וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברו של העיתונאי שהוצא להורג: "ידעתי שלא ישרוד"

3.9.2014 / 17:58

מייקל ספיר, חברו הישראלי של סטיבן סוטלוף - היהודי-אמריקני שנרצח בידי דאעש - סיפר שלאחר שצפה בעריפת ראשו של העיתונאי ג'יימס פולי, הבין מה יהיה גורל חברו. "התפללתי שיחזור בשלום"

צילום: שלומי גבאי, רויטרס, עריכה: ניב פוקס
סטיבן סוטלוף מנסה להיטמע בסביבה הערבית . ספטמבר 2014. מייק ספיר, מערכת וואלה! NEWS
"יצא לשטח להיות עיתונאי". סטיבן סוטלוף/מערכת וואלה! NEWS, מייק ספיר

ספיר פגש את סוטלוף לראשונה בקיץ 2005, כשהאחרון הגיע ארצה לקראת לימודיו במרכז הבינתחומי בהרצליה. "סטיבן למד בארה"ב באוניברסיטת פלורידה ושיחק שם רוגבי", שחזר. "אחרי המעבר של סטיבן לישראל, הוא חיפש קבוצת רוגבי כדי להתיידד עם אנשים. סטיבן נכנס לאינטרנט וחיפש 'רוגבי ישראל', והאתר של הקבוצה שלי – 'תרנגולי רעננה' - הופיע. סטיבן התקשר לקבוצה, שקישרה אותי אליי, כי עשיתי עלייה שנה אחת קודם, וכך הפכנו לחברים והוא הצטרף לקבוצה שלי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"סטיב ראה שהעולם משתנה - ויצא ללמוד על זה"

ספיר סיפר כי לאחר שנתיים, כשסוטלוף סיים את לימודיו בישראל, הוא "יצא לשטח להיות עיתונאי". ביולי 2013, כששב ארצה לביקור, נפגשו השניים. "הוא סיפר לי שהיה בטורקיה, בלוב ובמצרים יחד עם אנשי 'האביב הערבי' – עם המפגינים והמוחים בטורקיה", תיאר. "הוא סיפר לי שהוא כתב כתבות חדשותיות, אבל הוא לא היה עיתונאי. הוא לא סיים את התואר בבינתחומי, שלח קו"ח ל'טיימס' ואמר: 'הנה דוגמאות כתיבה, הייתי רוצה להיות כתב עבור ה'טיימס' או ה'ג'ורנל'".

מייקל ספיר חברו של העיתונאי סטיבן סוטלוף שראשו נערף על ידי דאעש, קיסריה. ספטמבר 2014. שלומי גבאי
מייקל ספיר בביתו שבקיסריה, היום/שלומי גבאי

הוא ניסה להסביר את הסיבה שבגינה החליט סוטלוף לצאת למסע במזרח התיכון. "ממה שהבנתי ממנו, הוא סיים בית ספר וראה את העולם שמסביב לישראל משתנה", אמר. "טורקיה עוברת מחאה עם מפגינים ברחובות שמותקפים על ידי תותחי מים. 'האביב הערבי' פוגע במצרים, בלוב. סטיבן יצא לשטח כדי לחוות את מה שמתרחש, כדי לראות את החדשות בזמן שהן מתרחשות - ואז כתב על זה. בזמן שהוא היה שם ודיבר עם אנשים וכתב סיפורים, הוא התחיל למכור את הסיפורים לתקשורת, ואז הוא קיבל עליו את התפקיד של עיתונאי רציני יותר, אבל ליבת המעשים שלו הייתה לכתוב על מה שהוא חווה".

עיתונאי סטיבן ג'ואל סוטלוף בידי דאעש. יוטיוב, צילום מסך
סוטלוף בסרטון ההוצאה להורג/צילום מסך, יוטיוב

ספיר תיאר בהערצה את עבודתו העיתונאית של חברו. "נניח שאתה סטודנט להיסטוריה בתחילת המאה ה-19 ואתה לומד את היסטוריית אירופה, ואתה מתחיל לקרוא על המהפכה הבולשביקית ברוסיה. זה כאילו שסטיב היה עולה אז על רכבת ישירות לרוסיה, ומתחיל להסתובב בכיכר האדומה של כיום, ולומד את מה שקורה ברוסיה. זה מה שסטיב עשה בכך שעזב את הבינתחומי: הוא ראה שהעולם משתנה ויצא לשם כדי ללמוד על זה, ולאחר שלמד על כך הוא כתב סיפורים על כך".

בתשובה לשאלה אם סוטלוף היה מודע לסכנות שבעשייתו העיתונאית, השיב ספיר: "כמובן שעכשיו אנחנו יודעים מה קרה לו בסוריה, אני חושב שהוא היה מודע לסכנות במצרים. הוא בהחלט היה מודע לסכנות בלוב. בפעם האחרונה שראיתי אותו, לא היה לי מושג שהוא הולך לסוריה. הייתי בהלם כשהתבשרתי שחטפו אותו בסוריה... זה היה הלם עבורי כשקראתי את הסיפור של ג'יימס פולי וכשראיתי את הווידאו שלו. בכתבה נכתב שהאדם הנוסף בתמונת הסטילס הוא סטיבן סוטלוף, ושהוא נחטף באוגוסט 2013. ראיתי אותו כמה שבועות קודם בישראל, אז זה ממש הכניס אותי להלם, כי אולי הייתי אחד האנשים האחרונים שראו אותו לפני שנסע לסוריה, ואני לא מאמין שזה קרה לחבר שלי".

ספיר הגדיר את דאעש כ"פראות וברבריות". לדבריו, "זו קיצוניות איסלאמית. זה איסלאם וברבריות. אי אפשר להפריד בין השניים. הם לא עושים זאת בשמה של מדינה כלשהי. זה לא שהם רוצים לשחרר את סוריה, והם הורגים מישהו כדי לשחרר אותה. זה לא שהם אוהדים של ברצלונה והוא פגע בקבוצה האהובה שלהם, ולכן הם הורגים אותו. הם עושים זאת בשל האמונה הקיצונית שלהם באיסלאם והם הורגים את הבן אדם הזה בצורה האכזרית ביותר, כדי לקדם את הגרסה שלהם לאיסלאם.

הבינתחומי: "דאעש הוציא עצמו ממשפחת האנושות"

בתוך כך, היום פרסם המרכז הבינתחומי בהרצליה הודעת צער על מותו של סוטלוף. "במעשה הזה הוציא עצמו ארגון הג'יהאד המוסלמי הזה מכלל משפחת האנושות. הרצח של סטיבן מחק את החסינות שחברת בני התרבות מעניקה לעיתונאים גם בתקופות לחימה, לשם ההגנה על האמת וחופש הביטוי", ספד לסוטלוף פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא ומייסד המרכז הבינתחומי. "הטרור עומד נגד ערך החירות. אנו נמשיך לחנך ולהיאבק נגד תופעות אלה ולא ננטוש את ערכי החירות והסובלנות. מקרה הרצח של סטיבן מזכיר לנו שוב מול מי חייבת האנושות לעמוד, אך הוא גם מלמד על ערכים של סובלנות, אנושיות, חיפוש אחר הצדק וחופש הביטוי. המרכז הבינתחומי אבל על מותו הטראגי של סטיבן ומשתתף ביגון המשפחה".

בהכנת הידיעה השתתפה רויטל בלומנפלד.

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully