וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט: לא פוסל להתמודד שוב על תפקיד הרמטכ"ל

בריאיון לערוץ 2 אמר גלנט: "אם הממשלה תקרא לי לדגל - אפעל", אך סירב להתייחס להמלצה להעמיד לדין את גבי אשכנזי ובכירים נוספים בשל "פרשת הרפז", שפגעה אז במועמדתו לתפקיד

צילום: רוני שיצר, עריכה: ניב פוקס

(שלישי: מזכיר הממשלה החשוד בפרשה: "פעלתי כראוי")

אלוף (במיל') יואב גלנט הבהיר הערב (שישי) בריאיון בערוץ 2 כי הוא לא פוסל להתמודד שוב על תפקיד הרמטכ"ל. זאת, לאחר שהשבוע המליצה המשטרה להעמיד לדין את הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי בגין מעורבותו ב"פרשת הרפז", שבתחילה כונתה "מסמך גלנט" ופגעה במועמדותו של מפקד פיקוד דרום לשעבר לתפקיד. עם זאת, סירב גלנט להתייחס במפורש לפרשה.

"יש ממשלה בירושלים, אם היא תקרא לי לדגל אני אפעל", אמר גלנט בתשובה לשאלה אם הוא עדיין רוצה להיות רמטכ"ל. "באתי לדבר על צבא, ביטחון ואיומים חיצוניים על העם היושב בציון. באשר לאיומים פנימיים על הדמוקרטיה הישראלית - אני משאיר את זה לגורמים שאמונים על הנושא", אמר בהתייחסותו להמלצת המשטרה.

ביום שלישי השלימה היחידה הארצית לחקירות הונאה (יחא"ה) את חקירת הפרשה, שבמסגרתה ביצעו לכאורה כמה בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון שורת עבירות פליליות בעקבות חשיפת "מסמך הרפז" ב-2010. על סמך ממצאי החקירה, המשטרה ממליצה להעמיד לדין שורת בכירים, ובהם אשכנזי, הפרקליט הצבאי הראשי דאז ומזכיר הממשלה היום, אביחי מנדלבליט ועוזר הרמטכ"ל לשעבר ארז וינר בגין עבירות שונות, ובהן הפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט. ממצאי החקירה והמלצת המשטרה יועברו בימים הקרובים לפרקליטות מחוז תל אביב לעיון. כמו כן, יועברו המלצות לפרקליט המדינה שי ניצן וליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין להכרעה.

פרשת הרפז - כותרות אחרונות
פרשנות: להעמיד לדין את אשכנזי? הפעם הגזמנו
מקורבי ברק על אשכנזי: "גם אולמרט אמר 'לא היו מעטפות'"
אשכנזי על פרשת הרפז: הוכח כי לא היה פוטש

יואב גלנט ביום עיון של מרכז בגין סאדאת, מאי 2011. שי אוקנין
"כשאני אחליט לדבר, אני אדבר, ואני מניח שזה יהיה שונה ממה שנאמר כאן". גלנט/שי אוקנין

"אני בדרך כלל מדבר על מה שאני מכיר היטב ולאור העובדות", הוסיף גלנט. "התמונה פה עדיין לא מספיק ברורה בהקשר לנתונים. אני מכיר את הדברים כפי שהם נעשו, כשאני אחליט לדבר, אני אדבר, ואני מניח שזה יהיה שונה ממה שנאמר כאן".

במסגרת החקירה נחקר החשד כי הרמטכ"ל לשעבר, וינר, מנדלבליט ואלוף-משנה (במיל') גבי סיבוני שיבשו את החקירה הנוגעת לזיוף המסמך. המסמך נחשף בערוץ 22 בשנת 2010, ובו היו הנחיות ליצירת תדמית חיובית לגלנט, תוך הכפשת אחרים. לאחר מכן התגלה כי המסמך זויף על ידי הפרז, מקורבו של אשכנזי, על מנת לפגוע בגלנט.

מהחקירה עלה כי אשכנזי השתהה בדיווח על הימצאות המסמך בידיו לגורמי משטרה או ליועץ המשפטי לממשלה, זאת אף שידע כי נפתחה חקירה בנושא. לפיכך סבורים במשטרה כי התגבשה נגד אשכנזי תשתית ראייתית לביצוע עבירות של הפרת אמונים.

עוד נמצא כי הרמטכ"ל לשעבר מסר לעיתונאים מידע ברמת סיווג "סודי ביותר" ומעלה במסגרת תדרוכי עיתונאים ושיחות רקע, זאת בניגוד להנחיות ראש הממשלה ולפקודות הצבא ומבלי שיימצא שיקול ענייני מהותי המצדיק זאת. גם בנושא זה קבעה המשטרה כי יש תשתית ראייתית בעבירות של הפרת אמונים וגילוי בהפרת חובה – גילוי ידיעה לאדם שאינו מוסמך לכך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המשטרה ממליצה להעמיד לדין את שלושתם. אבי בניהו, גבי אשכנזי ואביחי מנדלבליט/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשטרה חושדים כי וינר וסיבוני תיאמו בניהם גרסאות לפני חקירתם בפרשה וכי מנדלבליט עודכן מפי אשכנזי על כך שהוא מחזיק בידיו את המסמך, ולא דיווח על כך או הורה לאשכנזי לדווח על כך במשך כיממה, זאת אף שהיה מודע לכך שנפתחה חקירת משטרה בנושא וכי מדובר בראיה. כמו כן, נחשד מנדלבליט כי העביר מידע שקיבל בנוגע לפרשה מתוקף תפקידו למעורבים בטרם סיומה.

עוד נטען נגד וינר כי לקראת בדיקת מבקר המדינה, שעליה הודיע בנובמבר 2010, הוא הנחה את אנשי לשכתו למחוק פגישות מלו"ז הרמטכ"ל. המשטרה סבורה שיש להעמיד לדין את מנדלבליט בעבירות של הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט, את וינר בהפרת אמונים ובשיבוש הליכי משפט ואת אל"מ סיבוני בשיבוש הליכי משפט.

חקירת המשטרה מצאה כי וינר ודובר צה"ל לשעבר אבי בניהו סיכמו ביניהם להשמיד ראיה ולתאם עמדות, לאחר שווינר עודכן מפי הרמטכ"ל דאז על הנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו לחקור חשד להדלפת מידע מסווג לעיתונאי במרץ 2010. כמו כן, עלה כי המידע בנוגע להנחיית ראש הממשלה הועבר על ידי בניהו לעיתונאי שלא כדין. המשטרה ממליצה להעמיד לדין את בניהו בגין הפרת אמונים, השמדת ראיות ושיבוש הליכי משפט. עוד נקבע כי יש ראיות להעמדתו לדין בגין התרשלות בשמירת ידיעות שהגיעו לידיו אגב תפקידו וסיכון ביטחון הידיעה, זאת לאחר שבחיפוש בביתו נתפסו חומרים מסווגים שהוחזקו ללא אישור וללא סמכות. עבירה דומה מיוחדת גם לווינר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully