וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל סבב הפגישות האחרון בקהיר: "מקווים להגיע להסכם"

בבירה המצרית נפתח סבב השיחות האחרון בין המשלחת הישראלית לזו הפלסטינית כשלא ברור אם יושג הסכם עד חצות - מועד פקיעת ההפוגה. ראש המשלחת הפלסטינית: "שההגיון ישלוט"

צילום: שי מכלוף, קובי אליהו, לע"מ, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

סבב הפגישות האחרון והמכריע בין המשלחת הפלסטינית למשלחת הישראלית בניסיון להגיע להפסקת אש החל בצהריים (רביעי) בקהיר שבמצרים, כששני הצדדים לא משדרים אופטימיות בנוגע לסיכויים להגיע להסדר בטרם ההפוגה בת ה-72 שעות בלחימה שתסתיים הלילה בחצות. "המצב רגיש ביותר והעמדה הישראלית באופן כללי לא מרגיעה", אמר ראש המשלחת הפלסטינית, עזאם אל-אחמד לסוכנות מען הפלסטינית. לטענתו, הצד הישראלי "רוצה להתחיל מאפס" – כלומר – לא להסתמך על הסכמים קודמים. אל-אחמד הביע תקווה שבכל זאת הנושאים והנותנים יגיעו להסכמה ואמר כי "אנו מקווים כי שפת ההיגיון תשלוט בשיחות וכי יושג הסכם לפני חצות". חשוב לציין, כי סבב השיחות עשוי להיארך עד תום ההפוגה. אל-אחמד הבהיר בנושא כי המשלחת שבראשה הוא עומד "תישאר בקהיר כל עוד מתקיים משא ומתן".

גם בצד הישראלי הביעו ספקות באשר להצלחת המשא ומתן. גורם ישראלי בכיר אמר הבוקר כי חברי המשלחת, שהגיעו הלילה לשיראל כדי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, דיווחו על ההתפתחויות בשיחות ביממה האחרונה, אך הוסיף כי "אין עדיין פריצת דרך". לדבריו, המשלחת תבהיר ביממה הקרובה כי ישראל תומכת בהארכת הפסקת האש גם מעבר ל-72 השעות שנקבעו מראש אפילו ללא חתימה על הסכם סופי.

בירושלים אומרים כי למרות הדיווחים על התקדמות בשיחות, בכמה סוגיות מפתח עדיין קיימות אי-הסכמות שמקשות על הגעה להסכם. כך למשל, בסוגיית העברת המשכורות לפקידי חמאס, טרם הוסכם על אופיו המדויק של מנגנון העברת הכספים דרך מדינה שלישית. גם בנושא השבת גופותיהם של חיילי צה"ל, סמ"ר אורון שאול וסגן הדר גולדין, ודרישת חמאס שישראל תשחרר אסירים, טרם גובשה הסכמה.

לקראת רגיעה? עוד כותרות בוואלה! חדשות:
"המתווה המצרי: הסגר יוסר חלקית, הרצועה לא תפורז"
למרות החששות: כל תושבי כרם שלום חזרו לקיבוץ
הרופאים נדהמו: קצין נלחם 3 שבועות עם קליע ברגל

בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת עם מזכ"ל הליגה הערבית נביל אל-ערבי – קהיר, 11 באוגוסט 2014. רויטרס
סאיב עריקאת/רויטרס

בשיחות שקיים אתמול ראש הממשלה עם שרי הקבינט, התברר כי לא בטוח שנתניהו יצליח להעביר בקבינט הסכם ברוח "המתווה המצרי" שפורסם במהלך הלילה. השר נפתלי בנט, למשל, הביע התנגדות נחרצת להעברת משכורות לפקידי חמאס דרך גורם שלישי. גם השרים אביגדור ליברמן ויצחק אהרונוביץ' צפויים להתנגד, דבר שמפעיל לחץ פוליטי מימין על השר גלעד ארדן, שצפוי להוות את לשון המאזניים בכל הצבעה שתתקיים.

ליברמן ביקר הבוקר במועצה האזורית חוף אשקלון והתייחס לקשיים להגיע להסכמה ארוכת טווח עם חמאס. "אנחנו יותר מחודש ב'צוק איתן' ואי אפשר להגיע איתם לשום הסדרה", אמר, והוסיף: "מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה מלחמת התשה. עלינו להגיע להכרעה גם במחיר של הסלמה". לדברי שר החוץ, "אנחנו צריכים לקחת יוזמה ולגמור את הסיפור הזה בזמן קצר. לא יכול להיות שמדינת ישראל לא תוכל להכריע 26 אלף מחבלים. בלי שניפטר מחמאס לא נוכל להגיע לשום הסדר מניח את הדעת".

יו"ר ישראל ביתנו התייחס גם לסוגיית גופותיהם של גולדין ושאול והבהיר: "אני וחבריי לא נקבל שום הסדר בלי החזרת גופות החיילים. אסור למדינת ישראל לחתום על הסכם שלא כולל את החזרת הגופות. אם המחבלים לא מבינים את זה במסגרת הסדרה - הם יבינו את זה כשהם יקבלו את גופותיהם של מוחמד דף ואיסמעיל הניה", הוא איים. שעה קלה אחר כך הגיבו בחמאס על הדברים, ואמרו: "איומי ליברמן על התנקשות בהניה ובדף הם אוויליים. השתקתו היא אינטרס ישראלי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אביגדור ליברמן בבית שנפגע מרקטה באשקלון. יולי 2014. יותם רונן
"לקחת יוזמה ולגמור את הסיפור הזה בזמן קצר". ליברמן באשקלון, במהלך המבצע/יותם רונן

בעניין ועדת האו"ם שתחקור אם ישראל עשתה פשעי מלחמה במבצע, ליברמן מתח ביקורת חריפה על הארגון. "שני דברים מניעים את העולם: צביעות וכסף", הוא אמר. "גם הוועדה הזאת היא צביעות. אסור לנו לשתף איתם פעולה, הם עוכרי ישראל. ראש הוועדה (וויליאם שאבאס) נתן לגיטימציה לאיראן".

הלילה פורסם המתווה שמצרים הציעה לכאורה למשלחות המשא ומתן המתארחות בקהיר, המתבסס תחילה על הסרה הדרגתית של הסגר המוטל על רצועת עזה, ובהמשך בדיונים בדרישה הישראלית לפירוז הרצועה ובדרישה הפלסטינית להקמת נמלי ים ואוויר. גורם פלסטיני המעורה בשיחות אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי בנוסף להקלות בסגר, ישראל אף הסכימה לצמצם את רצועת הביטחון הצמודה לגדר המערכת ל-500 מטרים בלבד.

בכיר המשלחת הפלסטינית סאיב עריקאת אמר אמש כי "כל מה שהמסמך המצרי מציע כבר סוכם בהסכמים ישראליים-פלסטיניים קודמים". בריאיון לערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" אמר עריקאת כי "ישראל משתמשת בשפת התכתיבים ולא בשפת המו"מ". לדבריו, "ההתנהגות הישראלית במו"מ מנסה לגמד את הסוגיות שעל הפרק. ישראל מתנכרת לכל הסכם ופועלת באופן סלקטיבי".

(עדכון ראשון - 9:30)

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully