וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה שוחח עם פוטין: הוצא הכוחות מחצי האי קרים

נשיא ארה"ב אמר לעמיתו הרוסי כי "יש דרך דיפלומטית לפתרון". קודם לכן הגיב להחלטת הפרלמנט בקרים לקיים משאל עם: "תמו הימים של שרטוט גבולות מעל ראשי מנהיגים דמוקרטים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר אמש (חמישי) כי החלטת הפרלמנט בחצי האי קרים לקיים החודש משאל עם שיקבע אם האזור יעבור לחסותה של רוסיה מהווה הפרה של החוק הבינלאומי, שכן היא מנוגדת לחוקת אוקראינה, שבשטחה נמצא האזור. הנשיא האמריקני אמר כי כל החלטה הנוגעת לעתידו של האזור, שהאוכלוסייה בו פרו-רוסית ברובה, חייבת להתקבל בשיתוף עם הממשלה החדשה בקייב הבירה.

"משאל העם המוצע על עתידו של קרים יפר את החוקה האוקראינית ואת החוק הבינלאומי", אמר אובמה בבית הלבן. לדבריו, "עברנו את הימים שבהם ניתן היה לשרטט מחדש גבולות מעל ראשיהם של מנהיגים דמוקרטים". הנשיא הוסיף: "אני משוכנע כי אנו נעים קדימה יחדיו, מאוחדים בנחישותנו להתנגד לפעולות המפרות את החוק הבינלאומי ולתמוך בממשלה ובעם באוקראינה".

הקרב על אוקראינה - כותרות אחרונות:
שליח וואלה! בפאב עם החיילים הרוסים: "אנחנו כאן כבר חודש"
וושינגטון תוקפת את מוסקבה: "פוטין מפיץ שקרים"
הקלטה סודית חושפת ספק באירופה לגבי רצח המפגינים בקייב
איוולת המערב. דעה

נשיא ארה"ב ברק אובמה נואם על המשבר באוקראינה. הבית הלבן, 6 במרץ 2014. AP Photo/Pablo Martinez Monsivais), AP
סנקציות נוספות על מוסקבה. אובמה, הערב בבית הלבן/AP, AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)

כבר בשבוע שעבר הזהיר אובמה כי לפלישה רוסית לקרים יהיה מחיר. ואמנם, בשבוע שעבר הודיע הפנטגון על השעיית כל הקשרים הצבאיים עם מוסקבה. אתמול החליטה וושינגטון להרחיב את הסנקציות על רוסיה, ובמסגרת זאת להטיל מגבלות בענייני ויזה וכן סנקציות כלכליות על גורמים רוסיים ואוקראיניים המאיימים על ריבונותה ועל גבולותיה של אוקראינה. לצורך כך חתם הנשיא צו מנהלי המתיר לרשויות להטיל סנקציות כלכליות. הן לא צפויות לחול על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

הלילה נמסר מהבית הלבן כי אובמה שוחח בטלפון במשך כשעה עם פוטין, והדגיש בפניו כי פעולותיה של רוסיה בחצי האי קרים מהוות הפרה של הריבונות האוקראינית. הנשיא ציין בשיחה כי ישנה דרך דיפלומטית להביא את המשבר לידי סיום, וכחלק מהפתרון, על שני הצדדים בסכסוך – רוסיה ואוקראינה – לפתוח מיד בדיאלוג ביניהן, בתיווך בינלאומי. בנוסף, הציע אובמה כי רוסיה תוציא את כוחותיה מהבסיסים הצבאיים קרים, ותאפשר לפקחים בינלאומיים להבטיח את זכויותיה של האוכלוסייה הרוסית במקום. אובמה הבהיר לפוטין כי שר החוץ קרי ימשיך בניסיונותיו לקדם את השגתו של פתרון מוסכם, באמצעות שיחות עם גורמים בינלאומיים שונים, ובמיוחד עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב.

אתמול נועד קרי בפעם השלישית בתוך יומיים עם לברוב ברומא, אולם השניים לא הצליחו לגבש ביניהם הסכמה. "כל חלק של אוקראינה, וכל האוקראינים, חייבים להשתתף במשאל העם", אמר קרי לאחר ההחלטה שהתקבלה בפרלמנט בסימפרופול, בירת חצי האי קרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
חיילים רוסים בבסיס צבאי מחוץ לסימפרופול, חצי האי קרים. אוקראינה, 6 במרץ 2014. רויטרס
חיילים רוסים בבסיס מחוץ לסימפרופול, בירת קרים, אתמול/רויטרס

גורמים בכירים בממשל אובמה אמרו אתמול כי הסנקציות יהפכו חריפות אף יותר אם רוסיה תחדור לאזורים נוספים במזרח אוקראינה. עם זאת, הם ציינו כי לפי שעה לא נראה כי מוסקבה מתכננת זאת. "אנו קוראים לרוסיה לנצל את ההזדמנות לפתור את המשבר דרך דיאלוג ישיר ומידי עם ממשלת אוקראינה", נמסר בהודעת הבית הלבן. הסנקציות הנוגעות לוויזות ייושמו מידית, והן מצטרפות להחלטה קודמת של וושינגטון למנוע את כניסתם לשטחה של גורמים המעורבים בפגיעה בזכויות אדם ולדיכוי המשטרתי בקייב בחודש שעבר.

לא רק מוושינגטון נשמעו אתמול איומים כלפי רוסיה. מדינות האיחוד האירופי התכנסו לכינוס חירום בבריסל, והודיעו כי הן משעות את השיחות עם רוסיה על עסקה כלכלית ועל הסכם ויזות בתגובה על התערבותה של רוסיה בקרים. גם מנהיגי האיחוד איימו לנקוט סנקציות נוספות אם רוסיה תמשיך במעשיה והזהירו מ"השלכות רציניות" אם מוסקבה לא תפעל להרגעת המצב.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מוסקבה, 4 במרץ 2014. רויטרס
"קוראים לו לנצל את ההזדמנות לפתור את המשבר דרך דיאלוג ישיר ומידי". פוטין, השבוע במסיבת עיתונאים ליד מוסקבה/רויטרס

מרבית החברות באיחוד – ובראשן גרמניה – אותתו עד כה כי הן מעדיפות הליכים של משא ומתן מול רוסיה על פני נקיטת צעדים קשים יותר. עם זאת, ייתכן כי ההתפתחות האחרונה בעניין משאל העם תגרום להקשחת העמדה. במסיבת עיתונאים שכינסו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא מועצת האיחוד האירופי הרמן ואן רומפוי נאמר כי המשאל בלתי חוקי, שכן הוא מנוגד לחוקת אוקראינה. הם איימו בנקיטת צעדים כגון הקפאת נכסים וביטול פסגה מתוכננת של רוסיה והאיחוד האירופי.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון ונשיא צרפת פרנסואה הולנד בוועידת חירום על אוקראינה. בריסל, 6 במרץ 2014. רויטרס
ההתפתחות האחרונה עשויה להקשיח את עמדת אירופה. קנצלרית גרמניה מרקל עם ראש ממשלת בריטניה קמרון ונשיא צרפת פרנסואה הולנד, אתמול בבריסל/רויטרס

ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון שהשתתף בכינוס בבירת בלגיה אמר כי המצב עודנו "בלתי יציב" וכי "הטעות הקלה ביותר עלולה להביא ליציאת הדברים משליטה". הוא השווה את המצב למלחמת העולם השנייה: "אנו יודעים מההיסטוריה שלנו שעצימת עין כאשר אומות נרמסות לחלוטין ועצמאותן מותקפת – זה יוצר בעיות גדולות הרבה יותר בטווח הארוך".

בתוך כך, האינטרפול הודיע אתמול כי הוא בוחן פנייה שהגישו הרשויות באוקראינה, ובה ביקשו מארגון השיטור הבינלאומי שמושבו בפריז להוציא צו מעצר לנשיא אוקראינה המודח ויקטור ינוקוביץ'. "התקבלה בקשה מהרשויות האוקראיניות ל'התרעה אדומה' לצורך מעצרו של ויקטור ינוקוביץ' בגין ניצול כוח ורצח", נמסר בהודעת הארגון.

בהודעה צוין כי הבקשה התקבלה ביום רביעי האחרון, ולא נמסרו פרטים נוספים על אודותיה. לארגון סוגים שונים של התרעות הנבדלות ביניהן ב"צבעיהן". זו האדומה מטרתה לעדכן את 190 החברות בו שהוצא צו מעצר נגד אדם מסוים על ידי רשות שיפוטית, לאתר את מיקומו של המבוקש ולעצור אותו. זאת לצורכי הסגרתו או נקיטת צעדים חוקיים נגדו.

(עדכון ראשון: 21:50)

חיילים רוסים בחצי האי קרים, 6 במרץ 2014. רויטרס
חיילים רוסים בחצי האי שלחופי הים השחור, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully