וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דילמת הנטישה: האם מוסרי לעזוב אחר כדי להציל את עצמך?

האסון הקשה שפקד את המטיילים בהימלאיה העמיד אותם בדילמה קשה. אחד מהם העיד כי החליט לנטוש את תמר אריאל כי העריך שלא תשרוד. מומחים מעריכים: "הוא הפעיל את השיקול הנכון". צפו במהדורה

צילום מסך

העדות הקשה של איתן עידן, הפצוע מהאסון בנפאל שהחליט לנטוש את תמר אריאל בשטח, עוררה סערה, אך גם העלתה דילמה קשה: האם חיי קודמים לחיי חבריי?

משפחתה של תמר, מצדה, אינה מאשימה את אלו שהיו באסון יחד עם בתם. על פי אחד מקרובי המשפחה, היא צפויה להיפגש עמם בימים הקרובים כדי לשמוע מהם על מה שאירע. בשלב הזה בני המשפחה מבקשים שלא להגיב לעדות שפורסמה אתמול, ומאחלים לכל הפצועים בריאות והתאוששות מהחוויה הקשה.

מומחים לפילוסופיה ולמוסר עסקו בדילמה הקשה שעמה נאלצו המטיילים שנקלעו לסופה. פרופ' דוד אנוך מהפקולטה למשפטים ומהחוג לפילוסופיה באוניברסיטה העברית וד"ר עובדיה עזרא מהחוג לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב תמימי דעים שבהינתן העובדות הידועות, ועל פי התיאוריה, איתן עידן קיבל החלטה שאפשר להגדירה מוסרית.

האסון בהימלאיה - סיקור מיוחד:
"סרקנו מלמעלה ומלמטה ומצאנו את מיכל קבורה בשלג"
האסון בנפאל: אותרה גופתה של הנעדרת הישראלית
פצוע ששב מנפאל: "במסוק החילוץ חשבו שאני גופה ועזבו"

סרן תמר אריאל, שנהרגה במפולת השלגים בהימלאיה, נפאל. באדיבות המשפחה
תמר אריאל/באדיבות המשפחה

על פי ד"ר עזרא, אם לאדם הנוטש יש אחריות על המצב שאליו חברו או חברתו הגיעו, אז עליו לעשות כל מאמץ לחלץ אותה. אם לא כן, לא חלה עליו כל חובה. לדבריו, אם השיקול שהניע את עידן היה להציל את עצמו ואחרים, אז מבחינה מוסרית הוא הפעיל את השיקול הנכון. פרופ' אנוך הוסיף לכך שיקול נוסף הקשור לעובדות בשטח: טיבה של ההערכה כי האדם אכן לא יכול להמשיך וכי הוא ממילא לא ישרוד.

בריאיון של עידן לרדיו "גלי ישראל" הוא סיפר שהוא אמר לנדב שהם: "אני לוקח את ההחלטה, עליי, אנחנו עוזבים". לדברי פרופ' אנוך, בשימוש במילה "עליי" יש שגיאה הנובעת מכך שאחריות מוסרית, בניגוד לדיני נזיקין, לא ניתנת להעברה מאדם לחברו. "אם שניים נוטשים מישהו, זה לא אומר שלקחת את זה עליך", הוא הדגיש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
איתן עידן, שטייל בנפאל עם תמר אריאל. אוקטובר 2014. באדיבות חדשות ערוץ 2, מערכת וואלה! NEWS
איתן עידן/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות חדשות ערוץ 2

בריאיון הסביר עידן את החלטתו וציין כי הוא אמר למטיילת נוספת שהייתה עמם והבחינה כי הוא ונדב השאירו את תמר מאחור: "אני לקחתי אחריות, ואני אומר לך שהשארנו אותה מאחורה והיא לא יכולה להתקדם. פשוט לא משנה, גם אם היינו לוקחים אותה עוד 20 צעדים קדימה, 30 צעדים קדימה, יש עוד ארבע שעות ללכת. זה לא הגיוני שהיא תעשה את זה".

עידן סיפר על הרגע שבו פגש בתמר, בעודו מנסה לפלס את דרכו בשלג. הוא סיפר שהיא הספיקה לסייע לאנשים רבים במהלך הדרך, ומשום כך ככל הנראה מצאה את עצמה מותשת די מוקדם. "בעלייה אני זוכר שראיתי את תמר אריאל, שהיה לה קשה ואז אני ונדב, ושני (מטיילת נוספת) שהייתה איתי, ממש הרמנו אותה, עזרנו לה לעלות והמשכנו", תיאר. "כשגמרנו את העלייה, ראינו שבעצם המדריך ברח לנו, לכל מי שנשאר קצת מאחור. היינו למעלה והבנו שאנחנו לבד ומפה התחיל בעצם כל הכאוס המטורף כי אתה נמצא לבד באמצע סופה".

הוא סיפר על הרגע הקשה שבו החליטו לנטוש את תמר. "בשלב מסוים אני ונדב ושני - שהיינו עם תמר, כבר התעכבנו. פשוט פתחנו פער מהם כי הלכנו הרבה יותר לאט", הוא שחזר. "אני זוכר שנדב לא הפסיק, כל הזמן תפס אותה. והיא נופלת והוא תופס אותה והיא נופלת ואני עוזר לו מקדימה ואז היה שלב שגם מי שחושף את השלג, אתה הולך על העקבות שלו כדי לא לבזבז את הכוח בלפלס". לדבריו, כשאמר לנדב שעליהם לעזוב את תמר כדי לשרוד בעצמם, הוא שתק. "הוא בן אדם מיוחד, הוא מסוג האנשים שבחיים לא יעזבו מישהו, אלא אם כן מישהו יבוא ויגיד לו. והוא פשוט קיבל את זה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully