וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: נחסל מהאוויר את "המדינה האיסלאמית"

בנאומו בבית הלבן הבהיר אובמה כי לא יגרור את ארה"ב למערכה קרקעית כמו במלחמה בעיראק ובאפגניסטן. המאבק ב"דאעש" יתאפיין בהפצצות מדויקות, בדומה לנעשה בסומליה ובתימן

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נשא לפנות בוקר (חמישי) נאום לאומה ובו הציג אסטרטגיה להתמודדות עם איומי "המדינה האיסלאמית" (דאעש). בנאומו, ערב יום השנה ה-13 לפיגועי 11 בספטמבר, הבהיר אובמה שלא תהיה פעולה קרקעית בעיראק, וציין שארה"ב תשתמש בכוחה האווירי ותחסל את דאעש בתקיפות אוויריות, בדומה לנעשה בסומליה ובתימן.

בפתח נאומו התייחס אובמה לאופן שבו פעלה ארה"ב בעבר מול איומי הטרור. "בשנים האחרונות פעלנו באופן עקבי נגד מחבלים שאיימו על המדינה שלנו. חיסלנו את אוסמה בן לאדן וחלק גדול מההנהגה של אל-קאעדה באפגניסטן ופקיסטן", אמר. "הודות לצבא ולמומחים ללוחמה בטרור ארה"ב היא מקום הרבה יותר בטוח היום".

מסע הכיבוש של דאעש - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
ראש הממשלה נתניהו כינס דיון ביטחוני בנוגע לדאעש
"סיוע מודיעיני מישראל חיוני למאבק בדאעש"
12 אלף זרים בשירות הג'יהאד, האו"ם יוזם צעדי חירום

נשיא ארה"ב ברק אובמה – 10 בספטמבר 2014. AP
הנשיא ברק אובמה בבית הלבן, לפנות בוקר/AP

"ובכל זאת, אנו ממשיכים להתמודד עם איומי טרור", הוסיף אובמה. "אנחנו לא יכולים למחוק מהעולם כל זכר לרוע, ויש קבוצות קטנות של רוצחים שמסוגלים לעשות נזק רב. כך היה לפני ה-11 בספטמבר וזה נכון גם היום. וזו הסיבה שאנו חייבים לעמוד על המשמר". לדברי אובמה, האיום הגדול ביותר כיום נובע מהמזרח התיכון ומצפון אפריקה, "שם קבוצות קיצוניות כמו דאעש מנצלות את מחאת האזרחים נגד השלטון".

הנשיא האמריקני ביקש להבהיר: "דאעש אינה איסלאמית, שום דת אינה מעלימה עין מהרג חפים מפשע. בנוסף, דאעש בהחלט אינה מדינה, היא ארגון טרור, חד וחלק. החזון היחיד של ארגון זה הוא לטבוח בכל מי שעומד בדרכו. אנשי הארגון רוצחים ילדים, אונסים, כופים נישואים על נשים. במעשיהם הברבריים הם לקחו את חייהם של שני עיתונאים אמריקנים – ג'ים פולי וסטיבן סוטלוף".

לדברי אובמה, הלחימה ב"מדינה האיסלאמית" תהיה ממושכת, והיא כוללת כמה שלבים. "המטרה שלנו ברורה, אנחנו נחסל את דאעש", אמר אובמה וציין שבשלב הראשון ובראש סדר העדיפויות שלו נמצא ביטחון אזרחי ארה"ב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"ייקח זמן למגר סרטן כמו דאעש"

השלב השני בתכניתו של אובמה כולל את הגברת הסיוע לכוחות שנלחמים על הקרקע נגד דאעש, אך זה יקרה ללא פלישה קרקעית. "אני רוצה שהעם האמריקני יבין שהמאמץ הזה יהיה שונה מהמלחמות בעיראק ובאפגניסטן. במלחמה בדאעש לא יהיו חיילים אמריקנים שיילחמו על אדמה זרה", אמר. "המלחמה בטרור הזה תתנהל באמצעות מאמץ מתמשך ובלתי פוסק, לחסל ולעקור מהשורש את 'המדינה האיסלאמית' בכל מקום שבו הארגון קיים בעזרת הכוח האווירי שלנו וסיוע לכוחות העיראקיים והכורדים שנלחמים על הקרקע". אובמה הוסיף שבכוונתו לשלוח עוד 475 חיילים לעיראק לסייע לכוחות הביטחון, אך הם לא יפעלו שם. "לא ניגרר לעוד מלחמה בעיראק", אמר.

השלב השלישי והרביעי בתכניתו כוללים ניתוק של דאעש ממקורות המימון, שיפור המידע המודיעיני על ידי שיתוף פעולה עם בנות ברית והעברת סיוע הומניטרי לאזרחים בעיראק. אך למרות התכנית, אובמה הבהיר כי לא יהיה פשוט לחסל את דאעש. "ייקח זמן למגר סרטן כמו דאעש", אמר והתייחס לתפקיד המרכזי שיש לעיראק במלחמה נגד "המדינה האיסלאמית". "זו לא רק המלחמה שלנו", אמר אובמה. "הכוח האמריקני משמעותי, אבל אנחנו לא יכולים לעשות את העבודה שהעיראקים צריכים לעשות בעצמם".

בהמשך דבריו התייחס אובמה לסיוע שנתנה ארה"ב לאופוזיציה הסורית. "ביקשתי מהקונגרס לאשר סיוע נוסף כדי לאמן ולצייד את המורדים המתונים", אמר והבהיר כי גורמים סורים לא יהיו חברים בקואליציה הרחבה שהוא מגבש. "אנחנו לא יכולים לסמוך על משטרו של בשאר אסד שמטיל אימה וטרור על אזרחיו. משטרו לעולם לא יזכה שוב בלגיטימיות", אמר. "ולכן עלינו לחזק את האופוזיציה כדי שתחזיק בכמה שיותר כוח נגד דאעש ובמקביל תפעל למען פתרון פוליטי שיביא סוף למשבר המתמשך בסוריה".

מזכיר המדינה אמריקאי ג'ון קרי משקיף ממסוק מעל בגדד, עיראק. ספטמבר 2014. AP
"עיראק חייבת להיות ה'מנוע' בתכנית להבסת דאעש". קרי, אמש בשמי בגדאד/AP

ברשת CNN דווח אמש כי הנשיא ביקש את אישור הקונגרס לחמש ולאמן את המורדים המתונים בסוריה. בשיחה שקיים אובמה עם מלך ערב הסעודית הוא שב והדגיש בפניו את הצורך לחמש את המורדים הסורים. ערב הסעודית רמזה שהיא תסכים לבקשה. גורמים אמריקנים בכירים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי הם "סבורים שהסעודים יבואו לקראתנו בנושא זה".

השבוע הגיע קרי לביקור במזרח התיכון כדי לגייס קואליציה רחבה שתתמוך במצע הצבאי שמתגבש נגד דאעש. "העולם לא יכול לצפות מהצד בזמן שדאעש ממשיך להפיץ את הרוע שלו", אמר קרי במהלך ביקורו בעיראק. בשיחה עם עיתונאים בבגדאד הוסיף קרי כי דאעש הוא האיום הגדול ביותר על העם העיראקי וכי הממשלה החדשה של עיראק חייבת להיות ה"מנוע" בתכנית הבינלאומית להבסת "המדינה האיסלאמית".

בתחילת השבוע ביקר שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, בטורקיה ונפגש עם הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. על אף הניסיונות, השניים לא הצליחו להגיע להסכמה בנושא, בשל חששה של טורקיה שפעולה נגד "המדינה האיסלאמית" תוביל לפעולות נקמה נגדה ולהוצאה להורג של כ-50 מאזרחיה המוחזקים בשבי, בהם דיפלומט שנשבה בקונסוליה במוסול.

שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן – אנקרה, 8 בספטמבר 2014. רויטרס
לא הגיעו להסכמה. הייגל וארדואן באנקרה/רויטרס

ולמרות זאת, הנשיא אובמה זוכה לתמיכה נרחבת לפעולה נגד דאעש, גם בזירה הבינלאומית וגם בבית, כאשר רוב הציבור האמריקני תומך בפעולה צבאית. מסקר משותף שערכו רשת NBC והוול סטריט ג'ורנל עולה כי 61% מציבור המצביעים בארה"ב מאמינים שפעולה צבאית נגד "המדינה האיסלאמית" היא חלק מהאינטרס האמריקני. רק 13% הביעו התנגדות להתערבות מדינתם במאבק נגד ארגון הטרור.

מדובר בשינוי דרמטי לעומת סקר דומה שהתקיים בשנה שעברה בנוגע להתערבות אפשרית של ארה"ב במלחמת האזרחים בסוריה, אז רק 21% הביעו תמיכה ברעיון. "עריפת ראשי העיתונאים היו מזעזעות עבור הציבור האמריקני", אמר הסוקר פיטר הרט. "אני חושב שהדבר היחיד שניתן להשוות מבחינת ההשפעה (על הציבור) זה המקרים בהם אנשים הציתו את עצמם בימי מלחמת וייטנאם".

עיתונאי סטיבן ג'ואל סוטלוף בידי דאעש. יוטיוב, צילום מסך
הציבור בארה"ב הזדעזע מעריפות הראשים של העיתונאים האמריקנים. הוצאתו להורג של סטיבן סוטלוף/צילום מסך, יוטיוב
ברק אובמה משוחח בטלפון עם מלך סעודיה עבדאללה לקראת נאומו על דאעש 10 בספטמבר 2014. רויטרס
"לעקור את דאעש מהשורש". אובמה משוחח עם מלך סעודיה לקראת נאומו, אמש/רויטרס
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בהגיעו לירדן 10 בספטמבר 2014. רויטרס
קרי בהגיעו לירדן, שלשום/רויטרס
חגיגות בעיר טבקה עם כיבוש שדה התעופה הסמוך על ידי דאעש, סוריה. רויטרס
חגיגות בשדה תעופה בסוריה לאחר שנכבש בידי דאעש/רויטרס
מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה סרטון נגד גיוס לדאעש. צילום מסך
מתוך סרטון הסברה של מחלקת המדינה האמריקנית נגד דאעש/צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully