וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יכול לקרות לכולן": מה גרם לנערה בריטית להתגייס לדאעש?

היא האזינה ל"קולדפליי", קראה את סדרת "הארי פוטר" ותוארה כנערה "מתוקה ושלווה". אך עוד לפני גיל 20 מצאה את עצמה פועלת למען "המדינה האיסלאמית". "אם הבת שלנו הפכה לקיצונית, אין משפחה חסינה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אם זה קרה לנו, זה עלול לקרות בכל משפחה". אקסא מחמוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

היא נהנתה מאיפור ומבגדים, העריצה את "קולדפליי" וקראה ספרי "הארי פוטר" – עד שהחליטה כי נועדה למטרה גדולה יותר: אקסא מחמוד, צעירה בת 20 מסקוטלנד, נעדרת זה עשרה חודשים לאחר שנסעה לסוריה והצטרפה לשורות ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). אתמול (חמישי) פורסם סיפורה בכמה כלי תקשורת בעולם, והוא הפנה זרקור לתופעה הולכת ומתרחבת של נשים ונערות המגויסות לארגוני הג'יהאד ואף פועלות לגיוסן של "אחיות" נוספות. בידיעה בנושא באתר האמריקני "דיילי ביסט" נכתב כי להערכתם של מומחי ביטחון, לפחות 50 בריטיות הצטרפו לשורות דאעש.

אחת מאותן עשרות היא מחמוד, בת להורים ממוצא פקיסטני שגדלה בפרבר יוקרתי של גלזגו והתחנכה בבית ספר יוקרתי לבנות. בני משפחה וחבריה תיארו אותה כ"מתוקה, אינטליגנטית ושלווה". בגיל 15 החלה בתהליך של הקצנה, אולם הוריה ורוב חבריה לא ידעו עליו. היא הסתגרה בחדרה רוב הזמן והפכה פעילה בפורומים של מוסלמים קיצונים. בינואר 2013 פרסמה בחשבון הטאמבלר שלה תמונות של לוחמים סונים קיצונים בסוריה, ולפי עיתון סקוטי, הודיעה לכמה מחבריה שבכוונתה ללכת להילחם בכוחותיו של הנשיא בשאר אסד. הוריה סיפרו כי היא עזבה את הבית בנובמבר ומאז לא שבה. כפי הנראה, זמן קצר אחרי שהגיעה לסוריה בסוף 2013, היא נישאה למורד סוני בעיר חאלב שבצפון המדינה המסוכסכת.

מסע הכיבושים של דאעש - כותרות אחרונות:
האיש על הטו?יו?טה לא ינצח / אבי יששכרוף
ארה"ב: נשק כימי של צבא אסד עלול ליפול לידי דאעש
לוחם דאעש שנמלט: "חבריי המחבלים בדרך לאירופה"

חגיגות בעיר טבקה עם כיבוש שדה התעופה הסמוך על ידי דאעש, סוריה. רויטרס
"עשו כמו אחיכם מוולוויץ', מטקסס ומבוסטון". תומכי דאעש מניפים את דגל "המדינה האיסלאמית" בצפון סוריה/רויטרס

הוריה של מחמוד גילו לתדהמתם כי בתם היא אחת מאותן צעירות העומדות מאחורי הקמפיין האינטרנטי שמטרתו לגייס נערות וצעירות מערביות שיינשאו לאנשי "המדינה האיסלאמית". למגויסות הפוטנציאליות נאמר שתפקידן העיקרי ב"מהפכה האיסלאמית" הוא להינשא ולהוליד ילדים. מחמוד ניהלה חשבון טוויטר עם כ-2,000 עוקבים תחת הכינוי "אום ליית'". נוסף על כך, היא כתבה בלוג שבו ניסתה לשדל צעירות באירופה ובארצות הברית לבוא למזרח התיכון ולסייע לדאעש.

התכנים שפרסמה מחמוד אמנם התמקדו במקומה של רעייתו של לוחם הג'יהאד, אולם לצד זאת היא עודדה גברים במערב ללכת אחר מחבלים כמו האחים צארנייב, מבצעי הפיגוע בבוסטון, או אחרי אלה שערפו את ראשו של החייל הבריטי לי ריגבי באמצע הרחוב בלונדון. "עשו כמו אחיכם מוולוויץ', מטקסס ומבוסטון", היא כתבה בטוויטר. "אם אינכם יכולים להגיע אל שדה הקרב, הביאו את שדה הקרב אליכם". ביומן האינטרנטי שפרסמה, היא הפצירה בצעירות כמותה לנטוש את משפחותיהן מאחור: "מרגע שתגיעי לארץ הג'יהאד, זוהי משפחתך". בהזדמנות אחרת כתבה שהחיים תחת חוקי השריעה מסבים לאישה כבוד אמיתי.

בהודעה שפרסמה השבוע משפחתה של מחמוד באמצעות עורך דינה, הם הזהירו: "אם בתנו, שהייתה חופשית והיו בפניה כל ההזדמנויות בחיים, הפכה לקיצונית, זה עלול לקרות בכל משפחה". בדאעש, בניגוד לארגוני ג'יהאד אחרים, לנשים תפקיד חשוב בגיוס "רעיות פוטנציאליות" ללוחמים שיסייעו להם במשימתם במזרח התיכון. במערב חוששים כי השלב הבא הוא שישובו לארצות מולדתן טעונות באידיאולוגיה קיצונית ויבצעו שם פיגועי התאבדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully