וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חמינאי אישר לשתף פעולה עם ארה"ב נגד דאעש בעיראק"

לפי רשת בי-בי-סי, המנהיג העליון הסמיך את ראש "המוסד" האיראני קאסם סולימאני לתאם את הלחימה עם הכוחות האחרים, ובהם ארה"ב. ברשת הופצה תמונה של סולימאני בעיר אמרלי, שם הובס דאעש

צילום מסך

שילוב זרועות בין וושינגטון לטהראן? המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, אישר לשתף פעולה עם ארצות הברית במלחמתה בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בצפון עיראק – כך דיווחה בצהריים (שישי) רשת BBC בשפה הפרסית. לפי הדיווח, חמינאי הטיל את מלאכת התיאום בין המיליציות השיעיות הנלחמות בדאעש בעיראק לבין הכוחות האחרים, ובכלל זה צבא ארצות הברית, על מפקד כוח "קודס" של משמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני.

בעבר התנגד חמינאי בתוקף להתערבות חיצונית כלשהי בנעשה בשטחה של השכנה ממערב. אולם ככל הנראה, מזהה המנהיג העליון הזדמנות לשיתוף פעולה עם ארה"ב, שינטרל את יכולתו של הנשיא ברק אובמה, ושל מנהיגי המערב בכלל, לאיים על האיראנים ולתבוע מהם להתפרק מתכנית הגרעין הצבאית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בעבר התנגד להתערבות חיצונית בנעשה בעיראק. חמינאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל לדיווח, פורסמה ברשת האינטרנט תמונה שבה נראה לכאורה סולימאני בעיר אמרלי שמצפון לבגדאד בזמן התקיפות מהאוויר שביצעה ארצות הברית במטרה להדוף את לוחמי "המדינה האיסלאמית" שצרו על העיר במשך כחודשיים. התמונה פורסמה תחילה בחשבון טוויטר שמזוהה עם חיזבאללה. לרשת אף הועלה סרטון שבו סולימאני נראה לכאורה רוקד עם לוחמי מיליציה שיעית בקרבת העיר, לאחר כיבושה מידי דאעש.

מסע הכיבושים של דאעש - כותרות אחרונות:
אויב ממודר ומבוצר: האתגרים הצבאיים של אובמה בחיסול דאעש
"יכול לקרות לכולן": מה גרם לנערה בריטית להתגייס לארגון?
ארה"ב: נשק כימי של צבא אסד עלול ליפול לידי דאעש
לוחם שנמלט: "חבריי המחבלים בדרך לאירופה"

מנגד, כתב ניו יורק טיימס בטהראן טען כי שוחח עם גורם המקורב לחמינאי, שמסר: "גם אם זה היה נכון, רק אם היינו אידיוטים היינו מודים בכך". גורמים נוספים מסרו כי נוכחותו של סולימאני בעיראק מצביעה על כך שאיראן סיפקה ייעוץ צבאי לשכנתה, ולא על שיתוף פעולה עם וושינגטון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הישג גדול וניצחון חשוב". סולימאני/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקרב באמרלי, שמרבית תושביה הם בני המיעוט השיעי-טורקמני, נחשב לאחד הקשים שניטשו בין צבא עיראק לבין המורדים הסונים הקיצונים שהשתלטו בחודשים האחרונים על שטחים נרחבים במדינה וכן בסוריה השכנה. הקרב על העיר, כמו גם על עיראק כולה, הביא לשותפות אינטרסים נדירה שכללה את כוחות הביטחון של עיראק, לוחמי פשמרגה המגנים על האוטונומיה הכורדית שבצפון המדינה, יחידות עילית שיעיות בתמיכת איראן וכן ארצות הברית, שתקפה מהאוויר השבוע ותרמה בכך באופן ניכר לתבוסת דאעש באזור. לפי דיווחים שונים, כל אלה השתתפו בקרב על אמרלי, שאותו הכתיר צבא עיראק כ"הישג גדול וניצחון חשוב". יצוין כי ארצות הברית כבר מסייעת בחימוש הלוחמים הכורדים.

לוחמי מיליציה שיעת באמרלי בצפון עיראק. 3 בספטמבר 2014. רויטרס
כוחות משולבים הביאו לתבוסת דאעש. לוחמי מיליציה שיעית באמרלי, שלשום/רויטרס

מתוקף תפקידו כמפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, סוליאמני אחראי על הפעולות הנעשות מחוץ לגבולותיה של הרפובליקה האיסלאמית, ובכלל זה בשטחה של השכנה ממערב. הוא ביקר בעיראק בתדירות גבוהה בשנים שאחרי פלישתה של ארצות הברית, תיאם בין המיליציות השיעיות שפעלו בה, וגם ביקר בסוריה והיה המוח מאחורי לוחמת חיזבאללה בעיירה האסטרטגית אל-קוסייר שבגבול לבנון אחרי פרוץ מלחמת האזרחים הסורית. לפי דיווחים שונים, הוא גם זה שתכנן את כיבושה מחדש של אמרלי.

פליטים מהעיר אמרלי מצפון לבגדאד שחולצו על ידי צבא עיראק. 29 באוגוסט 2014. רויטרס
רוב התושבים הם בני המיעוט השיעי-טורקמני. פליטים שחולצו על ידי צבא עיראק מהמצור באמרלי/רויטרס

יודגש כי מהימנות הדיווחים על אודות הימצאותו של סוליאמני באמרלי אינה ברורה, אך הדבר הגיוני בשל תפקידו. כמו כן, לאחרונה דווח כי סוליאמני נעדר מישיבה של מועצת המומחים שבה דנו במשבר בעיראק, והטיפול בנושא הועבר לבכיר אחר - מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי עלי שמחאני. אם סוליאמני אכן היה באמרלי, הדבר מדגיש את חשיבותה של העיר, ולא פחות מכך – את מידת התיאום בין ארצות הברית לבין איראן בניסיונן להדוף את דאעש, ניסיון שבמקרה זה הוכתר כהצלחה.

השבוע דווח בוואלה! חדשות על החשש בישראל מפני התקרבות בין מדינות המערב לבין איראן, ובפרט ארצות הברית, בשל הרצון המשותף למגר את האיום מצד "המדינה האיסלאמית". אמנם בכירים אמריקנים הבהירו לעמיתיהם בישראל לפני חודשיים שהמאבק בדאעש והמאבק בגרעין האיראני הם "שני נושאים נפרדים לחלוטין", אולם לא כולם בירושלים משוכנעים בכך, ולא בכדי: שיתוף פעולה עם המשטר השיעי בטהראן - סביר שינטרל את יכולתו של הנשיא ברק אובמה ושל מנהיגי המערב בכלל לאיים על האיראנים ולתבוע מהם להתפרק מתכנית הגרעין הצבאית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בישראל חוששים מהתקרבות בין טהראן לוושינגטון בשל המשבר בעיראק. סולימאני/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע הבא תצא לוושינגטון משלחת ישראלית בכירה לדון עם האמריקנים בסבב הקרוב של שיחות הגרעין בין איראן למעצמות, שייערך בהמשך החודש בניו יורק. במוקד הדיונים בין המשלחת הישראלית לבין בכירי משרד החוץ האמריקני יעמדו הסוגיות הטכניות שנוגעות למשא ומתן עם איראן על תכניתה הגרעינית. שני גורמים בכירים בישראל שמעורבים בדיונים בנושא אמרו השבוע לוואלה! חדשות כי ישראל תבקש לוודא שההתרחשויות בעיראק לא מובילות לשינוי הקו של מדינות המערב כלפי טהראן.

(עדכון ראשון: 14:03)

לוחמי מיליציה שיעת באמרלי בצפון עיראק. 3 בספטמבר 2014. רויטרס
לוחם במיליציה שיעית, שלשום באמרלי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully