וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקווה האחרונה של המלזים: בסיס המודיעין האוסטרלי

שליח וואלה! למלזיה

19.3.2014 / 7:59

ממשלת מלזיה מקווה שבסיס מודיעין של אוסטרליה המסוגל לזהות אותות מהאוקיינוס ההודי יבשר טובות. גם במלדיביים מתפרסמים דיווחים המעלים תקווה. שליח וואלה! למלזיה מדווח

עריכה: רויטרס, גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

(חברו של הקברניט: לא מאמין שהוא חטף את המטוס)

האם התשובה לתעלומת המטוס המלזי תגיע דווקא מאוסטרליה? ממשלת מלזיה מצפה לקבל בהקדם נתונים מבסיס מודיעין גדול באוסטרליה, שהאנטנות בתחומו קולטות אותות ממרחקים גדולים בתוך האוקיינוס ההודי. המידע שאמור להגיע מאוסטרליה הוא אחד ממוקדי התקווה האחרונים. נכון לשעות הבוקר (רביעי) לממשלת מלזיה עדיין אין תשובה ברורה לשאלה מה קרה לטיסה 370 של מלזיה איירליינס - 12 יום לאחר היעלמותה המסתורית.

העיתון המלזי "ניו סטרייטס טיימס" פרסם הבוקר (רביעי) בעמוד השער שלו תצלום של בסיס המודיעין, שנמצא בלב המדבר במערב אוסטרליה, וציין כי בממשלת מלזיה מאמינים שאם המטוס אכן פנה דרומה וטס לעומק האוקיינוס, האנטנות של הבסיס האוסטרלי היו קולטות אותו בשלב כלשהו. אם האנטנות בבסיס האוסטרלי לא קלטו כלל את המטוס, תתחזק ההשערה שהוא פנה דווקא צפונה - לעבר מרכז אסיה.

בתוך כך, עיתון מקומי במלדיביים, Haveeru Daily, דיווח כי המשטרה באיים בודקת טענות של כמה עדי ראייה, שסיפרו כי הבחינו ב"מטוס גדול חולף בגובה נמוך" בסף השבוע שעבר - בשעה שבה לכאורה ניתק ה-777 המלזי את הקשר עם מגדלי הפיקוח. אחד העדים אמר לעיתון כי המטוס היה צבוע אדום-לבן, בדומה למטוסי החברה המלזית. מומחה מקומי ציין כי "לא סביר שמטוס גדול יחלוף מעל האי" בשעה שבה הופיעו הדיווחים הללו, וכי ייתכן שמדובר במטוס הנעלם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ימצא את התשובה? בסיס המודעין "פיין גאפ" באוסטרליה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הימשכות הפרשה הביאה למלזיה צוותי תקשורת רבים מרחבי העולם, שהתמקמו בבתי מלון במרכז קואלה לומפור וסמוך לשדה התעופה הלאומי - ממנו המריא מטוס הבואינג מדגם 777 אשר הכיל 239 נוסעים ואנשי צוות. אלא שבענף התיירות במדינה כבר חוששים מהעתיד לבוא. שני מנהלים של מלונות בעיר הבירה אמרו בשיחה עם וואלה! חדשות כי עד כה לא נרשמו ביטולים בעקבות הפרשה, אבל ההנחה היא שכמות ההזמנות תפחת - במיוחד אם יתאמת החשש שמדובר בפיגוע טרור.

הסיבה לדאגה מוצדקת: בשעה שהעיתונות המלזית ממתינה לבשורות טובות מהשכנים האוסטרלים, דווקא העיתון החשוב באוסטרליה, "סידני מורנינג הראלד", פרסם הבוקר כתבה תחת הכותרת: "המותג מלזיה איירליינס לא נפגע. בינתיים". סוכני נסיעות אמרו לעיתון האוסטרלי דברי "הרגעה" כמו למשל - "גם חברות התעופה האמריקניות שמטוסיהן נחטפו ב-11 בספטמבר ספגו נזקים לאורך תקופה מסוימת, אבל בסופו של דבר הצליחו להשתקם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיווח האוסטרלי צוטט פרופ' לשיווק מאוניברסיטת מלבורן שטען כי "אם יתברר שמדובר בחטיפה, הנזק יהיה קל יותר, כי אנשים מורגלים שדברים כאלה יכולים לקרות לכל חברת תעופה, וקרו כבר בעבר. אם לעומת זאת יתברר שהייתה תקלה טכנית והמטוס התפוצץ באוויר, הנזק לחברה יהיה גדול מאוד". במלזיה לא כולם מסכימים עם הניתוח. "מתקלה טכנית לפחות אפשר להפיק לקחים, אבל טייס שמרסק מטוס מלא בנוסעים זה דבר כל כך מופרך, שלא ישכחו גם בעוד 20 שנה", אמר לוואלה! חדשות חוסיין, מוכר בחנות בעיר הבירה. "זה גם יצייר את מלזיה כמדינת טרור".

רשת NBC דיווחה הלילה, מפי מקור המעורה בפרטי חקירת המקרה, כי מטוס חברת מלזיה איירליינס סטה ממסלול הטיסה המקורי כ-12 דקות לפני שטייס המשנה - פאריק עבדול חמיד, העביר ברשת הקשר את השדר האחרון שהתקבל מהמטוס: "הכל בסדר, לילה טוב". לדברי המקור, ההוראה לסטות ממסלול הטיסה המקורי של המטוס הוזנה למערכת הממוחשבת של המטוס לפני קבלת התשדורת האחרונה - ב-8 במרץ. על פי המקור, הגילוי מצביע על כך שהסטייה ממסלול הטיסה המקורי תוכננה ואירעה לפני שרשויות התעופה המקומיות איבדו קשר עם הטייסים, אך לא בהכרח מוכיחה כי היה במעשה מניע נסתר. "יש מערכות טיסה אוטומטיות שמחשבות מסלול טיסה חלופי במקרי חירום", הסביר בראיון לרשת NBC גרג פיית, לשעבר חוקר במועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה בארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully