וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היכן אפשר להסתיר בואינג עם 227 נוסעים? המפה מגלה

ה-777 המלזי שנעלם זקוק למסלול ארוך כדי לנחות, ויש עשרות מנחתים מבודדים שאליהם היה יכול להגיע בחשאי. החיפושים נערכים ב-11 מדינות. "ייתכן שהוא שידר אותות מהקרקע"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

ממשלת מלזיה הודיעה הבוקר (ראשון) כי במסגרת החקירה לבדיקת נסיבות היעלמות טיסה 370, נערכים חיפושים גם בשטחן של 11 מדינות. החיפושים אחר המטוס המלזי הנעלם נכנסו ליום התשיעי, והחקירה מתמקדת באנשי הצוות של טיסה 370. במסיבת העיתונאים היומית, המפכ"ל הישאמודין חוסיין אמר הבוקר כי קברניט המטוס, זהארי אחמד שאה, והקצין הראשון פריק עבדול חמיד, לא הגישו בקשה להטיס יחד את המטוס.

שר התחבורה של מלזיה, הישאמודין חוסיין, אף אמר שייתכן שהמטוס הנעלם "היה על הקרקע" בעת ששידר כמה אותות אל המכ"ם. לא ברור אם כוונתו לכך שהמטוס נחת במיקום לא ידוע, או שהמשיך לשדר אותות אחרי שהתרסק.



היעלמות טיסה 370 - סיקור מיוחד
"המטוס המלזי הוטס מחוץ לנתיבו בידי אדם מיומן"
המטוס המלזי טס שעות רבות אחרי שנעלם מהמכ"ם
מיוחד: מה באמת קורה כאשר מטוס נוסעים נעלם במסתוריות?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
ביתו של זהארי אחמד שאה, קברניט המטוס המלזי הנעלם. קואלה לומפור, 15 במרץ 2014. AP
ביתו של קברניט המטוס, של זהארי אחמד שאה, אתמול בקואלה לומפור/AP

משטרת מלזיה פשטה בסוף השבוע על בתיהם של הקברניט ושל הקצין הראשון שלו. המשטרה בודקת את סימולטור הטיסה שנמצא בביתו של הקברניט, וחוקרת גם את הטכנאים שטיפלו במטוס לפני ההמראה.

במקביל, נבדק הרקע האישי, הפוליטי והדתי של כל צוות האוויר במטוס, בניסיון להבין האם גורם כלשהו במטוס הבואינג, היה מסוגל להסיט אותו ממסלולו, ולהטיס אותו למרחק של מאות קילומטרים. בתוך כך, הממשלה בקואלה לומפור הפצירה בסוף השבוע בציבור "לא לקפוץ למסקנות בנוגע לחקירת המשטרה".

מלזיה אירליינס הודיעה כי היא אינה מאמינה שהקברניט זהארי אחמד שאה חיבל במטוס או חטף אותו, וגם עמיתים בקואלה לומפור הטילו ספק בחשדות שהועלו נגד הטייס הוותיק. אחד מהם, טייס המקורב לקברניט, אמר: "אנא, תנו להם למצוא קודם את המטוס. זהארי אינו אובדני, והוא אינו פנאט פוליטי כפי שנטען בכמה כלי תקשורת זרים. האם זה פסול שמישהו מחזיק בדעות פוליטיות?". קולגות ובני משפחה אחרים, העידו כי הקצין הראשון, פריק עבדול חמיד, היה "אדם דתי ורציני לגבי הקריירה שלו".

צבא מלזיה מחפש אחר המטוס המלזי הנעלם. 14 במרץ 2014. רויטרס
מסוק חיפוש על סיפונה של משחתת מלזית, בסוף השבוע/רויטרס

הרשויות במלזיה פרסמו שני נתיבים אפשריים שאליהם יכול היה לפנות המטוס, צפונה ודרומה. מקור הבקיא בחקירה בארה"ב אמר שסביר להניח שהמטוס פנה דרומה, לעבר האוקיינוס ההודי, וככל הנראה התרסק אחרי שהדלק אזל במכלים. לדבריו, המרחב האווירי בכיוון הצפוני עמוס בהרבה, והמטוס היה יכול להתגלות אם היה טס בכיוון הזה, ככל הנראה על ידי מערכות ההגנה של סין.

למרות היותו חדיש, ה-777 הוא מטוס כבד, הדורש מסלול נחיתה ארוך יחסית כדי לנחות בשלום. לפי נתוני היצרנית, הבואינג 777-200ER זקוק למסלול באורך 2,800 רגל עד 5,600 רגל (850 מטר עד 1.7 קילומטר) כדי להגיע לעצירה מלאה. האורך משתנה מאוד בהתאם למשקל המטוס, גובה המסלול מעל פני המים ותנאי מזג האוויר.

הנתיבים האפשריים של המטוס, והמנחתים הפנויים באזור

אם הטייס בכל זאת ניסה להנחית את מטוס הבואינג בחשאי, מבלי להגיע לנמלי תעופה אזרחיים או צבאיים, עמדו לרשותו כמה עשרות מנחתים מתאימים. גולשי אינטרנט מרכיבים ביומיים האחרונים מאגר מידע פתוח, ובו מעל 65 מנחתים (במפה למעלה). עם זאת, 777 הוא המטוס השני בגודלו בסדרת רחבי-הגוף, אחרי ה-747. קשה להחביא מטוס כזה, גם אם הוא נוחת בשלום במנחת מבודד או בשדה לא-סלול.

גם אם המטוס התרסק בים, פתרון התעלומה, ואיתור השברים, עדיין מסתמן כרחוק. החוקרים שיחזרו את המסלול המשוער של טיסה 370 בעזרת מטוס זהה, וחוקר צבאי בכיר אמר הבוקר כי השחזור מחזק את הצורך לעשות חיפושים בשטח נרחב ביותר. כשנשאל כיצד הוא מתאר את המשימה, השיב: "זה כמו להמריא לירח. אך המבצע הזה אפילו יותר מאתגר".

אישה עומדת ליד לוח טיסות בנמל התעופה של קואלה לומפור, 15 במרץ 2014. AP
לוח טיסות בקואלה למפור, לפנות בוקר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully