וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאזן האימה העולמי שדאעש יצר

דניאל כהן וד"ר גבי סיבוני

10.9.2014 / 14:20

לאחרונה הכריז ארגון הטרור הניגרי על "חליפות איסלאמית" בשטחים שכבש, בדומה לארגון "המדינה האיסלאמית". על המערב לגדוע את ראשי הנחש, לפני שהארגונים הרצחניים יאחדו כוחות

פיצוץ במרכז אמאב ברובע העסקים של אבוג'ה, ניגריה. רויטרס
זירת פיגוע באבוג'ה, בירת ניגריה, בחודש יוני/רויטרס

השיח התקשורתי מופנה כיום להתפתחויות הדרמטיות בעיראק וסוריה, שם ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), מבצע זוועות באופן יום יומי. בנוסף לכך, ועל אף שאין רואים בו עדיין איום ישיר ליציבות אזורית באפריקה, יש לפקוח עיניים גם לכיוון ניגריה, שבה פועל ארגון בוקו חראם בצפון-מזרח המדינה. בוקו חראם הכריז ב-24 באוגוסט על הפיכת אזורים שבשליטתו לחלק מ"החליפו?ת האיסלאמית". כך מתכתב הארגון עם האסטרטגיה שאותה נוקט דאעש, והציג לראשונה גישה מעשית לכינון מדינה איסלאמית בניגריה.

מאז יולי 2009, הצית בוקו חארם גל של אלימות דתית בצפון-מזרח המדינה, שהידרדר מאז ויצא מכלל שליטה. יתרה מזאת, יש לבחון את הארגון בפרספקטיבה אזורית וגלובלית ולנתח את ההשפעה על ניתוב דרג השטח של הארגון לפעילות טרור חובקת עולם כחלק מהאידיאולוגיה הסלפית שלו, כולל אפשרות הקמת תאי טרור מחוץ לניגריה. כבר היום פעילות הארגון מקושרת לקבוצות גי'האד עולמי דוגמת אל-קאעדה במדינות המגרב, א-שבאב בסומליה, וכן לארגונים איסלאמיים, בהם "קרן אל-מונטדה" ו"החברה האיסלאמית העולמית".

לקריאה נוספת על ארגון בוקו חראם
"בוקו חראם" כבש עיר בצפון ניגריה: "גופות ברחובות"
דיווח בניגריה: עשרות נחטפו על ידי "בוקו חראם"
ניגריה: 60 חטופות נמלטו משבי "בוקו חראם"

חברי מיליציה שיעית משגרים רקטות לעברי אנשי "המידנה איסלאמית" באמרילי, מצפון לבגדאד – עיראק, ספטמבר 2014. AP
שני הארגונים מתחרים באכזריותם. לוחמי דאעש/AP

מאז שהוקם בשנת 2002, הספיק הארגון לרצוח כבר מעל 10,000 איש. במדינה כמו ניגריה, שממילא סובלת מפיצול עדתי עמוק, עם מעל 150 מיליון תושבים שמחולקים לכמעט 350 קבוצות אתניות, מתוכן כ-50% מוסלמים וכ-40% נוצרים, הפוטנציאל להסלמת האלימות על בסיס אתנו-דתי התפרץ במלוא העוצמה.

האידיאולוגיה של בוקו חראם נטועה עמוק בסלפיזם הרדיקלי. חברי הקבוצה רואים את חובתם ויעדם בהשתתפות במאבק אלים כנגד "אויבי האיסלאם", הן במדינתם והן מחוץ לגבולותיה. חברי הארגון רואים את נפילתן של ממשלות חילוניות במהפכה כהוכחה לצדקתם, שכן שליטי ממשלות אלה נתפסו כמקבלים או כנוטים לאורח החיים של אויבי האיסלאם.

אחת המטרות המרכזיות של בוקו חראם היא כאמור להפוך לשחקן מפתח בג'יהאד הגלובלי, מטרה שלשמה נלחמו ארגוני טרור בינלאומיים כמו אל-קאעדה במדינות המגרב, שלוחותיו במאלי ובכל הסאהל (מערבה של מרכז אפריקה), וא-שבאב בסומליה. לא יהיה זה מפתיע אם יתגלה שכוונותיו של בוקו חראם הן לנצל אזורים שנתונים בסכסוך, ולהצטרף ללוחמי הג'יהאד במדינות זרות ומוסלמיות כמו צ'צ'ניה או אפגניסטן. ידוע שחברי בוקו חראם נלחמו במאלי לצד קבוצות המשתייכות לאל-קאעדה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

בוקו חראם החל להטריד גם את ארה"ב

השינוי המשמעותי באידיאולוגיה של בוקו חראם ובמטרות האסטרטגיות של הארגון התרחש בתקרית מכונית התופת שהתפוצצה בשנת 2011 בבניין האו"ם באבוג'ה, בירת המדינה. הייתה זו הפעם הראשונה שהארגון תקף מטרה שאינה ניגרית במובהק, כשהוא הולך בעקבות המתקפות של אל-קאעדה על מטרות של האו"ם באלג'יריה ומתקפות של א-שבאב נגד האו"ם בסומליה. ב-2012, משרד החוץ האמריקני הגיע להכרה שהאיום שמציב בוקו חראם הוא חמור, והוסיף את מנהיגו הנוכחי, אבו באכר שכאו, לרשימת הטרוריסטים המבוקשים. אם הארגון יחליט להרחיב את פעילותו הגלובלית אל מחוץ לגבולות ניגריה, פירוש הדבר הוא איום טרור משמעותי.

ממשלת ניגריה הקימה כוח משימה משולב מיוחד (JTF), המופקד על רדיפת הארגון ומאבק חריף בחברים בו, לרבות איתור מקומות המסתור המרכזיים שלו. עם זאת, דומה שהבעיה אינה עוד מקומית בלבד בניגריה, וכי מדובר בסוגיה שהתפתחה דיה על מנת להטריד גם את ארה"ב ומדינות נוספות. איום למערב ולארה"ב בפרט יכול להיווצר אם בוקו חארם ישתף פעולה עם דאעש, המתרכז כיום בעיקר בהגדלת מרחב השליטה האזורי, אך גם עוסק בגיוס פעילי טרור והקמת תאי טרור במדינות מחוץ למזרח התיכון. שני אלה מתחרים כיום אחד בשני באכזריותם חסרת הפשרות, הכוללת מעשי טבח שרק עולים בעוצמתם הרצחנית, ושילוב בין שניהם כנראה שלא יגרום לטרנספורמציה הומנית ולהפיכתם לארגוני זכויות אדם. הבה נקווה שראשי הנחש אלה ייגדעו בצעד מונע, לפני שנעמוד מול התעצמות תופעה שעלולה להוביל לפרוץ "מלחמה קרה" חדשה בין המערב לבין יריב אכזר ורצחני בדמות האיסלאם הרדיקלי.

דניאל כהן הינו חוקר בתכנית צבא ואסטרטגיה במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully