וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם הטייס הפך לטרוריסט - הסיכוי לעצור אותו אפסי"

16.3.2014 / 15:02

גורמי אבטחה בישראל העוקבים אחר היעלמות המטוס המלזי טוענים שמערך האבטחה במטוסים נועד להתמודד עם איומים מצד הנוסעים - אך לא מצד צוות הטיסה. "אין תרחיש כזה באימונים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

פרשת היעלמות מטוס חברת בואינג מדגם 777 שהמריא לפני יותר משבוע מקואלה לומפור, בירת מלזיה, לסין, מעסיקה גורמי ביטחון ברחבי העולם – וגם בישראל. גורמים במערך אבטחת נמלי התעופה בישראל עוקבים אחר הדיווחים של ממשלת מלזיה, לפיהם טיסה 370 של חברת "מלזיה איירליינס" "נחטפה והוסטה ממסלולה". גורמי הביטחון בישראל בודקים אם אחד המעגלים במערך האבטחה הבינלאומי נפרץ, למרות הידוק האבטחה בתחום בתעופה מאז מתקפת הטרור 9/11 בארצות הברית.

היעלמות טיסה 370 - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
היכן אפשר להסתיר בואינג עם 227 נוסעים? המפה מגלה
בכיר בממשלת מלזיה: "טיסה 370 נחטפה והוסטה ממסלולה"

"במלזיה עורכים בדיקה ביטחונית בסיסית - שיקוף הכבודה ותשאול קצר, בניגוד לאופן הבידוק בישראל הכולל כמה מעגלי אבטחה תוך מתן דגש על טיפול בכבודת הנוסעים", אמר לוואלה! חדשות גורם במערך אבטחת נמלי התעופה בישראל. לדבריו, "שיקוף הכבודה אצלנו הוא ברמה גבוהה מאוד ובנוסף יש תשאול נקודתי וחיפוש אחר סימנים מחשידים. אין את זה בחברות רבות בעולם, בטח לא במלזיה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום ארכיון של זהארי אחמד שאה, קברניט המטוס המלזי, שהופץ היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי הערכות של מומחי ביטחון תעופתי בישראל, תשומת הלב של גורמי החקירה במלזיה מתמקדת בטייס. אמש דיווח העיתון "הטלגרף" הבריטי כי בעדות בבית משפט בניו יורק של מודיע שפעל בשורות ארגון הטרור אל-קאעדה, הוא טען כי יש בידו מידע על תכנית של ארבעה עד חמישה אזרחים מלזים, אשר תכננו להשתלט על מטוס באמצעות הטמנת פצצה בנעליים. אחד המלזים, לדבריו, הוא טייס.

א', מאבטח מטוסים לשעבר, אמר כי "מעגלי האבטחה בדרך למטוס נועדו לסנן ולאתר גורם חיצוני - לא לבדוק את אנשי הצוות. כל התרחישים שלנו מתייחסים לנוסעי המטוס" לדבריו, "מבחינתנו דלת תא הטייס היא בלתי-עבירה. אף אחד לא יגיע אליה ואנחנו נעשה את הכול כדי לעצור אותו. אבל אם הטייס החליט להפוך לטרוריסט, הסיכוי שלנו לעצור אותו הוא קלוש עד אפסי. אין לנו תרחיש כזה באימונים". המאבטח לשעבר הוסיף: "על אף שיש לנו יכולת גישה לדלת, הטייס יודע לנעול אותה ולחסום את דרכי הגישה אל התא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
חיפושים אחר מטוס מלזיה איירליינס. 10 במרץ 2014. AP
החיפושים אחר המטוס המלזי/AP

בהתייחס לשאלה כיצד טייס שמחליט לפגוע במטוס מצליח לנטרל את טייס המשנה שעמו, השיב אחד הגורמים: "טייס שמחליט להרוג יותר מ-200 נוסעים, אין לו בעיה להרוג בו במקום את טייס המשנה שלו באמצעות דקירה או חבטה חזקה". לדברי אותם גורמים, צוות האוויר שעולה למטוס מהווה נקודת תורפה בכל טיסה, כיוון שהם פוסחים על מערכי האבטחה.

הבוקר הודיעה ממשלת מלזיה, כי במסגרת החקירה לבדיקת נסיבות היעלמות הטיסה נערכים חיפושים גם בשטחן של 11 מדינות. החיפושים אחר המטוס המלזי הנעלם נכנסו ליום התשיעי, והחקירה מתמקדת באנשי הצוות של טיסה 370. במסיבת העיתונאים היומית, אמר שר התחבורה, הישאמודין חוסיין, כי קברניט המטוס, זהארי אחמד שאה, והקצין הראשון פריק עבדול חמיד, לא הגישו בקשה להטיס יחד את המטוס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוסיין אף אמר שייתכן שהמטוס הנעלם "היה על הקרקע" בעת ששידר כמה אותות אל המכ"ם. לא ברור אם כוונתו לכך שהמטוס נחת במיקום לא ידוע, או שהמשיך לשדר אותות אחרי שהתרסק.

חברת התעופה מלזיה אירליינס מסרה כי היא אינה מאמינה שקברניט טיסה 370, זהארי אחמד שאה, חיבל במטוס או חטף אותו. גם עמיתיו בקואלה לומפור הטילו ספק בחשדות שהועלו נגד הטייס הוותיק. אחד הטייסים המקורב לקברניט, אמר: "אנא, תנו להם למצוא קודם את המטוס. זהארי אינו אובדני, והוא אינו פנאט פוליטי כפי שנטען בכמה כלי תקשורת זרים. האם זה פסול שמישהו מחזיק בדעות פוליטיות?". עמיתים ובני משפחה סיפרו במקביל כי הקצין הראשון, פריק עבדול חמיד, היה "אדם דתי ורציני לגבי הקריירה שלו".

עמי אטינגר, מומחה תעופה וחוקר תאונות, הסביר כי חברת התעופה המלזית מוגדרת כבעלת רמה מצוינת של בטיחות טיסה ותחזוקה. "אין לנו קשר ישיר עם מלזיה. לכל אזרח מלזי רשום בדרכון כי הביקור בישראל אסור בתכלית. הישראלי היחיד שהגיע אליה עם משלחת, היה יצחק רבין אחרי הסכמי אוסלו אך מאז הם מחרימים את ישראל".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully