וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2015: סוף עצוב לרפורמות במערכת הבריאות

4.12.2014 / 13:31

מאה הישיבות ו-800 שעות שהרכיבו את ועדת גרמן הולכות לרדת לטמיון עם התפטרותה מהממשלה של שרת הבריאות. מה יעלה בגורלו של חוק הפונדקאות? ומי בכל זאת מרוויח מכך?

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק

חצי שנה לאחר שפורסמו, נראה שמסקנות ועדת גרמן הולכות להתמסמס במרחב הפוליטי: יעל גרמן כיהנה כשרת הבריאות פחות משנתיים עד שהתפטרה ביום שלישי האחרון יחד עם חברי סיעתה. היא הגיעה לתפקיד ללא ניסיון בתחום לאחר שכיהנה במשך יותר מ-14 שנה כראש עיריית הרצליה. במשך תקופה ארוכה היא למדה את השטח והייתה תחושה היא הולכת להוביל רפורמה אמיתית ברפואה הציבורית בישראל, אלא שכל הרפורמות שהחלה בהן ירדו ככל הנראה לטמיון עקב פירוק הממשלה.

שיאה של תכנית גרמן היה אמור להתבטא בתקציב 2015, במסגרתו הוקצתה תוספת של כמעט ארבעה מיליארד שקלים לתקציב הבריאות. כספים אלה היו אמורים לשמש לרפורמות קיצור התורים, ביטוחי הבריאות, שיפור השירות, לשינויים במערך בריאות הנפש ועוד.

"זה רגע חגיגי", פתחה השרה גרמן את מסיבת העיתונאים החגיגית לרגל פרסום מסקנות ועדת גרמן. "לאחר מאה ישיבות ולמעלה מ-800 שעות, הוועדה שלנו, שהתכנסה כדי לחזק את מערכת הרפואה הציבורית, מרגישה שמסקנותיה אכן מחזקות את המערכת. אנחנו מקווים שבעקבות המלצות הוועדה האזרח הישראלי יקבל יותר, ישלם פחות, ויחכה פחות".

עוד ידיעות בנושא:
הרופאים נגד ועדת גרמן: "תפגע ברפואה הציבורית"
החלטות ועדת גרמן - מה זה בעצם אומר?
דוח: חודשים של המתנה לניתוחים במערכת הציבורית

אילוסטרציה. ShutterStock
מה יהיה עם חוק הפנדקאות?/ShutterStock

הבחירות הקרובות יעלו על פי הערכות כשני מיליארד שקלים. אך המחיר הוא גבוה מכך - הציבור ישלם מחיר נוסף על היוותרותה של מערכת הבריאות בדיוק כפי שהייתה ערב כינונה של הכנסת ה-19.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

קיצור תורים

בשנה האחרונה החל משרד הבריאות בצעד חדש: פרסום זמני ההמתנה לניתוחים שאינם דחופים. זאת לאחר שהנתונים הצביעו על תמונה מדאיגה - זמני המתנה של חודשים ואף של שנים בבתי החולים הציבוריים להליכים רפואיים שאמנם אינם דחופים, אך יש להם השפעה רבה על איכות החיים של המטופל. השרה גרמן התגאתה במהלך שנועד לייצר שקיפות במערכת הבריאות.

דוח: חודשים של המתנה לניתוחים במערכת הציבורית

700 מיליון שקלים מתקציב הבריאות לשנת 2015 אמור היה להיות מוקצה לטובת קיצור התורים במערכת הציבורית. בכך התכוונה גרמן לחזק את בתי החולים הציבוריים על חשבון הרפואה הפרטית. כעת נראה שנמשיך להמתין 193 יום בממוצע לניתוח לתיקון חור בעור התוף.

רפורמה בביטוחי הבריאות

רבים מאתנו לא באמת מבינים מה כולל ביטוח הבריאות שלנו, מה מגיע לנו? האם כדאי לרכוש ביטוח בריאות פרטי, ואיזה? ולמה זה כל כך יקר? הבלגן הזה יצר אצל רבים מציאות של כפל ביטוחים. ועדת גרמן ביקשה לשים קץ לבלבול ולחסוך לנו כסף. חבריה המליצו לחייב את חברות הביטוח ליצור פוליסת ביטוח בסיסית אחידה וזהה הכוללת כיסוי לבחירת מנתחים ולחוות דעת שנייה. בוועדה הבהירו כי על פי ההמלצות, חברות הביטוח לא יורשו להשיק שום פוליסה ושום מוצר ביטוחי אחר הכולל את מרכיב בחירת המנתח, מלבד הפוליסה האחידה‎ .‎עכשיו נראה שנמשיך לזרוק כסף לפח.

חוק הפונדקאות

המוני זוגות חד-מיניים חגגו באוקטובר האחרון, אז עבר חוק הפונדקאות בקריאה ראשונה בכנסת. החוק מאפשר לזוגות בני אותו מין להביא ילד לעולם באמצעות אם פונדקאית בישראל. הוא כבר עבר לדיון בוועדת הבריאות של הכנסת, לקראת קריאה שנייה ושלישית.

"משפחה היום אינה מורכבת מגבר אישה וילדים", אמרה השרה גרמן ביום בו עבר בכנסת. "היא יכולה להיות מורכבת מאישה בודדת וילדים, גבר בודד וילדים או שתי נשים וילדים או שני גברים וילדים. אפשר להתעלם מזה, אבל זה קיים. ואנחנו צריכים להכיר בכך". אך כעת, עם פיזורה של הכנסת ה-19, נראה שמדינת ישראל עדיין רחוקה מלהכיר בכך.

שירותי רפואה פרטיים (שר"פ)

יש מי ששמח על התפטרותה של שרת הבריאות ותקיעת המהלכים של ועדת גרמן. המתנגדים להחלטה לבטל את שירותי הרפואה הפרטיים (שר"פ) בבתי החולים הציבוריים לא אהבו את המלצות הוועדה בנושא. הם לא השתכנעו מנימוקי הוועדה שקבעו כי הצעד יזרים כספים למערכת הבריאות הציבורית וימנע מרופאים מנוסים ובכירים לברוח לבתי החולים הפרטיים. לטענת המתנגדים, הדבר עלול להעמיק את הפערים בין האוכלוסיות השונות ולהוות צעד משמעותי בהפרטת מערכת הבריאות הציבורית.

עומס במיון בבית החולים רמב"ם, ינואר 2013. ערן גילווארג
חולים במסדרונות בית החולים רמב"ם בחיפה/ערן גילווארג

עד הרגע האחרון התקיימו דיונים קדחתניים בנושא בוועדת גרמן ועמדתה של השרה לא הייתה ברורה. לבסוף, תשעה מחברי הוועדה, ובהם גרמן, התנגדו להשארת השר"פ בבתי החולים הציבוריים, ואילו ארבעה הצביעו בעד. "אין מערכת בריאות טובה אם אין מערכת ציבורית טובה, ומערכת ציבורית צריכה להישען על כספים ציבוריים", הסבירה גרמן את החלטתה. אך הדיונים הקדחתניים היו לשווא והלובי לטובת השר"פ, בהובלתם של מנהלי בתי החולים הגדולים במדינה, ימשיך בשלו.

דבר אחד שכן קרה

הקמת רשות אשפוז חדשה במשרד הבריאות

ועדת גרמן המליצה על הקמת רשות אשפוז ממשלתית שתנהל את בתי החולים הממשלתיים ותחזק את משרד הבריאות כרגולטור של המערכת. תפקידה של הרשות החדשה היא לנהל את בתי החולים הממשלתיים בנפרד ממשרד הבריאות, כדי לצמצם את פוטנציאל ניגוד העניינים הקיים בין משרד הבריאות לבין המנהלים בפועל.

אולם במשרד הבריאות הספיקו כבר לקבוע עובדה בשטח: רשות האשפוז הממשלתית נמצאת בשלבי הקמה ואסתר דומיניסיני, מנכ"לית הביטוח הלאומי ויו"ר הדסה לשעבר, מונתה לעמוד בראשה. אין ספק שידיה של דומיניסיני יהיו מלאות בעבודה. בתי החולים מתריעים מזה זמן רב על גירעון תקציבי ענק ההולך וגדל לצד מחסור בתרופות ובציוד רפואי מציל חיים. עם פיזור הכנסת ה-19 וסיום תפקידה של השרה גרמן, מה שהיה במערכת הבריאות - הוא שיהיה.

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully