וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב יצרה את דאעש - והיא היחידה שתוכל לחסלו

1.9.2014 / 14:38

התעלמות אובמה מהמשברים בעיראק ובסוריה הייתה כר פורה ל"מדינה האיסלאמית", ורק "התירוץ" של רצח עם גרם לוושינגטון לפעול. ארה"ב תצטרך לחסל את הארגון, ולשקול צעדיה באזור

מסע הכיבושים של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) והמעשים מעוררי הפלצות שהוא מבצע במתנגדיו נמצאים היום בראש סדר היום העולמי. עם זאת, העולם, ובראשו ארצות הברית, בחרו עד לאחרונה להתעלם מהשתלטות הארגון הסוני הקיצוני על שטחים גדולים בעיראק ובסוריה.

סימנים לכוחו ההולך וגובר של דאעש נראו כבר בחודש ינואר – אז הצליח הארגון להשתלט על הערים פלוג'ה ורמדי במערב עיראק – וגם עוד קודם לכן על אזורים שונים בסוריה המפוררת. אף על פי כן, אף לא אחד, ובייחוד לא הנשיא ברק אובמה, שש להתעסק שוב בעיראק, שנותרה לתפקד בכוחות עצמה בסוף 2011, עם נסיגת הכוחות האחרונים של צבא ארה"ב משטחה. ובטח שלא בסוריה, שנזנחה לדמם למוות במהלך השלוש וחצי שנים האחרונות.

מסע הכיבוש של דאעש | כל הכתבות, הפרשנויות והעדכונים

אובמה, שאחת מהבטחות הבחירות שלו הייתה סיום המלחמה הארוכה בעיראק "באופן אחראי", היה זקוק ליותר ממלחמת אזרחים על מנת לשוב ולפעול באופן צבאי באזור. הפיגועים היומיומיים ששטפו את עיראק ועליית כוחו של דאעש זכו להתעלמות כמעט גורפת בוושינגטון. אחרי שתי מלחמות יקרות וממושכות שהוריש לו קודמו בתפקיד, ג'ורג' בוש הבן, נמנע אובמה מלהכניס את הראש למיטה החולה של המזרח התיכון.

נלחמים ללא אסטרטגיה

רק הדיווחים על רצח עם שמבצע דאעש במיעוט היזידי וההבנה שהארגון עלול למוטט גם מדינות יציבות יותר באזור, כמו ירדן ולבנון, הביאו את ארה"ב לשוב ולתקוף בעיראק, גם אם לעת עתה בצורה מוגבלת. אחרי שב-2003 הופל שליט עיראק סדאם חוסיין מהשלטון בטענה שהוא מהווה סכנה לשלום העולם, צריכה כעת ארה"ב להתמודד עם יריב אחר ואכזר בהרבה, שמנצל את האנרכיה בסוריה השכנה על מנת לתגבר את כוחותיו בעיראק עם ציוד צבאי שלקח מצבא אסד.

על אף שהמניע ההומניטרי בדבר ההתערבות במשבר נשמע קלוש – וושינגטון לא שוקלת למשל להשתמש בכוח צבאי ברפובליקה המרכז-אפריקנית שם נרצחים עשרות בני אדם מדי יום על רקע אתני – אין ספק שמדינות האזור מברכות על הפעילות האמריקנית המחודשת. ארה"ב, שהשאירה כר פורה לצמיחתו של דאעש עם התעלמותה ממלחמת האזרחים בסוריה, היא גם הכוח היחיד שמסוגל לעצור אותו.

ואכן, כשהיה נדמה שחבל כורדיסטן העיראקי עומד ליפול לידיהם של אנשי "המדינה האיסלאמית", החלו בתחילת אוגוסט ההתקפות האמריקניות מהאוויר, ששינו את המומנטום בלחימה. ללא העזרה האמריקנית, קשה להאמין שעיראק המתפוררת הייתה שורדת, בייחוד כשראש הממשלה עד לא מכבר נורי אל-מאליכי סירב להתפטר - דבר שמנע הקמת קואליציה בין השיעים, הסונים והכורדים. מאז הצליחו הכוחות הכורדיים יחד עם צבא עיראק לכבוש מחדש שטחים מידי דאעש, ואף להשיב את השליטה על סכר מוסול, הגדול ביותר במדינה.

למרות זאת, חשוב לזכור שאובמה הודה לפני כמה ימים בכך שאין לארה"ב עוד אסטרטגיה ברורה במאבק נגד הארגון הרצחני. כלומר, גם כשדאעש יאבד את נכסיו בשטח ויפסיק לתפקד כ"מדינה", הוא עדיין ילחם כארגון טרור וגרילה ויסכל כל ניסיון לייצב את עיראק. כפי שניסיון העבר עם אל-קאעדה וארגונים דומים באזור מלמד, בלתי אפשר להשמיד אותם עד היסוד באמצעים צבאיים. על ארה"ב ובעלות בריתה לחשוב הפעם מחוץ לקופסה כדי לא להתעורר בעוד כמה שנים לצד גורם קיצוני אחר, ולפגוע בבסיס כוחם הגדול ביותר של ארגונים מסוגם של "המדינה האיסלאמית" ואל-קאעדה - הייאוש, הדיכוי והעוני.

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully