וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע סרטון ההוצאה להורג פורסם דווקא עכשיו?

20.8.2014 / 11:07

ארגון "המדינה האיסלאמית" הצליח לשמור בסוד את חטיפתו של העיתונאי האמריקני ג'יימס פולי. הפרסום נועד לחזק את מעמדו בכמה חזיתות, ולשחזר את אווירת המסתורין שהשיג בעמל רב

העיתונאי האמריקני ג'יימס פולי מוצא להורג בידי דאעש. יוטיוב, צילום מסך
העיתונאי האמריקני ג'יימס פולי לפני הוצאתו הורג/צילום מסך, יוטיוב

הפעם, יוטיוב פעלה בזריזות. לא חלפו 40 דקות מפרסום הסרטון שתיעד את הוצאתו להורג של העיתונאי האמריקני ג'יימס פולי, ועד שהושבתו כל החשבונות שהפיצו אותו ברשת. גם טוויטר פעלה בנחישות כדי לחסום משתמשים שפרסמו את תמונות הזוועה; אך הנזק כבר נעשה, והתיעוד המחריד הופץ שוב ושוב.

הסרטון, בכותרת "מסר לאמריקה", פורסם סמוך לשעה חצות. פולי, שנעלם בסוריה בסוף 2012, אולץ לכרוע על הקרקע, ואדם שהזדהה כנציג "המדינה האיסלאמית", הארגון החולש על שטחים נרחבים בעיראק ובסוריה (ושעד לאחרונה כונה דאעש), ערף את ראשו. לאחר מכן הוצג בסרטון שבוי נוסף - העיתונאי האמריקני סטיבן סוטלוף. החוטף איים לרצוח גם אותו, והכריז: "חייו של האזרח האמריקני הזה, אובמה, תלויים בהחלטה הבאה שלך".

אין דרך לדעת מתי והיכן נרצח פולי, בן 40, אך מועד פרסום הסרטון אינו מקרי. הסרטון עלה לרשת ביום שלישי, יממה אחרי שארה"ב הטילה עיצומים על אבו מוחמד אל-עדנאי, בכיר "המדינה האיסלאמית" המשמש כדובר הארגון. בימים האחרונים, ממשל אובמה סייע לצבא עיראק ולמיליציות הכורדיות והשיעיות לכבוש את סכר מוסול שעל נהר החידקל; הכוחות העיראקיים יצאו למתקפה בתיכרית (שנבלמה בינתיים), וגם אסד פתח במערכה חדשה בבירת הח'ליפות האיסלאמית שנקבעה בעיר רקה.

לקריאה נוספת
מיוחד | הצצה נדירה למפלצות של "המדינה האיסלאמית"
10 מיליון תושבים, מאות מיליונים מנפט: זוהי מדינת דאעש
אנשים שאני מכיר מעיראק נקברו השבוע בחיים / איתי אנגל

לוחם "המדינה האיסלאמית" – דאעש - בוחן סחורה מוחרמת – רקה, סוריה, 14 באוגוסט 2014. רויטרס
נציג "המדינה האיסלאמית" בוחן סחורה מוחרמת בעיר רקה, השבוע/רויטרס

הסרטון, אם כך, מאותת כי "המדינה האיסלאמית" לא תיכנע לאיומי המערב, וכי למונח המעורפל "אינטרסים אמריקניים" יש שם ופנים. אך למרות המסרים המאיימים כלפי ממשל אובמה, הסרטון נועד – בראש ובראשונה - להלך אימים על "הקהל הביתי" של הח'ליפות החדשה. לנוכח הדיווחים המתרבים (והנמהרים, בחלקם) על הצלחת כוחות המערב לבלום את ההתקדמות המסחררת של הכובשים הסונים, הארגון מבקש כעת לחזק את תדמיתו, ובעיקר בתוך השטחים שעליהם כבר השתלט.

במובן אחר, הסרטון מבקש גם להרתיע את העיתונאים המסקרים את פעילותו, ולהזכיר להם כי "המדינה האיסלאמית" היא ארגון רצחני ומסוכן; המטרה היא לאו דווקא להלך אימים על עיתונאים מערביים, שממילא כבר מתקשים להתקרב לאזורי הקרבות, אלא להרתיע את כלי התקשורת המקומיים, ולשחזר את אווירת המסתורין שאפפה אותו עד לאחרונה. הסרט התיעודי המרתק שהפיקה "ווייס" במהלך החודש האחרון, ושסוקר כאן בהרחבה, סייע לחשוף מעט מפניו האמיתיים והאזרחיים של הארגון. כעת מנסה הארגון להשיב את עטרת החידה ליושנה.

עיתונאים רבים שצפו בסרטון המלא, שאינו מתפרסם כאן, דרשו מעמיתיהם שלא להקרין אותו, בטענה כי הדבר יקנה לאנשי "המדינה האיסלאמית" ניצחון מוראלי. רבים טענו שאסור אפילו לפרסם צילומי מסך מהרגעים שלפני ההוצאה להורג. אחרים השיבו שהימנעות מוחלטת מהסיקור תהווה כישלון עיתונאי.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נציג משמרת הצניעות של "המדינה האיסלאמית" בסוריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מסתמן שזמן רב הושקע בהפקת הסרטון. מפיקיו לא נעזרו בפסקול חגיגי כמו בסרטוני התעמולה של חמאס: הסרטון בוים באופן מקצועי, ופרסומו רק המתין לרגע הנכון. הסרטון הזה כבר לא יזכה לפארודיות.

התיעוד מהדהד את סרטון הוצאתו להורג של איש העסקים האמריקני-יהודי ניק ברג. אבו מוסעב אל-זרקאווי, האב הרוחני של "דאעש", ערף את ראשו ב-2004 לעיני המצלמה. אך בניגוד לסרטון ההוא, שכלל צרחות וצהלות, הביצוע הפעם היה "נקי" יותר, כמו כדי לומר: אנחנו מהירים יותר, קטלניים יותר ולא זקוקים להצגות.

שתי נקודות מדאיגות שעולות מהסרטון נוגעות לזהותו של המוציא להורג ולזהותו של החטוף שנותר, כנראה, בחיים.

החוטף, שדיבר במבטא בריטי (ולפי אחת הסברות – מבטא לונדוני), הוא ככל הנראה ממוצא צפון אפריקני. אתמול דווח כי 1,000 לוחמים ג?יהאד זרים הצטרפו ל"מדינה האיסלאמית" רק בחודש שעבר. הוא לבש שחורים והיה נעול במגפי צבא, מהסוג המזכיר את אלה של צבא ארה"ב. השבויים האמריקנים לבשו מדים כתומים, המזכירים, ולא במקרה, את אלה של העצירים המוסלמים בגואנטנמו.

סטיבן סוטלוף, עיתונאי שדיווח עבור מגזין טיים, נעלם בגבול טורקיה-סוריה בחודש אוגוסט 2013. משפחתו קיבלה עצה שלא לדווח על היעדרותו, וכעת מתברר שהוא מוחזק בשבי "המדינה האיסלאמית". הארגון הצליח לשמור בסוד את חטיפתם של סוטלוף ושל פולי, בהישג שממחיש עד כמה יסודי המידור המודיעיני בקרב אנשיו, חרף העובדה שהם פועלים בשטח עצום החולש על שתי מדינות. ייתכן שבעתיד, יתברר שאזרחים מערביים נוספים מוחזקים בשבי הארגון, או שכבר הוצאו להורג.

*אוריה כנף uriah_c@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully