וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל דאעש: בישראל חוששים מהתקרבות ארה"ב לאיראן

3.9.2014 / 7:21

משלחת ישראלית בכירה תצא בשבוע הבא לוושינגטון לשיחות תיאום בנושא הגרעין האיראני, וברקע מרחף החשש שמדינות המערב יתרככו מול איראן כדי להסתייע בה במאבק נגד "המדינה האיסלאמית"

עריכה: ניב פוקס

האם המאבק נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) יוביל להתקרבות ניכרת בין מדינות המערב לאיראן, באופן שישפיע על תכנית הגרעין שלה? בישראל מודאגים מתסריט כזה בדיוק, על רקע שיתוף פעולה הולך וגובר בין האמריקנים לאיראן בכל הנוגע לעיראק - זירת המאבק העיקרית נגד דאעש. בכירים אמריקנים הבהירו לישראל לפני חודשיים שהמאבק בדאעש והמאבק בגרעין האיראני הם "שני נושאים נפרדים לחלוטין", אבל לא כולם בירושלים משוכנעים בכך.

בשבוע הבא תצא לוושינגטון משלחת ישראלית בכירה כדי לדון עם האמריקנים בסבב הקרוב של שיחות הגרעין בין איראן למעצמות שייערך בסוף החודש בניו יורק. במוקד הדיונים בין המשלחת הישראלית לבין בכירי משרד החוץ האמריקני יעמדו הסוגיות הטכניות שנוגעות למשא ומתן עם איראן, כגון: מספר הצנטריפוגות שיותר לרפובליקה האיסלאמית להפעיל, גורלו של כור המים הכבדים באראק וקצב הסרת הסנקציות נגד טהרן. אולם שני גורמים בכירים בישראל שמעורבים בדיונים בנושא אמרו לוואלה! חדשות כי ישראל תבקש לוודא גם שההתרחשויות בעיראק אינן מובילות לשינוי הקו של מדינות המערב כלפי האיראנים.

מסע הכיבוש של דאעש - סיקור מיוחד:
ההצלחה של דאעש היא ההצלחה של איראן. פרשנות
נמשכת הזוועה: דאעש ערף ראשו של עיתונאי יהודי-אמריקני
ג'ון קרי: "דאעש - איום עולמי, קרוב באופן מסוכן לישראל"
ארה"ב יצרה את דאעש - והיא היחידה שתוכל לחסלו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ממוקדי המאבק של ארה"ב בדאעש. העיתונאי האמריקני סטיבן סוטלוף שהוצא להורג/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף, אמר אתמול כי הוא אופטימי לגבי היכולת להגיע להסכם כולל בנושא הגרעין בתוך שלושה חודשים, בשל "הנכונות והרצון הפוליטי של כל הצדדים". זאת, ארבעה ימים בלבד לאחר שנשיא איראן, חסן רוחאני, תקף בחריפות את ארה"ב בנאום טלוויזיוני. "אפשר לראות שהאיראנים משדרים בימים האחרונים אופטימיות מחודשת, אחרי תקופה ארוכה שהם הכינו את דעת הקהל באיראן לאפשרות שלא יושג הסכם", אמר גורם ישראלי בכיר. בישראל חוששים שהאופטימיות הזו נובעת מהערכה איראנית שמדינות המערב יגלו "יצירתיות" וגמישות בשיחות עם איראן, כדי להסתייע בה לצורך ייצוב עיראק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שר החוץ של איראן ג'וואד זריף. טהראן, דצמבר 2013. AP
מאמין בהסכם גרעין כולל. שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף/AP

כמה מן המנהיגים החשובים ביותר במערב קראו בשבועות האחרונים לאיראן לשתף פעולה במאבק נגד דאעש. ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, אמר בהצהרה מצולמת כי בריטניה עשויה לשתף פעולה עם איראן במאבק נגד ארגון הטרור הרצחני הפועל בעיראק וסוריה. שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, אמר בחודש יוני שארה"ב תהיה מוכנה לשקול אפילו שיתוף פעולה צבאי עם הרפובליקה האיסלאמית נגד דאעש – הצהרה שגררה שורת הבהרות והתפתלויות מצד הבית הלבן. גם צרפת, שישראל רואה בה שותפה מרכזית בתוך קבוצת המעצמות, קראה לאיראן לסייע במאבק נגד דאעש.

בישראל מודעים לכך שארה"ב ואיראן כבר משתפות פעולה בתחום הפוליטי בעיראק: הדחתו של ראש הממשלה לשעבר נורי אל-מאליכי ומינויו של הפוליטיקאי השיעי חיידר אל-עבאדי במקומו היו מהלך אמריקני מתוכנן שזכה לתמיכה נלהבת מצד איראן. "לפני שלוש שנים, האיראנים היו מוחים בתקיפות על מהלך כזה, ואומרים שאמריקה מתערבת בענייניה הפנימיים של עיראק. הפעם הם תמכו ביוזמה האמריקנית וסייעו מאחורי הקלעים", אמר הגורם הישראלי הבכיר. בנוסף, גם איראן וגם ארה"ב מחמשות כעת את הצבא הכורדי שמוביל את הלחימה נגד דאעש בצפון עיראק.

שר החוץ ג'ון קרי – ועדת יחסי החוץ של הסנאט, אפריל 2014. GettyImages
יש מקום לחשש. ג'ון קרי/GettyImages

"כל עוד שיתוף הפעולה הזה לא משפיע על שיחות הגרעין, זה לא ענייננו", אומרים בירושלים, "אבל יש מקום לחשש". המסר המרגיע של האמריקנים בפעם הקודמת בה משלחת ישראלית בכירה הגיעה לוושינגטון לשיחות בנושא איראן, עליו דווח לראשונה בוואלה! חדשות, לא השתנה מאז אותו ביקור, אלא שבינתיים שיתוף הפעולה עם איראן הפך מרעיון תיאורטי בלבד, למציאות בשטח.

נתניהו: "להחליש את שניהם"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס עד כה פעם אחת בלבד לאפשרות שארה"ב תשתף פעולה עם איראן נגד דאעש. בראיון שהעניק לתכנית Meet the Press של רשת NBC לפני כחודשיים אמר כי "כאשר שני אויבים שלך נלחמים זה בזה, לא צריך לחזק אחד מהם, אלא להחליש את שניהם". במהלך הלחימה בעזה נתניהו כמעט ולא הזכיר את הגרעין האיראני, אולם בימים האחרונים הוא חזר להתייחס לאיראן בהופעותיו הפומביות. אתמול הוא אף אירח בלשכתו את חברי הקונגרס הבכירים אליוט אנגל ואד רויס, ששלחו לפני כחודשיים מכתב משותף לנשיא אובמה, בו קראו לנשיא לא להסיר סנקציות נוספות מעל איראן בלי להביא את הסוגיה לאישור הקונגרס, כמחויב בחוק.

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
גורלו יושפע משיתוף הפעולה בעניין דאעש? מתקן המים הכבדים באראק/AP

הקשר בין ההתרחשויות בעיראק לבין המשא ומתן הגרעיני עם איראן מעסיק לא רק את ישראל, אלא גם את התקשורת הבינלאומית, עד כדי כך שיש מי שקופצים למסקנות נמהרות מדי. לפני כשבועיים פרסמו כמה מסוכנויות הידיעות המובילות בעולם כי שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף, אמר ש"שיתוף פעולה שלנו בנושא עיראק צריך להוביל להקלה בסנקציות". הציטוט עלה לכותרות באיראן, ארה"ב ומדינות נוספות, אולם האיראנים מיהרו לפרסם הבהרה לפיה זריף לא דיבר על "שיתוף פעולה בנושא עיראק", אלא – יחי ההבדל הקטן – על "שיתוף פעולה בנושא אראק", מתקן המים הכבדים של האיראנים. בישראל לא יתנגדו בהכרח לעסקה כמו זו שזריף אכן תיאר – פירוק המתקן באראק תמורת הקלה בסנקציות – אבל חוששים דווקא מעסקה ברוח הציטוט השגוי.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully