וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: שליש מעובדי נמל אשדוד - קרובי משפחה

29.10.2014 / 17:57

בדוח שפרסם מבקר המדינה יוסף שפירא הוא קובע כי נכון ל-2013, ל-460 מתוך 1,283 עובדי הנמל יש קרובי משפחה שעובדים במקום. ההנהלה: "המנכ"ל החדש מיישם את התקנות הנוגעות לעניין העסקת קרובים בנמל"

צילום: באדיבות ערוץ 9, עריכה: ניב פוקס

ההנהלה הקודמת של נמל אשדוד נתנה עדיפות לקבלת קרובי משפחה לעבודה בנמל – כך קובע מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח שפרסם היום (רביעי) והעביר לידי יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ויו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס). על פי הדוח, נכון לשנת 2013, ל-460 מתוך 1,283 עובדי הנמל יש קרובי משפחה שעובדים במקום. לטענת המבקר, גם בדוח הקודם הוא הצביע על ליקויים מסוג זה, אך דבר לא נעשה.

נמל אשדוד, 2008. AP
נמל אשדוד/AP

כדוגמא להעדפת קרובים, מציין המבקר שהנהלת הנמל האריכה את תוקף המכרז לסוורים מנובמבר 2006 ועד אוקטובר 2011 בניגוד לתקנות המחייבות מתן שווין הזדמנויות והליך תחרותי הוגן. "בפועל, שריינה הארכה זו תפקידים בנמל למעומדים מוגדרים מראש למשך חמש שנים ובכך נחסמה האפשרות להגיש מעומדות לעבודה בחברה בפני מעומדים מתאימים נוספים".

עוד מתוך דוח המבקר:
ליקויים חמורים במאבק נגד הפשע המאורגן
הטיפול בתביעות ניצולי שואה איטי ומסורבל

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

אחותו של אלון חסן מונתה לתפקיד שלא היה קיים

על פי הדוח, לאחר מיון ראשוני, נמצאו 156 מעומדים כשירים של-50 מהם היו קרובי משפחה בנמל. ל-33 מתוך 102 המעומדים בעלי הציון הגבוה ביותר בוועדת הקליטה היו קרובי משפחה העובדים במקום.

המבקר מוסיף וקובע כי בוועדת הקליטה של העובדים, דירגה מזכירת ועד עובדי מינהל , מיכל לוגסי, 78 מעומדים בכמה מכרזים שלא היו להם קרובי משפחה בנמל בתחתית דירוג הכישורים. בכך, לדברי המבקר, הגדילה לוגסי את סיכוייהם של קרובי המשפחה להתקבל לעבודה.

אלון חסן מובא להארכת מעצר בבית משפט השלום בכפר סבא, יוני 2014. דרור עינב
יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן/דרור עינב

עוד עולה מהדוח כי בספטמבר 2009 החליט הסמנכ"ל למינהל ומשאבי אנוש לקבל לתפקיד עוזרת המנכ"ל את מזכירת ועד התחבורה בהסתדרות. מדובר במועמדת שלא עברה את מבחני המיון ולפי המבקר החלטה זו מעלה חשש כי בחירתה הושפעה משיקולים זרים. נוסף על כך, קובע המבקר כי הסמנכ"ל למינהל הפעיל הורה לעובדי הנמל לקבל עובדים שיש להם בני משפחה בנמל.

דוגמא נוספת שנותן המבקר להעדפת קרובי משפחה בנמל, היא החלטת ההנהלה באוגוסט 2010 ליצור תפקיד חדש - מנהלת חשבונות באגף הכלכלה. החברה החליטה להוציא מכרז חיצוני למשרה והקימה ועדת בחירה שכוללת את הסמנכ"ל למינהל ויחסי אנוש ואת מזכירת ועד עובדי מינהל. בתום סינון 73 המעומדים נותרה עובדת אחת יחידה שעברה את ציון הסף לכשירות והיא אחותו של יו"ר ועד עובדי הנמל, אלון חסן.

מבקר המדינה יוסף שפירא מגיש את דוח הביקורת השנתי ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. נועם מושקוביץ
מבקר המדינה יוסף שפירא/נועם מושקוביץ

על פי הדוח, המעומד שהגיע למקום השני במיונים קיבל ציון של 5.86, 14 מאיות פחות מציון הסף. ממסמכי החברה עולה כי נציגת הוועד נתנה לאחותו של חסן ציון 10 בכל ארבע אמות המידה, ואילו ל-11 המעומדים הנוספים ציון 1. המבקר קובע כי על פניו נראה שחלק מהמעומדים הנוספים לא נפלו בכישוריהם מהעובדת. הוא גם מעיר כי עולה חשש שהציונים לא ניתנו על פי שיקולים ענייניים ומקצועיים.

המשטרה ממליצה להעמיד את אלון חסן לדין

בסיכום דבריו מבקש המבקר מהיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין למצות את הדין עם האחראים - ובעיקר עם סמנכ"ל המינהל. המבקר טוען כי למרות ההתראות בדוח הביקורת הקודם, פעלו הנהלת החברה וסמנכ"ל המינהל ומשאבי אנוש להעדפת קליטת בני משפחה והסירו כל מחסום שהיה אמור למנוע קליטה שכזאת.

"אחוז הקרובים בין עובדי הנמל נמצא בירידה מתמדת"

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי הדוח "מתייחס למציאות ששררה בנמל עד לשנת 2013. מאז, נכנס המנכ"ל (בפועל) החדש, יצחק בלומנטל, לתפקידו. הוא מיישם הלכה למעשה את תקנות החברות הממשלתיות הנוגעות לעניין העסקת קרובי משפחה בנמל".

לגבי טענות המבקר על מכרז הסוורים, נמסר: "במכרז הסוורים האחרון לא אישרה ועדת הביקורת של הדירקטוריון העסקתם של כל המועמדים שהיו להם קרובי משפחה מבין עובדי הנמל. מתוך למעלה מ- 800 מועמדים לתפקיד סוור, נקלטו 29 עובדים חדשים אשר אין להם קרובי משפחה בנמל".

לטענת החברה, "הנהלת הנמל מיישמת את הנחיות מבקר המדינה הנוגעות לצמצום מספר קרובי המשפחה הנקלטים בנמל, בכפוף לכל דין". כך, נטען, בשנת 2011 נקלטו בנמל 60 עובדים, שמתוכם 20 קרובי משפחה. שנה אחר כך, על פי הטענות, אף לא אחד מבין 23 העובדים שנקלטו בנמל היה קרוב משפחה. ב-2013 שניים מ-29 העובדים החדשים היו קרובי משפחה וב-2014 רק אחד מבין 43.

"כתוצאה מכך, אחוז קרובי המשפחה בין עובדי הנמל נמצא בירידה מתמדת משנה לשנה", לשון התגובה. "הצמצום במספר קרובי משפחה מבין עובדי הנמל יימשך בשנים הקרובות עם פרישתם לגמלאות של יותר ויותר עובדים ותיקים, תוך שמירה קפדנית על קליטת עובדים חדשים בהתאם לתקנות הנוגעות לעניין קליטת קרובי משפחה".

לפניות לכתב יניר יגנה: Yanir9310@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully