וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרים הכריזה על עצמאות; אוקראינה מגייסת מילואים

17.3.2014 / 10:15

הממשל בחצי האי אימץ את הרובל ומלאים נכסים אוקראינים. אנליסטים מעריכים שחרף האיומים באירופה, לא יוטלו על רוסיה סנקציות משמעותיות: "חסימת הגז הרוסי - מחוץ לתחום"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הממשל המקומי בסימפרופול, בירת חצי האי קרים, הכריז הבוקר (שני) על עצמאות והגיש בקשה רשמית להסתפח לרוסיה. קרים אימצה את המטבע הרוסי, הרובל, וראש הממשל המקומי, סרגיי אקסיונוב, אמר כי יבוא ביממה הקרובה למוסקבה, אחרי ש-97% מתושבי קרים הצביעו בעד הסיפוח.

במקביל, ממשלת אוקראינה הודיעה על גיוס 40 אלף חיילים בתגובה ל"מצב המלחמה". קרים פירקה את יחידות צבא אוקראינה בשטחה, והודיעה על הלאמת הנכסים האוקראינים בחצי האי.

התזמון של הסיפוח בפועל, עם זאת, טרם התברר, ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין עשוי לדחות את ההליך הרשמי, על רקע המחלוקת הדיפלומטית עם מדינות המערב והאיומים בסנקציות כלכליות ומדיניות. מהבית הלבן נמסר כי בשיחה שקיים הנשיא האמריקני ברק אובמה עם פוטין, הוא "הדגיש כי פעולותיה של רוסיה מהוות הפרה של הריבונות האוקראינית".

עוד על המשבר באוקראינה:
תושבי קרים הכריעו: כ-97% בעד הסיפוח לרוסיה
המשאל על סיפוח לרוסיה: "המולדת קוראת לכם"
רוסיה הטילה וטו על החלטה הקובעת שמשאל העם על קרים לא תקף

תושבי קרים חוגגים את ההצבעה על הסיפוח לרוסיה. סימפרופול, 16 במרץ 2014. AP
חגיגות אחרי קבלת תוצאות משאל העם, אמש בסימפרופול/AP

האיחוד האירופי ינסה למתוח כמה שרירים דיפלומטיים בפגישת שרי החוץ שנערכת היום בבריסל, במהלכה יגיעו השרים להחלטה סופית בנוגע לסנקציות שיוטלו על בכירים רוסים ואוקראינים. גורמים באיחוד דנו ברשימת האנשים בקרים וברוסיה, אשר יוטלו עליהם הגבלות תנועה והקפאת נכסים, בשל חלקם במעשים "שמסכנים את עצמאותה של אוקראינה". ממשל אובמה צפוי להכריז על צעדים דומים היום.

עם זאת, כמה אנליסטים שצוטטו בסוכנות הידיעות בלומברג, בהם של גולדמן זקס, בנק אוף אמריקה ומורגן סטנלי, העריכו שאירופה לא תתמוך בסנקציות שיגבילו את זרימת הגז והנפט מרוסיה. מארק לנתרמאן, מומחה של חברת המודיעין סטראטפור, הוסיף כי "חסימת גז ונפט מרוסיה היא מחוץ לתחום עבור אירופה". לדבריו, אנחנו לא מצפים לסנקציות 'עם הרבה שיניים"".

האירופים חוששים שהסנקציות שיוטלו על רוסיה וההרעה ביחסים עם המעצמה האזורית של פוטין יפגעו גם בהם. שר החוץ של הולנד, פרנס טימרמנס, אמר אמש כי הסיכון של כניסה למעגל של נקם כלכלי עם מוסקבה, ממנה אירופה רוכשת חלק משמעותי מהחשמל והאנרגיה שלה, תלוי במידה רבה ברוסיה. "אני אעשה כל מה שניתן על מנת להימנע מהטלת סנקציות, כי אני מאמין שכולם יסבלו אם ניכנס לזה", טען.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אישה מחלקת עיתונים שעליהם נכתב "קרים בחרה ברוסיה". סימפרופול, חצי האי קרים, אוקראינה, 17 במרץ 2014. רויטרס
אישה מחלקת עיתונים, שעליהם נכתב "קרים בחרה ברוסיה", הבוקר בסימפרופול/רויטרס

אובמה ופוטין הצהירו כי הם מחפשים פתרונות דיפלומטיים למה שרבים כבר כינו המשבר החמור ביותר ביחסי המערב והמזרח מאז המלחמה הקרה, וגורמים באוקראינה כבר הזהירו מפני "מלחמת עולם שלישית". סגן שר החוץ הסיני, לי באודונג, אמר היום: "אנו מקווים שכל הצדים המעורבים יכולים לשמור על ריסון ולמנוע את הסלמת המצב. פתרון מדיני ודיאלוג הם הדרך היחידה".

דובר מטעם הבית התחתון של הפרלמנט ברוסיה מסר לסוכנות הידיעות "אינטרפקס" כי תועבר חקיקה שתאפשר את סיפוח קרים "בעתיד הקרוב מאוד". "תוצאות משאל העם מראות בבירור שתושבי קרים רואים את עתידם רק כחלק מרוסיה", הוסיף. בקשה רשמית מצד קרים צריכה להישלח לפוטין, ולאחר אישורה, היא תעבור להצבעה בבתי הפרלמנט, אשר ינסחו אמנה שתיחתם בין הפדרציה הרוסית לחברה החדשה בה.

דובר מועצת הפדרציה, הבית העליון של הפרלמנט במוסקבה, אמר לערוץ הטלוויזיה "רוסיה 24": "אני לא חושב שיהיו עיכובים בעניין זה בדומה או במועצת הפדרציה. אנחנו מוכנים להעביר את כל ההחלטות החוקיות הנדרשות בהקדם האפשרי".

קוזאקים מאבטחים את משאל העם מחוץ לבניין הממשל המקומי בעיר סימפרופול. חצי האי קרים, 16 במרץ 2014. AP
קוזאקים מאבטחים את משאל העם, אמש/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully