וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיראק: מתקפה משולבת לכיבוש תיכרית מידי דאעש

19.8.2014 / 13:13

צבא עיראק נתקל באש עזה בדרך לעיר הולדתו של סדאם חוסיין. אסד משנה אסטרטגיה ופתח במערכה חדשה ברקה, בירת "המדינה האיסלאמית". 6,000 לוחמים הצטרפו לארגון בחודש יולי

לוחמי פשמרגה, המיליציה הכורדית, ליד העיר מחמור. אירביל, עיראק, 18 באוגוסט 2014. רויטרס
לוחמי פשמרגה, חברי המיליציה הכורדית, ליד העיר מחמור. אירביל, אתמול/רויטרס

צבא עיראק פתח הבוקר (שלישי) במתקפה עזה לכיבוש העיר תיכרית מידיהם של אנשי "המדינה האיסלאמית" (דאעש). עיר הולדתו של סדאם חוסיין, כ-140 ק"מ מצפון לבגדאד, נכבשה בתחילת חודש יוני. המתקפה נבלמה כעבור כמה שעות בשל אש עזה.

בשבועות האחרונים, צבא עיראק טען כמה פעמים כי הצליח להשתלט על מוקדים מרכזיים בתיכרית, שרוב תושביה סונים. ואולם, בכל פעם הצליחו אנשי "המדינה האיסלאמית" להדוף את כוחות הממשלה אל מחוץ להעיר. הכוחות העיראקיים החלו לנסות להגיע הבוקר לתיכרית משלושה כיוונים שונים, מדרום וממערב, כשהם מסתייעים במיליציות שיעיות ובחיפוי של מסוקים ואש ארטילריה כבדה.

אתמול אישר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי כוחות עיראקיים וכורדיים הצליחו להשתלט בסיוע אמריקני על סכר מוסול, הבנוי על נהר החידקל. הסכר נכבש בידי לוחמי "המדינה האיסלמית" בחודש שעבר. לדברי אובמה, שליטתם בסכר, המהווה נקודת מפתח למשק המים העיראקי, הייתה עלולה להיות "קטסטרופלית".

"המדינה האיסלאמית" - כותרות אחרונות
10 מיליון תושבים, מאות מיליונים מנפט: זוהי מדינת דאעש
"המדינה האיסלאמית" לאמריקנים: "נטביע אתכם בדם"
בריטניה: נפעל נגד דאעש, אך לא ניכנס למלחמה נוספת

לוחמים שיעים הנאבקים באנשי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בעיר ג'רף א-סח'ר, מדרום מערב לבירה בגדאד – עיראק, 18 באוגוסט 2014. AP
לוחמים שיעים בעיר ג'רף א-סח'ר, מדרום לבגדאד/AP

בתוך כך, צבא סוריה פתח ביממה האחרונה במערכה חדשה בניסיון לכבוש את העיר רקה שבצפון מזרח המדינה. בחודשים האחרונים, משמשת רקה כבירת "המדינה האיסלאמית" בסוריה ובעיראק.

עדי ראייה דיווחו כי עשרות מוקדים בעיר ובסביבתה הופצצו מהאוויר, אחרי תקופה ארוכה שבה ממשלת סוריה העלימה עין מההתקדמות המהירה של "המדינה האיסלאמית" בצפון המדינה, ואף עודדה את המאבק בין הקבוצה לבין קבוצות מורדים אחרות.

אנדרו טבלר, עמית מחקר במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, אמר כי "ממשלת סוריה מבינה סוף-סוף כי האסטרטגיה המקיאוולית - של שיתוף הפעולה עם 'המדינה האיסלאמית' נגד המורדים המתונים - לא עבדה היטב, ולכן החלה להילחם בהם".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אך לנשיא בשאר אסד יש מניע נוסף במתקפה החדשה בעיר רקה, שנועד להדהד את המתקפה האמריקנית נגד "המדינה האיסלאמית" בעיראק. לדברי אנליסטים, אסד מבקש לאותת כי הוא נמצא באותו צד כמו האמריקנים, ומחזק את טענתה המסורתית של סוריה לפיה יש לשמר את שלטונו, כדי למנוע את התפרקות המדינה ונפילתה לידי הג'יהאדיסטים.

אנדרו לנד, מומחה לסוריה ממכון קרנגי לשלום בעולם, אמר כי "אסד בוודאי ישמח לקבל הכרה עולמית מחדש באמצעות 'מלחמה בטרור', ואולי זו התכנית הארוכה שלו, אם יש לו אחת כזו".

בוושינגטון שללו את הרעיון לשתף פעולה עם אסד במלחמה נגד "המדינה האיסלאמית". דוברת מחלקת המדינה מארי הארף אמרה כי "בזמן שאנחנו מכוונים, אולי, לאותן מטרות, העובדה היא שמשטר אסד התיר לאנשי דאעש לפרוח. זו אחת הסיבות שהם גדלו כל כך".

רמי עבדל רחמן, מנהל הארגון הסורי לזכויות האדם, אמר היום כי יותר מ-6,000 בני אדם התגייסו לשורות "המדינה האיסלאמית" בחודש יולי. עד כה, הוערך כי הארגון מונה 15 אלף לוחמים בלבד. לדבריו, כאלף מהמצטרפים באו לסוריה מחו"ל.

אנשי "המדינה האיסלאמית" מפרקים את הגבול בין סוריה ובין עיראק – אוגוסט 2014. מאתר VICE NEWS, צילום מסך
לוחמי "המדינה האיסלאמית" מפרקים את הגבול בין סוריה לעיראק/צילום מסך, מאתר VICE NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully