וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה ממליצה להעמיד לדין את גבי אשכנזי בפרשת הרפז

2.9.2014 / 11:29

מחקירת המשטרה עולה כי הרמטכ"ל לשעבר הפר אמונים כשלא דיווח שהמסמך המזויף ברשותו וכשמסר מידע מסווג לעיתונאים. המשטרה ממליצה גם להגיש כתבי אישום נגד בניהו ומנדלבליט

צילום: שלומי גבאי, אבי כהן, גדעון צנטנר, שי מכלוף, דובר צה"ל; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

היחידה הארצית לחקירות הונאה (יחא"ה) במשטרה השלימה את חקירת הפרשה שבמסגרתה ביצעו לכאורה שורה של בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון שורת עבירות פליליות בעקבות חשיפת "מסמך הרפז" ב-2010. על סמך ממצאי החקירה, המשטרה ממליצה להעמיד לדין שורת בכירים, ובהם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, הפרקליט הצבאי הראשי דאז ומזכיר הממשלה היום, אביחי מנדלבליט ועוזר הרמטכ"ל לשעבר ארז וינר בגין עבירות שונות, ובהן הפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט. ממצאי החקירה והמלצת המשטרה יועברו בימים הקרובים לפרקליטות מחוז תל אביב לעיון. כמו כן, יועברו המלצות לפרקליט המדינה שי ניצן וליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין להכרעה.

עוד על אשכנזי ופרשת הרפז:
התלבטות במשטרה: ההדלפה של אשכנזי לעיתונאי - עבירה?
פרשת הרפז: נתניהו נתן עדות במסגרת החקירה
מהרפז ועד לנמל אשדוד: גבי אשכנזי - מסתבך סדרתי

גבי אשכנזי בטקס חניכת רחוב על שמו באור יהודה, מרץ 2012. נמרוד סונדרס
ממתין להכרעת היועמ"ש. גבי אשכנזי/נמרוד סונדרס

במסגרת החקירה נחקר חשד כי הרמטכ"ל לשעבר, וינר, מנדלבליט ואלוף-משנה (במיל') גבי סיבוני שיבשו את החקירה הנוגעת לזיוף המסמך. מהחקירה עלה כי אשכנזי השתהה בדיווח על הימצאות המסמך בידיו לגורמי משטרה או ליועץ המשפטי לממשלה, זאת אף שידע כי נפתחה חקירה בנושא. לפיכך סבורים במשטרה כי התגבשה נגד אשכנזי תשתית ראייתית לביצוע עבירות של הפרת אמונים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט וראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. יולי 2013. מרים צחי, מעריב, מערכת וואלה! NEWS
חשוד שהעביר מידע מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט/מערכת וואלה! NEWS, מרים צחי, מעריב

עוד נמצא כי הרמטכ"ל לשעבר מסר לעיתונאים מידע ברמת סיווג "סודי ביותר" ומעלה במסגרת תדרוכי עיתונאים ושיחות רקע, זאת בניגוד להנחיות ראש הממשלה ולפקודות הצבא ומבלי שיימצא שיקול ענייני מהותי המצדיק זאת. גם בנושא זה קבעה המשטרה כי יש תשתית ראייתית בעבירות של הפרת אמונים וגילוי בהפרת חובה – גילוי ידיעה לאדם שאינו מוסמך לכך.

במשטרה חושדים כי וינר וסיבוני תיאמו בניהם גרסאות לפני חקירתם בפרשה וכי מנדלבליט עודכן מפי אשכנזי על כך שהוא מחזיק בידיו את המסמך, ולא דיווח על כך או הורה לאשכנזי לדווח על כך במשך כיממה, זאת אף שהיה מודע לכך שנפתחה חקירת משטרה בנושא וכי מדובר בראיה. כמו כן, נחשד מנדלבליט כי העביר מידע שקיבל בנוגע לפרשה מתוקף תפקידו למעורבים בטרם סיומה.

"להעמיד את בניהו לדין בגין הפרת אמונים והשמדת ראיות"

עוד נטען נגד וינר כי לקראת בדיקת מבקר המדינה, שעליה הודיע בנובמבר 2010, הוא הנחה את אנשי לשכתו למחוק פגישות מלו"ז הרמטכ"ל. המשטרה סבורה שיש להעמיד לדין את מנדלבליט בעבירות של הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט, את וינר בהפרת אמונים ובשיבוש הליכי משפט ואת אל"מ סיבוני בשיבוש הליכי משפט.

חקירת המשטרה מצאה כי וינר ודובר צה"ל לשעבר אבי בניהו סיכמו ביניהם להשמיד ראיה ולתאם עמדות, לאחר שווינר עודכן מפי הרמטכ"ל דאז על הנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו לחקור חשד להדלפת מידע מסווג לעיתונאי במרץ 2010. כמו כן, עלה כי המידע בנוגע להנחיית ראש הממשלה הועבר על ידי בניהו לעיתונאי שלא כדין. המשטרה ממליצה להעמיד לדין את בניהו בגין הפרת אמונים, השמדת ראיות ושיבוש הליכי משפט. עוד נקבע כי יש ראיות להעמדתו לדין בגין התרשלות בשמירת ידיעות שהגיעו לידיו אגב תפקידו וסיכון ביטחון הידיעה, זאת לאחר שבחיפוש בביתו נתפסו חומרים מסווגים שהוחזקו ללא אישור וללא סמכות. עבירה דומה מיוחדת גם לווינר.

בועז הרפז משתחרר ממעצר ספטמבר 2010. אורי לנץ
חשוד שכתב את המסמך שהצית את הפרשה. בועז הרפז/אורי לנץ

אחת הסוגיות המכזיות שבהן עסקה החקירה היא איסוף החומר המכפיש בלשכת אשכנזי על שר הביטחון דאז אהוד ברק ועל אנשי לשכתו בשל היחסים העכורים בין שתי הלשכות.
מהחקירה עלה כי אשכנזי, וינר, בניהו והרפז אכן עסקו באיסוף חומר מכפיש על ברק, אולם בסופו של דבר החקירה לא העלתה ראיות לביצוע עבירות פליליות בהקשר זה.

ראש האגף לחקירות ולמודיעין מסר בתום החקירה: "חלק מההתנהלות אמנם אינה חוצה את הרף הפלילי, אך ללא ספק מעלה שאלות ערכיות בדבר עיסוקם זה של אישי ציבור בכירים, לא כל שכן לובשי מדים האמונים על ביטחון המדינה, אל מול הנורמות הנהוגות והמצופות מגורמים אלה".

הפרקליט הצבאי הראשי אביחי מנדלבליט בטקס לציון יובל ללשכת עורכי הדין, פברואר 2011. עומר מירון
"ההמלצה להעמיד לדין היא חסרת בסיס". אביחי מנדלבליט/עומר מירון

עורכי דינו של מנדלבליט מסרו בתגובה לחקירה, כי הוא "מסר בחקירתו תשובות מלאות ומפורטות המבהירות בצורה חד-משמעית כי כל פעולותיו במסגרת הפרשה כפרקליט הצבאי הראשי היו ראויות ונכונות". הוא הוסיפו: "עו"ד מנדלבליט מצר על ההמלצה חסרת הבסיס של גורמי החקירה, כמו גם על הדלפות חמורות ומגמתיות של גורמי החקירה, אשר פגיעתן בהליך המשפטי קשה וחמורה".

לדבריהם, "נראה כי גורמי החקירה לא הביאו בחשבון, או בחרו להתעלם במופגן, ממורכבות תפקידו כיועצו המשפטי של הרמטכ"ל החב כלפיו חובת סודיות וחיסיון, ומכך שעו"ד מנדלבליט הורה לרמטכ"ל להעביר את המידע כעבור שעות מספר ליועץ המשפטי לממשלה. אף מבקר המדינה, אשר בחן את הסוגיה, לא מצא רבב בהעברת המסמך לאחר מספר שעות לידיעת היועץ המשפטי לממשלה. אין כל שחר לטענת המשטרה כי עו"ד מנדלבליט שיבש את החקירה בכל דרך שהיא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully