וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטר לבן שחנק רוכל שחור וגרם למותו לא יועמד לדין

הפגנות ברחבי ניו יורק אחרי שחבר מושבעים הורה שלא להעמיד לדין את השוטר שלפת באחיזת חנק את אריק גארנר ביולי האחרון. התובע הכללי של ארה"ב מסר כי משרד המשפטים יחקור את המקרה

צילום מסך

חבר מושבעים בעיר ניו יורק החליט שלא להעמיד לדין שוטר לבן שחנק בחודש יולי האחרון רוכל סיגריות שחור בניו יורק - כך דיווחו אמש (רביעי) כלי תקשורת במדינה. אולם זמן קצר לאחר מכן הודיע התובע הכללי של ארה"ב, אריק הולדר, כי מחלקת המשפטים תחקור את המקרה. "התובעים שלנו יערכו חקירה עצמאית, יסודית, הוגנת ויעילה", אמר הולדר שהוסיף כי "בנוסף לחקירה, המחלקה תבצע סקירה מלאה של החומר שנאסף בחקירה המקומית".

להודעתו המפתיעה של הולדר קדמה הצהרה של נשיא ארה"ב ברק אובמה שהבטיח לדאוג לכך שכל האמריקנים יזכו ליחס דומה מרשויות החוק. "כשמישהו במדינה הזאת לא מקבל יחס שווה פני החוק, זו בעיה", הוא אמר. אובמה לא התייחס למקרה באופן ישיר, אבל הכין את השטח עם ההכרזה כי הולדר עתיד למסור הצהרה מפורטת יותר בהמשך.

כמה שעות לאחר ההודעה של חבר המושבעים, צעדו אלפי מפגינים בשעות הקטנות של הלילה ברחבי ניו יורק. המפגינים צעקו "איני יכול לנשום", כפי שזעק גארנר, לפני שהתמוטט. מפכ"ל משטרת ניו יורק, ביל בראטן, אמר כי כ-30 מפגינים נעצרו, אך הדגיש כי המשטרה תאפשר למוחים להפגין בצורה שלווה. הפגנות נוספות מתקיימות גם בוושינגטון הבירה. היה חשש שיתפרצו מהומות בסדר גודל של המהומות שאירעו לאחרונה בעקבות זיכויו של השוטר הלבן דארן ווילסון, שירה למוות בנער השחור מייקל בראון בפרגוסון, פרבר של העיר סנט לואיס במדינת מיזורי. אולם נראה כי למרות המעצרים, מדובר בהפגנות בעלות אופי שונה.

עוד ידיעות מהעולם
משפט לי זיתוני: 5 שנות מאסר לדורס
קרי: "כל פעילות של איראן נגד דאעש – חיובית"
אחרי חודשיים בלבד: הממשלה בשוודיה התפרקה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
גארנר בעת מעצרו/מערכת וואלה, צילום מסך
הפגנה במנהטן במחאה על הרג הרוכל השחור אריק גארנר – ניו יורק, 4 בדצמבר 2014. AP
מפגינים במנהטן, לפנות בוקר/AP

ההודעה של חבר המושבעים גררה תגובות קשות, בהן זו של סינתיה דייוויס, שארגנה הפגנות נגד הזיכוי של השוטר. "בבקשה אל תגידו לי את זה. אני לא הולכת להאמין לזה", היא אמרה. דייוויס, עומדת בראש "רשת הפעולה הארצית של סטייטן איילנד".

מקרה דומה שעדיין נמצאה בחקירה הוא מותו של טמיר רייס, ילד שחור בן 12. רייס נורה למוות לפני כשבועיים על ידי שוטר לבן לאחר שנופף באקדח צעצוע בעיר קליבלנד, שבאוהיו. מסרטון ממצלמת אבטחה שתיעד את האירוע עולה כי השוטר ירה ברייס ללא כל עימות, ושתי שניות בלבד לאחר שהניידת חנתה לצדו.

לדברי המשטרה, השוטר הזוטר טימותי לומאן צעק על הילד שלוש פעמים, בדרישה שיחשוף את ידיו. בסרטון, נראה הילד מושיט את ידו דווקא לעבר מותניו, ושולף מכיסו את הצעצוע, דמוי האקדח. לומאן שירת במשטרה שמונה חודשים בלבד. הוא הצטרף למשטרת קליבלנד בחודש מרץ, אחרי ששירת שנתיים במשמר האזרחי. הוא והשוטר השני, שנהג בניידת, הושעו למשך החקירה.

(עדכון ראשון: 21:56)

איסו גארנר, רעייתו של הרוכל השחור אריק גארנר – ניו יורק, 3 בדצמבר 2014. AP
איסו, רעייתו של גארנר, במסיבת עיתונאים שכינסה במנהטן עם הכומר אל שרפטון/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully