וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טי-רקס גמדי": דינוזאור ממין חדש התגלה באלסקה

חוקרים מצאו מאובנים של יצור שלא היה מוכר למדע, אשר חי בצפון אמריקה לפני כ-70 מיליון שנה. הלטאה "הננסית" התנשאה לגובה של 7 מטרים, חצי מגובהו של הטירנוזאורוס האימתני

הדמיה שנעשתה במוזיאון המדע והטבע של דאלאס, של מה שעשוי להיות מין חדש של דינוזאורים, מרץ 2014. AP
הדמיה שנעשתה במוזיאון המדע והטבע של דאלאס, של מה שעשוי להיות מין חדש של דינוזאור, מרץ 2014/AP

מדענים סבורים שגילו מין חדש של דינוזאור מסוג טירנוזאורוס גמדי, שהתהלך באזור צפון אמריקה לפני כ-70 מיליון שנה. מאובני העצמות של הדינוזאור, שנחשפו בחפירות באלסקה, גילו כי הלטאה הקדומה התנשאה לגובה של כשבעה מטרים. לעומת קרוב משפחתו "הננסי", גובהו של טירנוזאורוס רגיל נאמד בכ-14 מטרים.

התגלית תסייע לפלאונטולוגים (חוקרי מאובנים) לצייר תמונה של החיים הפרה היסטוריים באזור הקוטב, שהתגלה כאזור העשיר במאובני דינוזאורים. יחד עם זאת, החוקרים עדיין תוהים מדוע הטירנוזאורס, או בשמו המדעי "ננוקזאורוס הוגלאנדי", היה כה קטן ביחס לשאר בני מינו.

עוד חדשות בעולם
מלזיה פרסמה מפות חדשות של נתיב המטוס הנעלם
קרים הכריזה על עצמאות; אוקראינה מגייסת מילואים
מקרה נדיר של הדבקה ב-HIV בין נשים התגלה בארה"ב

מדוע הדינוזאור היה קטן כל כך?

טוני פיורילו ורון טיקוסקי, החוקרים שחשפו את המאובן, סבורים כי האקלים הקשה באזור הארקטי אחראי לגודלו של הננוקזאורוס. עונות השנה באזור, המתאפיינות בפרקי זמן ארוכים של אור וחושך, גרמו למשאבים להיות נדירים, מה שהביא לכך שהיצורים שחיו באזור קטנו מדור לדור. "אנחנו רוצים לגלות דברים נוספים על החיה הזאת", אמר פיורילו בראיון לכתב העת המדעי "PLOS ONE". "ועל כל דבר אחר שהמאובנים אוצרים בתוכם".

רוג'ר בנסון, חוקר מאובנים מטעם אוניברסיטת אוקספורד, ניסה לצנן את ההתלהבות מהתגלית החדשה. " העבודה שלהם מתבססת על ממצאי מאובנים חלקיים ביותר. ייתכן שמדובר בפרט צעיר ולא בוגר, וזה ההסבר לגודלו הקטן", אמר בנסון. "אילו הם היו בודקים את מפרקי העצמות כמו שצריך, הם היו יכולים לגלות אם אכן מדובר בפרט בוגר".

באוגוסט האחרון דווח על גילוי מאובן של "סופר-עכברוש" במזרח סין. להערכת המדענים, זן מכרסמים זה, התרוצץ בין רגלי הדינוזאורים לפני 160 מיליון שנים, בעידן היורה. המאובן שנמצא מהווה את האב הקדום ביותר שהתגלה עד כה של החולדה המודרנית. לפי המדענים, אשר חקרו את מבנה גופו של המכרסם הקדום, מדובר היה בייצור זריז שיכול היה לטפס ולחפור בכל תוואי שטח וכמו כן לאכול כמעט כל דבר שנקרה בדרכו.

כך הוא נראה בהדמיית תלת ממד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully