וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום התפילות: צעירים זרקו אבנים וזיקוקים במזרח ירושלים

31.10.2014 / 13:13

לאחר שהמשטרה נערכה בכוחות מתוגברים סביב הר הבית וברחבי הבירה מחשש למהומות בתום תפילות יום השישי, צעירים ניסו לפרוץ להר הבית, ואחרים התפרעו בוואדי ג'וז. איש לא נפגע

צילום: יותם רונן עריכה: מתן חדד

(הלוויית המחבל שירה ביהודה גליק)

כמה צעירים ערבים ניסו היום (שישי) להיכנס בכוח להר הבית דרך שער המג'לס, זאת לאחר שכניסת המתפללים למקום הוגבלה לנשים ולגברים מעל גיל 50. כוח משטרה ומג"ב שהיה במקום מנע מהם את הכניסה על ידי שימוש באמצעים לפיזור הפגנות והצעירים התפזרו. בסיום תפילת יום השישי החלו כמה צעירים ליידות אבנים לעבר כוחות הביטחון בשכונת ואדי ג'וז שבמזרח העיר. זמן קצר קודם לכן נורו לאוויר זיקוקים מגגות המג'לס. מלבד אירועים אלה הסתיימו תפילות יום השישי ללא התפרעויות חריגות.

בנוסף, אלמונים יידו היום אבנים לעבר רכב פרטי סמוך למנהרת נעמי שמר בשכונת הר הצופים בירושלים. לא היו נפגעים אך נזק נגרם לשמשה. כמו כן, בשכונת אבו טור חסמו כמה רעולי פנים את אחד הכבישים והחלו לירות זיקוקי די נור. כוח משטרה ומג"ב שהגיע למקום פיזר את רעולי הפנים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

כ-3,000 שוטרים נפרסו מהבוקר בירושלים לקראת תפילות יום השישי בהר הבית. בימים כתיקונם, כ-1,200 שוטרים ממחוז ירושלים אמונים על הסדר הציבורי בעיר, אך בעקבות מבצע "שומרי חומות" בירושלים אשר מטרתו להשיב את הסדר לעיר, הוחלט לתגבר את האזור בכוחות נוספים. לפיכך, נוספו עוד כ-800 שוטרים לשמירה על הסדר.

עוד בנושא:
בית החולים: "מצבו של גליק משתפר, עדיין נשקפת סכנה לחייו"
"המחבל נראה כמו שליח - ואז ראיתי שיש לו אקדח שלוף ביד"
העימותים בירושלים: שעתם הגדולה של הפירומנים

כוננות גבוהה במזרח ירושלים 31.10.14. טלי מאייר
כוחות משטרה בהר הבית, היום/טלי מאייר

פתיחת ההר למתפללים הגיעה לאחר שאתמול הוא נסגר למבקרים בעקבות ניסיון ההתנקשות ביהודה גליק. עשרות פעילי ימין, ובראשם איתמר בן גביר וברוך מרזל, ניסו לפרוץ למתחם ולהתעמת עם כוחות הביטחון בגשר המוגרבים, ושלושה מהפעילים נעצרו. על אף החלטת המשטרה, בתום הערכת מצב שנערכה אמש, החליט מפקד מחוז ירושלים, ניצב משה אדרי, לפתוח את הר הבית במגבלות שצוינו.

אלפי השוטרים הוצבו סביב הר הבית, בסמטאות העיר העתיקה ובמוקדי החיכוך באזור במטרה לשמור על הסדר הציבורי ולהגיב לניסיון להפר אותו. במשטרה קיוו כי ההיערכות המוגברת והגבלת גיל המתפללים ימנעו את המהומות הצפויות, בדומה למצב שהיה בתפילות יום השישי בשבוע שעבר, יום לאחר פיגוע הדריסה שבו נהרגו קארן ימימה מוסקרה באררה, עולה חדשה בת 20 מאקוודור, וחיה זיסל ברון, בת שלושה חודשים.

הלוויית המחבל החשוד בירי ביהודה גליק בסילוואן, אוקטובר 2014. יותם רונן
כוחות משטרה שנפרסו אתמול במזרח ירושלים/יותם רונן

השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' התייחס במהלך סיור שקיים היום בעיר העתיקה לסגירת המסגד למתפללים אתמול ואמר כי "היה זה צעד נכון והייתי שותף לו. ברגע שיש חשש להפרות סדר גם מהקיצונים הימנים וגם מהתנועה האיסלאמית, זה מה שהיה צריך לעשות. עשינו את הצעד הזה כדי למנוע התפרעויות". אהרונוביץ' שלל את האפשרות שתפרוץ אינתיפאדה ואמר: "הייתי בכמה אינתיפאדות וזה לא נראה לי כרגע".

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, אמר במסגרת הערכת מצב וסיור שקיים במזרח ירושלים כי "משטרת מחוז ירושלים תמשיך להיות מתוגברת על פי התכנית שנקבעה וככל שהמצב יידרש". לדבריו, "הכוחות ערוכים ופרוסים במוקדי החיכוך כאשר המטרה להחזיר את הסדר לעיר ירושלים". המפכ"ל הנחה את סגל הפיקוד להמשיך ולפעול בערוץ ההידברות עם כל המגזרים כדי למנוע הסתה ובמקביל לנהוג בנחישות כלפי גורמים קיצוניים המעוניינים להתסיס את האווירה. בהערכת המצב השתתפו בין היתר מפקד מחוז ירושלים, ניצב משה (צ'יקו) אדרי, ומפקד מג"ב.

סיור השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' עם כוחות המשטרה במזרח ירושלים 31.10.14. דוברות משרד לביטחון פנים, משרד הביטחון
אהרונוביץ' בביקור במוקד "מבט 2000" במרחב דוד, היום/משרד הביטחון, דוברות משרד לביטחון פנים

במהלך הלילה התקיימה הלווייתו של המחבל מועתז חיג'אזי בסילוואן שבמזרח ירושלים, תחת מגבלות המשטרה שהתירה ל-45 בני אדם בלבד להשתתף בה, מחשש למהומות. עוד לפני ההלוויה הורגשה מתיחות רבה בעיר, ונרשמו כמה מוקדי התפרעויות במזרח העיר. בשעות הערב נפצעה באורח קל אישה בת 70 מאבנים שהשליכו לעברה פלסטינים בשכונת ארמון הנציב.

במקביל באותה שעה, הושלכו אבנים לעבר כלי רכב בשכונת ואדי ג'וז. כשעה לאחר מכן, ירו באוויר לוחמי משמר הגבול לאחר שרכב שלו הורו לעצור במחסום בוואדי ג'וז לא נשמע להוראותיהם. לאחר הירי הפסיק נהג הרכב את הנסיעה ונעצר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כמו כן, שני צעירים בני 22 תושבי שועפט נעצרו הלילה בעת שארבו לרכבת הקלה בין בית חנינא לשועפט כשהם חמושים ברוגטקות ואבנים.

(עדכון ראשון: 06:40)

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

סיור השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' עם כוחות המשטרה במזרח ירושלים 31.10.14. דוברות משרד לביטחון פנים, משרד הביטחון
השר לביטחון פנים במהלך סיור במזרח ירושלים, היום/משרד הביטחון, דוברות משרד לביטחון פנים
כוננות מוגברת סביב הר הבית 31.10.14. טלי מאייר
העיר העתיקה בירושלים, היום/טלי מאייר
כוננות גבוהה במזרח ירושלים 31.10.14. טלי מאייר
העיר העתיקה בירושלים, היום/טלי מאייר
כוננות מוגברת סביב הר הבית 31.10.14. טלי מאייר
העיר העתיקה בירושלים, היום/טלי מאייר
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully