וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תכנית הקרב" של אובמה בדאעש: ללא פעולה קרקעית

בנאומו בערב יום השנה לפיגועי 11.9 יציג נשיא ארה"ב את האסטרטגיה שלו למאבק ב"מדינה האיסלאמית". מוקדם יותר ביקש אישור הקונגרס לחימוש ואימון מורדים סורים, וייתכן שגם יתייחס לתקיפה מהאוויר

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

העולם כולו נושא את עיניו לבית הלבן, שם יישא הלילה (חמישי) נשיא ארצות הברית ברק אובמה נאום לאומה. בנאומו יפרוס אובמה את תכניתו להתמודדות עם איום "המדינה האיסלאמית" (דאעש). מזכיר המדינה ג'ון קרי אמר אתמול לכתבים במהלך ביקורו בבגדאד שבעיראק כי בנאומו יציג אובמה "תכנית קרב ברורה". "כשהעולם ישמע את הנשיא אובמה הערב, הוא יציג בפירוט רב את כל המרכיבים של האסטרטגיה הרחבה להתמודדות עם 'המדינה האיסלאמית'", הוסיף קרי. הנאום יועבר בשידור חי בוואלה! חדשות החל מהשעה 04:00 לפנות בוקר.

תכנית הפעולה של אובמה אינה כוללת פעולה קרקעית - כך נחשף בקטעים מהנאום שיישא אובמה, שפורסמו הלילה. "אני רוצה שהעם האמריקני יבין שהמאמץ הזה יהיה שונה מהמלחמות בעיראק ובאפגניסטן. במלחמה בדאעש לא יהיו חיילים אמריקנים שיילחמו על אדמה זרה", צפוי לומר אובמה.

מסע הכיבוש של דאעש - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
נתניהו כינס דיון ביטחוני בנוגע לדאעש
מאזן האימה העולמי שדאעש יצר
מפקד המורדים הנאבקים בדאעש נרצח בפיגוע התאבדות

ברק אובמה משוחח בטלפון עם מלך סעודיה עבדאללה לקראת נאומו על דאעש 10 בספטמבר 2014. רויטרס
לא יכריז על פלישה קרקעית לעיראק. אובמה משוחח עם מלך סעודיה לקראת נאומו, אמש/רויטרס

בנאומו בערב יום השנה לפיגועי ה-11 בספטמבר, צפוי אובמה לומר כי בסמכותו להורות על תקיפה צבאית בסוריה, כדי "לפרק ולהשמיד" את הארגון, במאבק שעשוי להימשך חודשים ארוכים ואפילו שנים. גורמים אמריקנים אמרו כי אובמה פתוח לרעיון של תקיפות אוויריות בסוריה נגד ארגון הטרור, אך לא ברור אם יכריז על תכנית שכזו בנאומו. צבא ארה"ב כבר ביצע עשרות תקיפו אוויריות בעיראק בחודש האחרון, כחלק מהמאמץ להגן על מיעוטים אתניים במדינה שהיו תחת איום דאעש.

בבית הלבן מבהירים עם זאת שאובמה לא יכריז על פלישה קרקעית לעיראק, אך ידגיש כי בכוונתו לפעול כדי לאמן את כוחות הביטחון המקומיים, ויפרט כיצד ניתן לחמש ישירות, בפעם הראשונה, את ארגוני המורדים בסוריה הנאבקים ב"מדינה האיסלאמית". ברשת CNN דווח כי הנשיא כבר ביקש את אישור הקונגרס לחמש ולאמן את המורדים המתונים בסוריה. בשיחה שקיים אובמה עם מלך סעודיה הוא שב והדגיש בפניו את הצורך לחמש את המורדים הסורים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מזכיר המדינה אמריקאי ג'ון קרי משקיף ממסוק מעל בגדד, עיראק. ספטמבר 2014. AP
"העולם לא יכול לצפות מהצד בעוד חברי דאעש ממשיכים להפיץ את 'הרוע' שלהם". קרי משקיף על בגדאד, אתמול/AP

קרי, שנשלח השבוע על ידי אובמה לביקור במזרח התיכון כדי לגייס בהקמת קואליציה נרחבת לתמיכה במבצע הצבאי המתגבש, אמר בביקורו בעיראק כי העולם לא יכול לצפות מהצד בעוד חברי דאעש ממשיכים להפיץ את "הרוע" שלהם. בשיחה עם עיתונאים הוסיף קרי כי דאעש הוא "האיום הגדול ביותר" על העם העיראקי כיום. לדבריו, תהיה תכנית בינלאומית להבסת דאעש, אך הממשלה העיראקית החדשה חייבת להיות ה"המנוע" של הקרב הזה.

גם שר ההגנה צ'אק הייגל נשלח על ידי אובמה לטורקיה, שם נפגש ביום שני עם הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, אך השניים לא הצליחו להגיע להסכמות של ממש. טורקיה חוששת כי פעולה נגד "המדינה האיסלאמית" תוביל לנקמה נגדה, ובפרט להוצאה להורג של כ-50 מאזרחיה המוחזקים בשבי, בהם דיפלומט שנשבה בקונסוליה במוסול.

עיתונאי סטיבן ג'ואל סוטלוף בידי דאעש. יוטיוב, צילום מסך
עריפות הראשים של העיתונאים האמריקנים זיעזעו את הציבור בארה"ב. הוצאתו להורג של סטיבן סוטלוף/צילום מסך, יוטיוב

מסקר משותף של NBC והוול סטריט ג'ורנל עולה כי 61 אחוזים מציבור המצביעים האמריקנים מאמינים כי פעולה צבאית נגד "המדינה האיסלאמית" היא חלק מהאינטרס האמריקני. רק 13% הביעו התנגדות להתערבות מדינתם במאבק נגד ארגון הטרור. מדובר בשינוי דרמטי לעומת סקר דומה שהתקיים בשנה שעברה בנוגע להתערבות אפשרית של ארה"ב במלחמת האזרחים בסוריה, אז רק 21% הביעו תמיכה ברעיון. "עריפת ראשי העיתונאים היו מזעזעות עבור הציבור האמריקני", אמר הסוקר פיטר הרט. "אני חושב שהדבר היחיד שניתן להשוות מבחינת ההשפעה (על הציבור) זה המקרים בהם אנשים הציתו את עצמם בימי מלחמת ויאטנם".

אמש כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו דיון ביטחוני בנוגע ל"מדינה האיסלאמית". בדיון לקחו חלק השרים ציפי לבני ויצחק אהרונוביץ', היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, ונציג שירות הביטחון הכללי. במרכז הדיון עמד החשש מפני הצטרפותם של ערבים ישראלים לשורות הארגון. השר לביטחון הפנים אהרונוביץ' אף הזהיר בימים האחרונים כי קיימת הזדהות מסויימת בישראל עם דאעש. גורמים שעודכנו בפרטי הדיון אמרו לוואלה! חדשות שחדירה אפשרית של תאים של דאעש לישראל תתפוס מקום מרכזי בסדר היום של הממשלה, כעת שהמבצע בעזה תם.

(עדכון ראשון: 21:17)

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בהגיעו לירדן 10 בספטמבר 2014. רויטרס
קרי בהגיעו לירדן, אתמול/רויטרס
שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן – אנקרה, 8 בספטמבר 2014. רויטרס
לא הגיעו להסכמות של ממש. הייגל וארדואן באנקרה/רויטרס
חגיגות בעיר טבקה עם כיבוש שדה התעופה הסמוך על ידי דאעש, סוריה. רויטרס
חגיגות בשדה תעופה בסוריה לאחר כיבושו בידי דאעש/רויטרס
מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה סרטון נגד גיוס לדאעש. צילום מסך
מתוך סרטון הסברה של מחלקת המדינה האמריקנית נגד דאעש/צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully