וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם "המדינה האיסלאמית" מאיימת גם על ישראל?

הארגון שהרג מאות בעיראק ובסוריה שואף להקים מדינה מוסלמית בכל המזרח התיכון, וגם ישראל נמצאת בבנק המטרות, אך מומחים סבורים שמוקדם לחשוש: "פועל רק במדינות מתפוררות"

צילום מסך

לוחמי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) מהלכים אימים על המזרח התיכון, קוברים מאות כופרים מוסלמים בעודם בחיים בסוריה ובעיראק, ובגללם ארצות הברית אף שבה לתקוף במדינה שנסוגה ממנה ב-2011. נשאלת השאלה אם גם בישראל יש מה לחשוש מהארגון הקיצוני.

השאיפה של דאעש היא לכונן מדינה מוסלמית במזרח התיכון, בצפון אפריקה ובחלקים גדולים מאסיה. עד כה, הם הצליחו להשיג שליטה בשליש מסוריה, עד מרחק של 600 קילומטרים מישראל, ובשליש מעיראק. הם קרובים מאוד לבירה בגדאד, ושם הם רודפים בעיקר אחר נוצרים, אנשי המיעוט היזידי ומוסלמים שיעים.

מיוחד: הצצה נדירה למפלצות של "המדינה האיסלאמית"

גורמי מודיעין העריכו בסוף השבוע ברשת "בלומברג" שיש לדעאש תאים רדומים מחוץ לסוריה ולעיראק, וכי יש להם גם לא מעט לוחמים זרים. פרופ' פיטר ניומן, מומחה לעיראק ולסוריה, העריך השבוע ברשת BBC כי 80% מהלוחמים הזרים בסוריה הצטרפו לארגון.

עוד על "המדינה האיסלאמית":
האם דאעש עומדים להכחיד את השפה הארמית?
"דאעש מתכנן מתקפת טרור בארה"ב או באירופה"
דאעש טבח ב-312 יזידים, 700 סורים נרצחו בשבועיים

פעילי המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה, ארכיון. AP
לוחמי דאעש/AP

תרחיש האימים, כפי שפורסם היום בוואלה! חדשות, הוא שאלה יבצעו פיגועים בארצות מוצאם, בארצות הברית ובאירופה. כרגע ההערכה היא שהיעד הבא שלהם הוא ירדן ולבנון, ועל פי פרופ' עפרה בנג'יו ממרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב, אם הם ימשיכו לצבור ניצחונות, המוטיבציה והלהט של אנשי דאעש יכולים להשפיע על קבוצות איסלאמיסטיות גם בישראל.

מפת תכנית החומש של הארגון הסוני שהופצה ברשת כוללת בין היתר גם את ישראל, ופרופ' בנג'יו טוענת שישראל בהחלט נמצאת בבנק המטרות שלו, גם אם לא בשלב הראשון. גם גורמי המודיעין בישראל עוקבים אחרי ההתקדמות של הארגון הזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
פליטים יזידים באזור ההר סינג'אר שבצפון עיראק, 14 באוגוסט 2014. רויטרס
פליטים יזידים שברחו מלוחמי דאעש בצפון עיראק/רויטרס

למרות כל זאת, מומחים רבים אינם סבורים שיש בישראל ממה לחשוש. בארגון חברים בסך הכול כ-15 אלף לוחמים, ויש לו אויבים רבים, ובהם ארגון חיזבאללה השיעי. רק בסוף השבוע קרא נסראללה "לעצור את המפלצת".

יורם שוויצר מהמכון למחקרי ביטחון לאומי הדגיש כי הארגון מצליח בעיקר במדינות הנמצאות במצב של הרס. "כיבושיו של דעאש נעשו אך ורק במדינות מתפוררות בעלות צבאות לא אפקטיביים – כמו עיראק וסוריה. דעאש לא נתקל עד היום בשום צבא ומכאן ההישגים שלו. אין לו תשתית מסודרת לא ביהודה ושומרון ולא בתוך ישראל. עם זאת, ייתכן שהארגון ימצא תאי טרור שינסו לפעול תחת הכותרת של דאעש".

ד"ר יונתן פיין מהמכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי ציין אף הוא כי הצלחת הארגון בסוריה ובעיראק נובעת בין היתר מכך שהמדינות הללו מתפוררות, וכי אם יצטרך להתמודד עם צבא ירדן או ישראל "לא יהיו לו חיים קלים". עם זאת, טוען ד"ר פיין כי ישראל אינה נמצאת כרגע בראש סדר העדיפויות של דאעש.

עוד במהדורה:

לקראת סיום הפסקת האש: האם יש סיכוי למנוע את הירי? הפסקת האש תגיע לסיומה מחר בחצות ושני הצדדים משדרים פסימיות וטוענים כי יש סיכוי קלוש להשגת הסכם ארוך טווח. בזמן שחאלד משעל מקשיח עמדות ומתעקש על הקמת נמל ימי ופתיחת שדה תעופה, בצד הישראלי מדברים על צעד חד צדדי וחזרה לדוקטרינת "שקט תמורת שקט". במקביל, שרים מהימין בראשותו של נפתלי בנט, תוקפים את התנהלותו של בנימין נתניהו. מה האפשרויות העומדות בפני ישראל במידה והמשא ומתן יקרוס?

הראיון האחרון של דפנה בר ציון: גובר החשש לחייו של המוזיקאי, אילן בן עמי החשוד ברצח של זוגתו בנפרד, המסעדנית דפנה בר ציון. יום לפני הרצח, בר ציון התראיינה לוואלה! אוכל לקראת פתיחת המסעדה החדשה שלה ביפו, אבטליון, ואמרה שהיא "מחכה שיקרה משהו טוב". בר ציון הייתה אופטימיות והתרגשה מפתיחת המקום החדש, האזינו לראיון האחרון שלה.

הסיוט של השבועיים האחרונים של אוגוסט: החום הלוהט שמצליח לגבור גם על המזגן החזק ביותר, הילדים שהופכים ממלאכים למפלצות צווחניות וגם בבירות האירופאיות אין מנוס מ"הישראלי היפה". מהדורת וואלה! במחווה שתעזור לכם להתמודד עם התקופה הקשה ביותר של הקיץ.

התחזית: היום התחממות , מחר דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully