וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערה שברחה משבי דאעש: "הכו אותי והצמידו לי אקדח לראש"

הנערה היזידית בת ה-15 נחטפה באוגוסט האחרון בעיראק עם שתיים מאחיותיה. לאחר שנמלטה והתאחדה עם כמה מקרובי משפחתה היא מספרת על הזוועה. "אמא אמרה לי ללכת, כדי שלא יהרגו אותי"

ילדים יזידים, ממתינים למזון ושתייה במחנה פליטים בדוחוק, עירק. רויטרס
ילדים יזידים ממתינים למזון ושתייה במחנה פליטים בעיראק/רויטרס

"אחד מאנשי דאעש הכה אותי והצמיד לי אקדח לראש. אמא אמרה לי ללכת אתו, כדי שלא יהרוג אותי", כך שחזרה השבוע נערה יזידית, בת 15, שהצליחה לברוח לאחר שנשבתה בידי אנשי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בעיראק, בריאיון ל"ניו יורק טיימס". כל זמן הריאיון סירבה א' המבוהלת לשחרר את אחיזתה ביד אחותה הגדולה, בת ה-19, שרק כמה שבועות לפני כן הופרדה ממנה.

א' הייתה בין אלפי נשים ונערות יזידיות שנחטפו על ידי דאעש בצפון עיראק בתחילת אוגוסט. היא גם אחת מהבודדות שהצליחו להימלט מהשבי ולהביא עמן סיפורי זוועה על התעללות שעברו. בעדויות קודמות מפי צעירות שנמלטו סופר על האופן בו נשים ונערות מופרדות ממשפחותיהן, חלקן נמכרות, מחותנות בכפייה ונאנסות. רבות מהשבויות נשלחות לסוריה ולמדינות נוספות שבהן פועלים אנשי דאעש, כדי להינשא ללוחמים.

מסע הכיבוש של דאעש || סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
מכה לדאעש: איבדו עיר אסטרטגית בצפון עיראק
איחוד כוחות: דאעש וג'בהת א-נוסרה יילחמו יחד בסוריה
המאבק בדאעש: ארה"ב תכפיל את מספר החיילים שהוצבו בעיראק

יזידים שנמלטו מבתיהם בעיר גואר ממתינים במחסום לשוב לעיר, 18 באוגוסט. רויטרס
יזידים שנמלטו מבתיהם ממתינים במחסום שבעיר גואר כדי לשוב לבתיהם, לפני שלושה חודשים/רויטרס

החוויה הקשה שעברה א' החלה ב-3 באוגוסט, כשאנשי דאעש פתחו במתקפה על כפרי היזידים בסמוך לעיירה סינג'ר שבצפון-מערב עיראק. כמו רבים אחרים גם א' ובני משפחתה נכנסו למכונית והחלו להימלט להרים הסמוכים, אך הם נעצרו באמצע הדרך ונלקחו לסינג'ר. שם, לדברי א', הפרידו אנשי דאעש בין הנשים, הנערות והילדים לבין הגברים והנערים. הצעירות שאינן נשואות הועמסו הועמסו על שיירה של שלושה אוטובוסים שהסיעו אותן למוסול. "בכיתי ותפסתי את היד של אמא שלי", סיפרה א' שסירבה להתנתק ממשפחתה. היא ושתיים מאחיותיה היו בין הנערות שנחטפו באותו יום.

כשהגיעו למוסול נלקחו השבויות לבניין בן שלוש קומות שבו שהו מאות שבויות נוספות. לדברי א', אל הבניין מגיעים אנשי דאעש כדי לבחור להם אישה, חלקם אף לוקחים כמה נשים. א' סירבה תחילה ללכת עם האיש שבחר בה, והסכימה רק לאחר שהצמיד פגיון לגרון של אחותה הגדולה. אחותן הקטנה, בת 12, צפתה במתרחש המומה מהצד. "היא לא יכלה לדבר או לבכות", סיפרה א'. "זה כאילו שאין לה רגשות". זו הייתה הפעם האחרונה שראתה אותן.

במהלך השבועות הבאים הועברה א' ממקום למקום לפחות שמונה פעמים. לא תמיד ידעה היכן היא נמצאת, אך היא יודעת שנלקחה אל מעבר לגבול לתוך סוריה. באחד המקומות ששהתה בהם עם חטופות נוספות, היא זוכרת שראתה גברים מתמקחים וסוחרים בנערות. "זה היה ממש כמו במכירה פומבית", נזכרה. החטופות, חלקן רק בנות 11, נאלצו לפשוט את בגדיהן, להתרחץ וללבוש בגדים איסלאמיים שמרניים.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"שוק העבדים"

בניסיון הבריחה הראשון שלה, יחד עם חמש צעירות נוספות, נכשלה א', והיא הואשמה בהנהגת כנופייה, הוכתה באופן קשה ונכלאה. היא שוחררה מהכלא לידיו של איש דאעש, שכלא אותה בביתו, יחד עם נערות נוספות, ואמר שיישא אותה לאישה בתוך שבוע – גם אם תתנגד. האיום של חתונה כפויה גרם לה לשקול התאבדות, אך לבסוף החליטה א' שהיא מעדיפה לנסות לברוח שוב.

בשעת לילה מאוחרת יצאה א', יחד עם נערה נוספת, דרך חלון קטן שהוביל לחצר הבית שבו הוחזקו. כשהיו בחוץ החלו לרוץ לעבר החשכה עד שהגיעו לבית האזור כפרי. השתיים החליטו לקחת את הסיכון ולדפוק על דלת הבית. צעיר ערבי פתח את הדלת ולקח אותן לבית של משפחה כורדית באזור כורדי בסוריה. מאוחר יותר יצרה המשפחה קשר עם משפחותיהן של הנערות. בתום השיחה הוסכם שכל משפחה תשלם לצעיר הערבי 3,700 דולרים על כך שעזר להן. כשנשאלה א' מדוע הסתכן הצעיר ועזר להן השיבה: "אני לא יודעת. אולי הוא היה צריך את הכסף".

לוחמי דאעש בכובאני, 8 בספטמבר. רויטרס
מבצעים פשעים נגד האנושות. אנשי דאעש בכובאני שבסוריה/רויטרס

א' התאחדה עם כמה מקרובי משפחתה, אך שתי אחיותיה שנחטפו אתה וגם הוריה עדיין נמצאים בשבי, "אם הם עדיין בחיים", כך סיפרו לה קרובי משפחה. "במהלך היום יש הסחות דעת", סיפרה א'. "אבל בלילה, כשאני נשארת לבד עם המחשבות, זה הכי כואב".

בדוח שפרסם בחודש שעבר ארגון Human Rights Watch, נכתב כי החטיפה, התעללות והרג השיטתי שמבצעים אנשי "המדינה האיסלאמית" במיעוט היזידי עשוי להגיע לכדי פשעים נגד האנושות. עד כה חטף דאעש בין 5,000 ל-7,000 יזידים, רובם נשים ונערות שהועברו ל"שוק העבדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully