וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות לפרלמנט האירופי: התחזקות לימין הקיצוני

לפי המדגמים, רוב המושבים בפרלמנט האירופי אשר מוקצים לצרפת, יאוישו על ידי מפלגת הימין הקיצוני של מארין לה פן. הבדלנים בבריטניה הביסו את מפלגות השלטון: "רעידת אדמה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

מפלגות הימין הקיצוני התחזקו משמעותית בבחירות לפרלמנט האירופי, שנערכו מאז יום חמישי והסתיימו אמש (ראשון). אחוז ההצבעה הנמוך בבחירות – כ-43% - תרם לעליית כוחן של המפלגות הימניות והאירו-סקפטיות, הקוראות לצמצם מאוד את סמכויות האיחוד ואף לבטלו לחלוטין, והן צפויות לזכות בעד שליש מהמושבים בבתי הנבחרים בבריסל ובשטרסבורג.

פרשנות || הימין הקיצוני באירופה שולח סוס טרויאני לבריסל

בצרפת, מפלגת "החזית הלאומית" בראשות מארין לה פן, זכתה בהישג הגדול ביותר בתולדותיה, ונחלצה סופית ממעמד של מפלגת מחאה. הפתעת הבחירות הייתה בבריטניה , שם "מפלגת העצמאות הבריטית (UKIP)" עקפה את מפלגת השמרנים ואת מפלגת הלייבור, וזכתה ב-30 אחוזים מהקולות. בגרמניה נרשמה הצלחה למפלגה הניאו-נאצית (המפלגה הלאומנית-דמוקרטית, NPD), שתצליח כנראה להשחיל לפחות נציג אחד לפרלמנט האירופי.

גם ביוון רשמה המפלגה הניאו-נאצית, "השחר הזהוב", הצלחה בלתי מבוטלת, עם 10% מהקולות, שממקמים אותה במקום השלישי מבין המפלגות היווניות ומבטיחים לה נציגות קטנה בפרלמנט האירופי. עם זאת, מפלגת השמאל הקיצוני "סיריזה" זכתה בכמעט 30% מהקולות.

עוד בוואלה! חדשות:
תיעוד: החשוד בירי במוזיאון היהודי בבריסל
ברוב מוחץ: "מלך השוקולד" נבחר לנשיא אוקראינה
ורטה על פיטוריו: "כנראה שהיה נוח להעיף אותי"

מארין לה פן מנהיגת "החזית הלאומית" בכנס עם תומכיה בפרבר נאנטר, ממערב לפריז – 25 במאי 2014. AP
"החזית הלאומית" צפויה להחזיק ב-25% ממושבי צרפת בפרלמנט האירופי. מארין לה פן, לפנות בוקר בפריז/AP

בבריטניה, מפלגת "העצמאות" UKIP הימנית-קיצונית זכתה בהישג הגדול בתולדותיה. על פי התוצאות החלקיות שפורסמו הלילה, המפלגה, בראשותו של נייג'ל פראג', שקורא לארצו לפרוש מהאיחוד ולסגור את גבולותיה למהגרים, זכתה בכמעט 30% מהקולות, ואילו מפלגות השמרנים והלייבור בכ-23% כל אחת.

פראג', שאנשיו צפויים לקבל 24 מושבי פרלמנט, אמר כי מדובר ב"רעידת אדמה" בפוליטיקה הבריטית. מפלגתו אינה מכהנת כיום בפרלמנט בלונדון, ומקווה לזכות בהישג מרשים בבחירות בבריטניה ב-2015.

בדנמרק זכתה ברוב קולות מפלגת הימין הקיצוני, שמתנגדת באופן גורף להגירה למדינה. מפלגת השלטון הסוציאל-דמוקרטית זכתה ב20-25% מהקולות. גם כן בסקנדינביה, זכתה מפלגת הימין בשבדיה ב-7% מהקולות. מפלגת השלטון השמרנית זכתה ב-13% מהקולות, ולמקום הראשון הגיעה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית עם כרבע מקולות הבוחרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מנהיג מפלגת UKIP נייג'ל פראג' – סאות'המפטון, אנגליה, 25 במאי 2014. רויטרס
מנהיג מפלגת UKIP נייג'ל פראג' מגיע לשמוע את תוצאות המדגמים, אמש בסאות'המפטון/רויטרס

הסבר אפשרי לעלייתן של מפלגות הימין הקיצוני בפרלמנט, הוא ששיעור ההצבעה בבחירות האירופיות צנח בהתמדה ב-35 השנים האחרונות. על הרקע הזה משגשגות המפלגות הקיצוניות והאירו-סקפטיות, ששואפות לחדור לבריסל (מקום הפרלמנט האירופי) ולפרק את מוסדות האיחוד האירופי מבפנים.

אחרי פרסום המדגמים ונוכח התוצאות המביכות למפלגה הסוציאליסטית של הולנד שסיימה במקום השלישי בלבד, המליצה לה פן לפזר את הפרלמנט הצרפתי. "מה עוד יכול הנשיא לעשות אחרי הדחייה (שספג מהציבור)", אמרה לכתבים. "זה בלתי מתקבל שהפרלמנט ייצג בצורה כל כך לא נאמנה את העם הצרפתי".

"העיתוי ממחיש את המציאות העגומה של יהודי אירופה"

חבר הפרלמנט הצרפתי, מאיר חביב, הגיב הערב לאפשרות שהמפלגה הקיצונית במדינה אכן תתפוס רבע מן הייצוג הצרפתי בפרלמנט של היבשת, והתייחס לביטויי האנטישמיות באירופה בתקופה האחרונה.

"יום אחרי הפיגוע בבריסל ותקיפת היהודים בקרטיי (צרפת), מזעזע לראות שהחזית הלאומית מובילה בבחירות. העיתוי המצער ממחיש את המציאות העגומה בה חיים יהודי אירופה בימים אלו, מותקפים מימין ומשמאל", אמר חביב והוסיף, "ביום כזה, כיצד אמורות להרגיש הקהילות היהודיות באירופה אם לא כפי שהרגישו בימים אפלים יותר, באותה יבשת, לפני עשרות שנים?".

כ-400 מיליון בני אדם ב-28 מדינות האיחוד היו זכאים להצביע בבחירות האירופיות, שהחלו ב-22 במאי ושהסתיימו כאמור אתמול. קשה לומר שהמבחן הדמוקרטי, השני בהיקף ההצבעה שלו רק לבחירות בהודו, הסעיר את תושבי היבשת. הפרלמנט אינו הגוף החשוב ביותר באיחוד, והנציבות האירופית ממילא נושאת ברוב התפקידים הביצועיים.

הפרלמנט מצטייר יותר ויותר כמקום ל"חלוקת ג'ובים", ומרבית האירופים חשים שהוא איבד את הלגיטימיות שלו. לפי אחד הנתונים שמוזכר שוב ושוב, רק 10% מהאירופים מכירים כיום את חברי הפרלמנט המייצגים אותם בבריסל.

חירט וילדרס, מנהיג הימין הקיצוני וראש מפלגת החירות של הולנד, גוזר כוכב מדגל האיחוד האירופי – בריסל, 20 במאי 2014. רויטרס
חירט וילדרס, מנהיג מפלגת "החירות" בהולנד, גוזר את דגל האיחוד בבריסל/רויטרס

(עדכון ראשון: 23:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully