וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל לכלכלה - להוגה הפיקוח על חברות הענק

ז'אן טירול מאוניברסיטת טולוז, בן 61, יקבל הפרס בשל "התאוריות החשובות שהגה להבנת התעשייה שבה פועלות חברות מעטות". הוא הוגדר כאחד מגדולי הכלכלנים החיים כיום

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

פרס הבנק המרכזי של שוודיה על-שם אלפרד נובל לשנת 2014 יוענק לז'אן טירול, פרופסור בן 61 מאוניברסיטת טולוז שבצרפת, בשל תרומתו לחקר כוחות השוק והרגולציה. הוא יקבל שמונה מיליון קרונות שבדיות (כ-1.1 מיליון דולרים או 4 מיליון שקלים).

בנימוקים להענקת הפרס, נכתב כי "טירול הוא מהכלכלנים המשפיעים ביותר של זמננו. הוא הגה תאוריות חשובות למחקר בתחומים רבים, אך יותר מכל הבהיר כיצד להבין ולפקח על עולם תעשייתי שבו יש חברות מעטות בלבד".

טירול הוא הזוכה הצרפתי השלישי בפרס לכלכלה, והזוכה ה-50 בפרס נובל מארצו. "משנות ה-80 ואילך, טירול הפיח חיים חדשים במחקר של כשלי שוק. הניתוח שעשה בפירמות עם כוח שוק סיפק תאוריות מוצקות, המתמקדות בשאלות של מדיניות מרכזית: כיצד הממשלה צריכה להתמודד עם מיזוגים או קרטלים, וכיצד עליה לפקח על מונופולים?".

הפרס לכלכלה הוא האחרון המוענק מדי שנה במסגרת "עונת הנובל", והוא אינו חלק ממורשתו של אלפרד נובל כפי שהכתיב בצוואתו.

פרסי נובל לשנת 2014:
פרס נובל לשלום - לנערה שנורתה בראשה ולפעיל זכויות הודי
הפרס בתחום הבספרות יוענק לסופר הצרפתי פטריק מודיאנו
פרס נובל בפיזיקה - לשלושה יפנים שהמציאו את ה-LED

חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2014 ז'אן טירול. קרן המטבע הבינלאומית, אתר רשמי
ז'אן טירול בכנס של קרן המטבע הבינלאומית בשנה שעברה בוושינגטון/אתר רשמי, קרן המטבע הבינלאומית

בשנה שעברה הוענק הפרס לשלושה כלכלנים אמריקנים, כאות למחקרם בתחום הניתוח האמפירי של מחירי הנכסים: פרופ' רוברט שילר מאוניברסיטת ייל, שניבא את משבר הדיור העולמי; פרופ' לארס הנסן, חתן פרס נמרס מאוניברסיטת שיקגו; ופרופ' יוג'ין פאמה, הוגה תיאורית השוק היעיל.

שני ישראלים זכו כה בפרס: בשנת 2005, זכה פרופ' ישראל אומן בפרס נובל לכלכלה, על "הגברת ההבנה בנושאי עימות ושיתוף פעולה במסגרת תורת המשחקים". פרופ' אומן חלק את הפרס עם החוקר האמריקני, פרופ' תומאס שלניג. ב-2002, הפסיכולוג הישראלי-אמריקני דניאל כהנמן קיבל את הפרס עבור מחקריו פורצי דרך בתחום קבלת החלטות והשיפוט, היוריסטיקה והכלכלה ההתנהגותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully