וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה: "מתקפת סייבר על מטוס – נשק יום הדין"

19.3.2014 / 19:20

תעלומת המטוס המלזי הולידה השערות רבות, בהן גם זו של מתקפה אלקטרונית. מומחה בעל שם עולמי: כל עוד יש מחשבים וכבלים זה אפשרי. "המילה לסמוך היא הבעיה, העולם הזה פרוץ"

מערכת וואלה!

תעלומת המטוס המלזי סיפקה עד כה יותר שאלות מתשובות. אחת ההשערות הרבות שנזרקו לאוויר בשבוע וחצי האחרונים היא כי כלי הטיס נפל קורבן למתקפת סייבר מתוחכמת. רוני בכר, מנהל תחום תקיפה וסייבר ב"אבנת אבטחת מידע", מעריך כי תיאורטית ומעשית, ניתן היה להוציא לפועל מתקפת סייבר על מטוס הנוסעים המלזי, "כל עוד למטוס יש מחשבים, כבלים ומערכות מתקדמות". לדברי בכר, מטוס כלל לא חייב להיות באוויר בזמן המתקפה: "זה יכול להתרחש באמצעות חדירה אליו בעודו על הקרקע תוך הזנת נתונים לפעולה כשהוא באוויר".

היעלמות טיסה MH370 - כותרות אחרונות:
קברניט המטוס הנעלם השמיד מידע מהסימולטור בביתו
התקווה האחרונה של המלזים: בסיס המודיעין האוסטרלי
"המטוס סטה ממסלולו לפני שהקשר עמו אבד"
שליח וואלה! למלזיה, על מדינה מיואשת שלא מצפה לנסים

חיל הים האמריקני מסייע בחיפושים אחר המטוס המלזי, 17 במרץ 2014. רויטרס
חיל הים האמריקני מחפש אחר המטוס המלזי הנעלם, השבוע/רויטרס

בכר, מומחה בעל שם עולמי בתחום, אמר כי כבר ב-2008 התרחש אירוע סייבר בעולם התעופה, עם התפרצות וירוס המחשבים "קונפיקר" שתקף מיליוני מחשבי ברחבי העולם, תוך שהוא מנצל פרצות במערכת ההפעלה "חלונות". שנה לאחר מכן, בגל נוסף של ה"תולעת", נפגעו מערכות המחשוב של משרד ההגנה הבריטי, ובכלל זה כלי מלחמה כמו צוללות ועוד. הנפגע העיקרי היה חיל האוויר הצרפתי, שנאלץ לקרקע מטוסי קרב לאחר שהתולעת חדרה אליהם. ה"קונפיקר" הוגדר אחד הווירוסים החמורים ביותר מאז הומצא המחשב.

"אני מחזיק בדעה שזה לא מה שקרה במטוס המלזי, למרות שיש כאלה שיאמרו שזו אפשרות", הסביר בכר. לדבריו, "מדובר ב'נשק יום הדין'. אם יש מדינה או ארגון טרור שיש לה את היכולות הללו, הם לא יחשפו את היכולת הזו על מטוס נוסעים אזרחי. חסר המוטיב, שהוא המניע המרכזי בהתקפות מהסוג הזה. הוא בדרך כלל יבוא לידי ביטוי בתחום הצבאי-ביטחוני ולא על מטוס נוסעים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נוסעים בנמל התעופה של קואלה לומפור מביטים במטוסים של חברת מלזיה איירליינס. מרץ 2014. רויטרס
"המניע המרכזי הוא בדרך כלל צבאי". מטוסים של "מלזיה איירליינס" בנמל התעופה בקואלה לומפור/רויטרס

באשר לשאלה כיצד מתרחשת מתקפת סייבר על מטוס, הסביר בכר: "ניתן לחדור אל המטוס בזמן שהוא על הקרקע, להכניס אליו פקודות, כולל נקודות ציון ומסלול טיסה או פעולות אחרות. אך באותה הזדמנות אני חייב להדגיש כי למטוסים הללו יש יכולת לנתק את המחשב ולעבור לשיטה ידנית. כך שאם הטייס מרגיש בשינוי, הוא יכול להשתלט על התקלה".

לדברי בכר, מערך התעופה בעולם פרוץ ולא מקבל את תשומת הלב הראויה. זאת, בשל הרתיעה מלעסוק בכך כדי לא "לתת רעיונות" לאויבים. "כבר היום אנחנו רואים התקפות האקרים על המחשבים בכלי רכב", אמר. "כלי הרכב נגישים יותר לניסויים של האקרים ופחות על גבי מטוסים, אבל זה יגיע לשם, משינוי נתונים דרך ניסיונות שיבוש. המילה 'לסמוך' היא הגורם הבעייתי כאן. סומכים על המערכות. ברגע שיש יותר ממחשב אחד על המטוס והמחשבים מדברים ביניהם מתחילה בעיה חמורה יותר. עולם אבטחת המידע בתחום התעופה הוא עולם פרוץ".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully