וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המילים שבגין גנז אחרי פיגוע אנטישמי: "יהודים, קחו נשק"

על רקע הפיגוע בבריסל והתחזקות הימין הקיצוני באירופה, נחשף נאום בגין לאחר פיגוע בפריז ב-1982: "אם צרפת לא תמנע את התופעה לא אהסס לקרוא ליהודים להגן על עצמם". צפו במהדורה

מערכת וואלה!

יומיים עברו מאז הפיגוע במוזיאון היהודי בבריסל שגבה את חייהם של ארבעה בני אדם. התגובות בקהילות היהודיות היו מאופקות יחסית, אבל זה לא תמיד היה כך. בחודש אוגוסט 1982 רצחו שני טרוריסטים שישה בני אדם במסעדה יהודית בפריז. ראש הממשלה דאז מנחם בגין היה שרוי בסערת רגשות, הכין נאום חריף לישיבת הממשלה וכך כתב לעצמו:

"שוב נשמעה בחוצות פריז הקריאה 'מוות ליהודים' כפי שהושמעה בימי פרשת דרייפוס. הנני מתכבד להיות ראש ממשלת ישראל הדמוקרטית, אך לפני הכל ומעל הכל יהודי אנוכי. אם שלטונות צרפת לא ימנעו את התופעה הניאו נאצית של רצח יהודים, רק משום שיהודים המה, לא אהסס, כיהודי, לקרוא לבני הדור הצעיר של עמנו, החי בצרפת, ליטול נשק ביד ולהגן בפועל על חיי היהודים וכבודם האנושי".

נאומו הכתוב של  מנחם בגין לאחר פיגוע אנטישמי בצרפת ב-1982. מתוך ארכיון של מרכז מורשת בגין,
הדברים שכתב ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין/מתוך ארכיון של מרכז מורשת בגין

אחרי שהעלה את הדברים על הכתב, וממש ברגע האחרון טרם נשא אותם פומבית – החליט בגין לצנזר את עצמו ומחק את צמד המילים "נשק ביד". הדף המקורי מצוי עדיין בארכיון של מרכז מורשת בגין. היום, כך נדמה, לא יעז מנהיג ישראלי להעלות כאלה דברים – אולם נראה שליהודים הסובלים מההתקפות החוזרות ונשנות הרעיון של לקחת את החוק לידיים אינו זר.

הרצל מקוב, ראש מרכז מורשת בגין, אמר: "בהודעה זו מראה שוב מנחם בגין שלפני כל דבר ובראש כל דבר הוא יהודי שמצוקת בני עמו בכל מקום בעולם היא בשבילו צו עשה. גם בהיותו ראש ממשלה, לא שכח שהאינטרסים של העם היהודי, גם אם הם נמצאים בקונפליקט עם האינטרסים הישירים של מדינת ישראל, הם גוברים והאחווה היהודית היא הערך העליון".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"ניצחון הימין הוא מדהים ומצער"

"היהודים, אין להם את המקום שלהם באירופה. אם המשטרה לא פועלת ולא עושה את העבודה שלה, אני מעדיף לפתור את הבעיה ולטפל בזה כמו שצריך, בדרך של דיבור או אחרת", אמר לוואלה! חדשות מנהיג המחתרת הצרפתית-יהודית יוסי עייאש, שקורא להילחם בגלוי בתופעת האנטישמיות באירופה.

הדברים האלה נאמרים בעוד שמאירופה מתקבלת היום עוד עדות למגמת ההקצנה הלאומנית, בדמות תוצאות הבחירות לפרלמנט האירופי. "ניצחון הימין הקיצוני הוא מדהים ומצער", אמרה היום (שני) קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל – אחרי שנודע כי ארצה צפויה לשלוח נציג של מפלגה ניאו-נאצית לפרלמנט האירופי.

גם מפלגת "השחר המוזהב" הניאו נאצית מיוון תצליח כנראה לשלוח שלושה נציגים, ובבריטניה זכתה המפלגה הימנית קיצונית UKIP, ב-30% מהקולות. המפלגה אינה אנטישמית במוצהר אך נציגיה נתפסו לא פעם ברמיזות בעלות תוכן גזעני ואנטישמי. הישג משמעותי גם למפלגת "החזית הלאומית" של מארין לה פן – שסיימה ראשונה בצרפת. היא זכתה בכרבע מקולות הבוחרים וצפויה לקבל כ-24 מושבים לעומת שלושה בלבד שקיבלה בעבר. מפלגת החירות האוסטרית בעלת הצביון הגזעני והאנטישמי זכתה ב-20% מהקולות. ראש הממשלה הצרפתי אמר על תוצאות הבחירות: "זה שוק, זו רעידת אדמה".

העיתונאי בועז ארד אמר היום כי התוצאות מטרידות מאוד, אולם הסביר כי בגרמניה למשל רק קצת יותר מאחוז מהמצביעים נתנו את קולם לניאו נאצים. "הפעם, בגלל ביטול אחוז החסימה זה הספיק להם להשתחל פנימה", אמר. לדבריו, בברלין הרבה יותר מודאגים מכך שה-AFD, מפלגת ימין שמרנית, שמבקשת לבטל את מטבע היורו הצליחה לזכות בשישה מושבים בפרלמנט. "הם ולא הניאו נאצים, אומרים כאן, מהווים את האיום האמיתי לאחדות", סיכם.

עוד במהדורה:

הקתולי העני שהגיע מוונצואלה לביקור האפיפיור בארץ הקודש: גוסטבו פרנקו, תלמיד כמורה עני מהמדינה הדרום אמריקאית וונצואלה, זכה בתחרות בינלאומית שארגן משרד התיירות, בה התבקשו נוצרים מכל העולם להכין סרטון שישכנע את הגולשים לבחור בהם כנציגים שייפגשו עם האפיפיור בעת ביקורו בארץ הקודש. פרנקו זכה במספר הלייקים הרב ביותר. כיוון שלישראל אין יחסים דיפלומטיים עם מדינתו, הוא נסע במשך יממה לקולומביה, ויצא לדרך משם.

סקס כשר: כנס בנושא מיניות במגזר הדתי שהתקיים בחמישי האחרון בהשתתפות פסיכולוגים ורבנים, קורא להורים בציבור הדתי לדבר עם ילדיהם על נושאים מיניים ועומד על החשיבות שבסיפוק מיני של האישה. או כפי שניסח זאת הרב קנוהל: "המציאות המינית אינה מכוונת רק לילודה. חיי אישות זו אמנות שצריך ללמוד אותה, וצריך להגיע בה לפסגות הכי גבוהות. כמו שבתקיעות שופר אני רוצה להגיע לתקיעות הכי טובות". כתבת וואלה! יהדות, נטע סלע, על מצוות בין הסדינים.

התחזית: הלילה בהיר עד מעונן חלקית, מחר - התחממות ניכרת, ייעשה חם ויבש מהרגיל בעונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully