וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל לשלום לנערה שנורתה בראשה ולפעיל זכויות הודי

10.10.2014 / 12:09

מלאלה יוספזאי בת ה-17 מפקיסטן, שהפכה לפעילה למען זכויות נשים בארצה, תהיה לזוכה הצעירה ביותר בפרס היוקרתי. היא תחלוק אותו עם קיילש סטיארטי, ששחרר עשרות אלפי ילדים מעבדות

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

הנערה הפקיסטנית מלאלה יוספזאי, שנורתה בראשה על ידי ארגון טליבאן והפכה לפעילה למען זכויות הנשים במדינה, תזכה בפרס נובל לשלום לשנת 2014 לצד פעיל זכויות ילדים מהודו, קיילש סטיארטי. כך הוכרז היום (שישי) בטקס באוסלו, נורבגיה.

מי זאת מלאלה יוספזאי? פרופיל

יוספזאי נורתה בראשה ב-2012 בידי לוחמי טליבאן בארצה לאחר שאמרה כי לבנות יש את הזכות ללמוד בבתי ספר. היא קיבלה טיפול בבריטניה, שם הצילו את חייה ומאז היא מתגוררת שם. יוספזאי, בת 17, תהיה לזוכה הצעירה ביותר בפרס היוקרתי אי פעם.

עוד פרסי נובל לשנת 2014:
פרס נובל בספרות יוענק לצרפתי מודיאנו "אמן הזיכרון"
פרס נובל בכימיה למפתחי המיקרוסקופ הפלואורסנטי
פרס נובל בפיזיקה - לשלושה יפנים שהמציאו את ה-LED

מלאלה יוספזאי, מועמדת לפרס נובל לשלום. AP
הזוכה הצעירה ביותר. מלאלה יוספזאי/AP

סטיארטי בן ה-60 פעיל בתנועה למניעת עבדות ילדים בהודו מתחילת שנות ה-90. הוא ארגן שורה של הפגנות שלוות בנושא ניצול ילדים למען רווח כלכלי. ארגון הזכויות שבראשו הוא עומד פעל לשחרור יותר מ-80 אלף ילדים מסוגים שונים של עבדות וסייע לשקם אותם ולשלב אותם מחדש בחברה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
קיילש סטיארטי. GettyImages
סייע לשחרר ילדים מעבדות ולשקם אותם. קיילש סטיארטי/GettyImages

ועדת הפרס הנורבגית הסבירה כי השניים נבחרו לקבל את הפרס בשל מאבקם נגד דיכויים של ילדים וצעירים, ולמען זכויותיהם של ילדים לחינוך. "ועידת פרס הנובל רואה חשיבות גדולה בכך שהינדי ומוסלמית, הודי ופקיסטנית, הצטרפו למאבק המשותף למען חינוך ונגד קיצוניות", אמר ראש הוועדה, תורביורן יגלנד.

את הפרס, בשווי כ-1.1 מיליון דולר, יחלקו שני הזוכים. הוא יוענק להם בטקס חגיגי שיתקיים באוסלו ב-10 בדצמבר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איור המציג את שני הזוכים/מערכת וואלה!, צילום מסך

שני הזוכים התמודדו השנה נגד מספר שיא של מועמדים לפרס נובל לשלום – 278 מועמדים לפי הוושינגטון פוסט. על פי ההערכות לקראת ההכרזה, בין אלה שנחשבו מועמדים מובילים היו על פי דיווחים שונים האפיפיור פרנציסקוס, מדליף מסמכי הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) אדוארד סנודן, העיתון הרוסי "נובאיה גזטה", הידוע בכתבות ביקורתיות כלפי הקרמלין וד"ר דניס מקווג'ה, גניקולוג קונגולזי שפיתח טיפול חדשני לאנשים שחוו התעללות מינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully