וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: נשק כימי של צבא אסד עלול ליפול לידי דאעש

השגרירה האמריקנית באו"ם הזהירה כי "טעויות או השמטות מכוונות בדיווח" מדמשק עשויות להוביל לכך שנשק כימי עדיין נמצא בסוריה, ויגיע לקבוצות קיצוניות. "יש להמשיך לעקוב מקרוב"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

(סגן נשיא ארה"ב: "נרדוף את דאעש עד שערי הגיהנום")

ארצות הברית מודאגת מהאפשרות שמשטרו של נשיא סוריה בשאר אסד לא הצהיר על כל הנשק הכימי שברשותו, ושנשק זה עלול כעת ליפול לידי האיסלאמיסטים הקיצונים מארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) – כך מסרה אמש (חמישי) השגרירה האמריקנית באו"ם, סמנתה פאוור.

"ממשלת ארצות הברית מודאגת מטעויות אפשריות, כמו גם מהאפשרות שנעשו השמטות מכוונות במידע", הסבירה פאוור בהתייחסה למידע שהעבירה דמשק בנוגע לנשק הכימי שברשותה לארגון למניעת נשק כימי. השגרירה עוד הזהירה: "קבוצות טרוריסטיות קיצוניות בסוריה ובעיראק עשויות להגיע למצבורי הנשק האלה".

עוד בוואלה! חדשות:
עיראק: המורדים כבשו את מאגרי הנשק הכימי של סדאם
היום שאחרי פינוי הנשק הכימי: "חשש שאסד מסתיר עוד"
סוריה עמדה ביעד: פינתה כל הנשק הכימי משטחה

הספינה הנורבגית "הלגה אינגסטאד" לפינוי נשק כימי עוגנת בקפריסין. דצמבר 2013. רויטרס
חייל נורבגי, חלק מכוח המשימה לפירוק הנשק הכימי הסורי/רויטרס

בשל סיבות אלה, הבהירה השגרירה, "על מועצת הביטחון להמשיך ולעקוב מקרוב אחר מאגר הנשק הכימי הסורי". וושינגטון דרשה מהארגון למניעת נשק כימי ומהאו"ם להמשיך להעביר דיווח חודשי למועצת הביטחון, זאת אף אם הצוות המשותף של שני הארגונים, שהוקמה על מנת לפקח על תהליך פירוק הנשק הכימי בסוריה, תסיים כמתוכנן את תפקידה הרשמי ב-30 בספטמבר."קיים צורך ממשי להמשיך בעבודה בנוגע לתכנית הנשק הכימי של סוריה", סיכמה פאוור, בדברים שנאמרו לכתבים בתום ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם, שעסקה בנשק הכימי של צבא אסד.

בתוך כך, היועצת לביטחון לאומי וללוחמה בטרור של אובמה, ליסה מונקו, אמרה הלילה כי "אין לנו מידע לגבי כוונה מידית של דאעש לפגוע בנו ביום השנה לפיגועי התאומים, אך אנו שומרים על ערנות". בארה?ב מגבירים בהדרגה את הכוננות הביטחונית לקראת יום השנה למתקפת ה-11 בספטמבר, גם מבלי שפרסמו על כך הודעה רשמית.

נשיא סוריה בשאר אסד – דמשק, יולי 2014. רויטרס
השמיט במכוון מידע? אסד/רויטרס

נוסף על עבודת הצוות המשותף של הארגון למניעת נשק כימי והאו"ם, בראשות סיגריד קאג, הארגון ממשיך לחקור טענות נפרדות בנוגע לתקיפות שביצע צבא סוריה באמצעות גז כלור. כמו כן, נותרו תריסר מתקנים להפקת נשק כימי ולאחסונו שעתידים להיות מושמדים.

לפני כשבועיים מסר נשיא ארצות הברית ברק אובמה מסר שלפיו כל הנשק הכימי שבידי משטרו של אסד הושמד. "מדובר בהישג חשוב נגד הפצת נשק להשמדה המונית בהנהגת הארגון למניעת נשק כימי", הוסיף אובמה. "צעד זה מקרב את מטרתנו שמשטרו של אסד לא יוכל להשתמש בנשק כימי נגד העם הסורי ושולח מסר ברור שלפיו הקהילה הבינלאומית לא תסבול פעולות כאלה".

אנשי דאעש בבסיס חיל האוויר הסורי "טבקה" שנכבש במחוז רקה – אוגוסט 2014. AP
לוחמי דאעש בבסיס חיל האוויר הסורי שנכבש באזור העיר א-רקה/AP

אובמה התייחס לצעדים הצפוים בנושא ולצורך לוודא כי סוריה משמידה את כל מתקני ייצור הנשק הכימי שנותרו. עם זאת, טענות בקרב הארגון למניעת נשק כימי ובקהילה הבינלאומית ממשיכות לעלות, ולפיהן עלולות להיות טעויות או השמטות בדיווחים שהועברו.

ראש הצוות המשותף, קאג, מסרה בדיווח האחרון שלה למועצת הביטחון כי היו דמשק ביקשה "ארבעה שינויים" ברשימת הנשק הכימי מאז החלה עבודת הצוות. היא הוסיפה כי הדיונים עם הרשויות בסוריה היו "חיוביים", אך עשויים להוביל ל"חוסר הסכמה אפשרי" בנוגע לכמויות המדויקות של נשק אסור שעליו הוצהר רשמית.

לדבריה, "לפי ההצהרה של הרשויות הסוריות עצמן, ישנם פערים ושאלות בלתי-פתורות". קאג הוסיפה כי היא תגיע בזמן הקרוב לדמשק "ותבחן, בין היתר, את הסוגיות האלה".

סיגריד קאג, ראש הצוות המשותף להשמדת הנשק הכימי בסוריה. AP
"חוסר הסכמה אפשרי". קאג/AP

סוריה פינתה משטחה עד כה 1,300 טונות של חומרים כימיים, והם הושמדו בלב ים במסגרת ההסכם למניעת נשק כימי שנחתם בהובלת רוסיה וארה"ב באוקטובר 2013. זאת במטרה להימנע מהתערבות צבאית אמריקנית, לאחר תקיפה כימית של כוחות אסד בפרבר של דמשק, ב-21 באוגוסט 2013.

(עדכון ראשון: 23:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully