארגונים כי זו רק תחמיר את המצוקה בדרום תל אביב. "הרתעת מעסיקים רק תחמיר את מצבם התעסוקתי של מבקשי מקלט, ותדחק אותם עוד יותר לחיי דלות, לצפיפות ולבטלה, על התוצאות החמורות הנגרמות בשל כך", טענו בארגונים. "אילו נלמדו פסקי הדין של בית המשפט העליון ודוח מבקר המדינה מתוך כוונה ליישמם ולא לעוקפם, הייתה הממשלה מקדמת יוזמות המעודדות את העסקתה של קבוצה זו ברחבי הארץ על ידי מתן רישיונות עבודה ונגישות לשירותי בריאות ורווחה".

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully