וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלזיה פרסמה מפות חדשות של נתיב המטוס הנעלם

הממשלה בקואלה לומפור הציגה את נתיבי החיפוש אחרי הבואינג הנעלם. בחיפוש בביתם של הטייסים לא אותרו פתקי התאבדות. נבדק אם מהנדס טיסה היה מעורב בהסטת המטוס

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

החיפושים אחר המטוס המלזי הנעלם נכנסו הבוקר (שני) ליום העשירי, והחקירה מתמקדת ברקע פלילי או חבלני. לפי חוקרים באוסטרליה, הבואינג 777 טס בגובה נמוך ביותר – 1,524 מטרים – כשהוא משתמש בטכניקת תעופה מסוכנת המכונה "מיסוך שטח" (“terrain masking”), שבה משתמשים טייסי מטוסי קרב צבאיים. החוקרים מאמינים כי מי שהטיס את המטוס התכוון להימנע בכך מאיתור מערכות המכ"ם בשלוש מדינות לפחות. ייתכן שבשל מעופו הנמוך, הוא התנגש בקרקע.

ממשלת מלזיה הציגה בצהריים מפות חדשות, המראות שני נתיבים אפשריים שבהם נערכים חיפושים אחר טיסה 370. שר התחבורה, הישמודין חוסיין, אמר כי ראש הממשלה המזלי שוחח עם עמיתיו מסין ומאוסטרליה. לדבריו, קואלה לומפור מבקשת סיוע מהמדינות המופיעות בנתיבי החיפוש. "אנו מבקשים מהן לחלוק עמנו נתונים מהאדמה, מהים ומהאוויר", אמר. "ביקשנו עדכונים שוטפים, כולל דוחות יומיים על פעילות החיפושים".

היעלמות המטוס המלזי - סיקור מיוחד:
היכן אפשר להסתיר בואינג עם 227 נוסעים? המפה מגלה
"אם הטייס הפך לטרוריסט - הסיכוי לעצור אותו אפסי"
"התכנון: לפוצץ את דלת הקוקפיט עם פצצות בנעליים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שתי המפות החדשות שהציגה ממשלת מלזיה, למעלה ולמטה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טיסה 370 של חברת "מלזיה איירליינס" המריאה בערב יום שישי ה-7 במרץ משדה התעופה בבירה קואלה לומפור בדרכה לבייג'ינג, סין. כשעתיים לאחר ההמראה אבד הקשר עמה – ומאז נמשכים החיפושים אחר המטוס ואחר 239 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו בו.

המשטרה שפשטה על בתיהם של הקברניט ושל טייס המשנה לא איתרה בהם הודעות התאבדות. בתוך כך, מנכ"ל מלזיה אירליינס, אחמד ג'ווארי יאיא, אמר כי ההודעה האחרונה מטיסה 370 הגיעה מטייס המשנה, פריק עבדול חמיד. לטענת יאיא, היה זה חמיד שאמר ברשת הקשר: "הכול בסדר, לילה טוב", בטרם נעלם המטוס.

במקביל, נבדק הרקע של אחד הנוסעים בטיסה - מוהד חיירול אמרי סלמאת, בן 29. בהודעה שפרסם באחת הרשתות החברתיות, הוא כתב כי הוא מהנדס טיסה העובד בחברה שוויצרית. עם זאת, בשל ניסיונו בהפעלת מטוסי מנהלים, ספק אם יש לו את ההכשרה הדרושה כי להסיט בואינג 777 ממסלולו.

בקואלה לומפור מתפללים לשלום נוסעי טיסה 370 של "מלזיה איירליינס", 17 במרץ 2014. רויטרס
מתפללים לשלום נוסעי טיסה 370 בקואלה לומפור, הבוקר/רויטרס

לדברי החוקרים, המטוס נצמד לנתיבי תעופה מסחריים בזמן שטס במשך למעלה משבע שעות. להערכתם, בהתאם לזמן בו שהה המטוס באוויר, הוא הספיק לחלוף מעל שתי מדינות נוספות חוץ ממלזיה. עם זאת, עדיין לא ברור מעל אילו מדינות הוא טס.

פרופ' סידני דקר, מומחה לבטיחות תעופה, הסביר את ההשלכות של טיסה בגובה נמוך כל כך. "ההשפעה היחידה הרלוונטית היא ירידה דרמטית בשימוש בדלק – הטווח שלו מתקצר בהרבה בשל כך", טען בשיחה עם "גרדיאן" הבריטי. הוא העריך כי מדובר בירידה של כ-50% מכמות הדלק הנדרשת לטיסה בגובה סטנדרטי.

מערכת התקשורת נותקה לפני מילות ההרגעה

הערכת החוקרים הזו מצטרפת לדברי גורמים אמריקנים שטענו בסוף השבוע בשיחה עם ה"ניו יורק טיימס", כי המטוס חווה כמה שינויי גובה משמעותיים לאחר שנותק הקשר עמו, ואף דיווח על מסלולו יותר מפעם אחת בזמן שהיה תחת שליטתו של הטייס. על פי דיווחים אלו, המטוס נסק לגובה של כ-13 אלף מטר באוויר – מעל המותר למטוס מסוג זה, בואינג 777 - 200 – מיד לאחר היעלמותו מהרדאר, ופנה בצורה חדה לכיוון מערב.

במקביל, החוקרים ממשיכים לבדוק גם את האפשרות שהטייסים היו מעורבים בחטיפת המטוס. ה"ניו סטרייטס טיימס" המלזי דיווח, כי לפי הרשויות במדינה, אחת ממערכות התקשרות של המטוס נותקה עוד בטרם הספיק מישהו בתא הטייס להרגיע בקשר: "הכול בסדר, לילה טוב".

למרות החשדות, חברת "מלזיה איירליינס" הודיעה כי היא אינה מאמינה שקברניט הטיסה, זהארי אחמד שאה, חיבל במטוס או חטף אותו. גם עמיתיו בקואלה לומפור הטילו ספק בחשדות שהועלו נגד הטייס הוותיק. אחד הטייסים בחברה המקורב לקברניט, אמר: "אנא, תנו להם למצוא קודם את המטוס. זהארי אינו אובדני, והוא אינו פנאט פוליטי כפי שנטען בכמה כלי תקשורת זרים. האם זה פסול שמישהו מחזיק בדעות פוליטיות?". עמיתים ובני משפחה סיפרו במקביל כי הקצין הראשון, פריק עבדול חמיד, היה "אדם דתי ורציני לגבי הקריירה שלו".

מקורות ביטחוניים המעורים בחקירה טענו בסוף השבוע כי נתוני מכ"ם צבאי מצביעים על כך שהמטוס הוטס במכוון מאות קילומטרים מחוץ לנתיבו המקורי. לדברי המקורות, המטוס, שהיה אמור לטוס בכיוון צפון-מזרח היישר לבירה הסינית, סטה ממסלולו וטס מערבה, כשהוא משתמש בנתיבי טיסה שמשמשים בדרך כלל לטיסות למזרח התיכון ולאירופה. שניים מהמקורות ציינו כי כלי טיס בלתי מזוהה טס בנתיב מוכר ונראה לאחרונה על מכ"ם צבאי שבחופה הצפון-מזרחי של מלזיה. החוקרים סבורים כי מדובר בטיסה 370. הערכה זו, על פי המקורות, מצביעה על כך שהמטוס הוטס בידי הטייסים או בידי אדם אחר שהכיר את נקודות הציון הללו.

ביתו של זהארי אחמד שאה, קברניט המטוס המלזי הנעלם. קואלה לומפור, 15 במרץ 2014. AP
המשטרה מחוץ לביתו של קברניט הטיסה, אתמול/AP

המקורות הוסיפו כי הפעם האחרונה שהמטוס נקלט במכ"ם הצבאי מעלה את האפשרות שהוא טס לכיוון איי אנדמן של הודו, שרשרת איים בין ים אנדמן ומפרץ בנגל שבאוקיינוס ההודי. מקור שלישי הוסיף כי החוקרים מתמקדים עתה באפשרות שמישהו שידע כיצד להטיס מטוס לקח את ההגה לידיים והסיט את כלי הטיס מכיוונו המקורי. "מה שאנחנו יכולים לומר זה שאנחנו בוחנים אפשרות של חבלה, כשגם חטיפה היא עדיין אחת ההערכות", אמר המקור השלישי, גורם בכיר במשטרת מלזיה.

עידכון ראשון: 08:36

בקואלה לומפור מתפללים לשלום נוסעי טיסה 370 של "מלזיה איירליינס", 17 במרץ 2014. רויטרס
בקואלה לומפור מתפללים לשלום נוסעי טיסה 370 של "מלזיה איירליינס", 17 במרץ 2014/רויטרס
בקואלה לומפור מתפללים לשלום נוסעי טיסה 370 של "מלזיה איירליינס", 17 במרץ 2014. רויטרס
בקואלה לומפור מתפללים לשלום נוסעי טיסה 370 של "מלזיה איירליינס", 17 במרץ 2014/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully