וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקל לאובמה: ייתכן שפוטין איבד כל קשר עם המציאות

קנצלרית גרמניה שוחחה בטלפון עם נשיא ארה"ב בעקבות פלישת הכוחות הרוסים לחצי האי קרים, והתריעה שהנשיא הרוסי "חי בעולם אחר". הבורסה במוסקבה מתרסקת ב-11%

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סבורה שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אינו צלול בדעתו, בשל החלטתו לשלוח כוחות צבא כדי לכבוש את חצי האי קרים.

העיתון ניו יורק טיימס מדווח כי בשיחת טלפון שקיימה מרקל עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, היא אמרה לו שהיא "אינה בטוחה אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מחובר למציאות". מרקל שוחחה עם אובמה אתמול (ראשון), אחרי שדיברה עם פוטין בנוגע לפלישת הרוסים לחצי האי קרים. לפי הדיווח, היא אמרה לנשיא האמריקני כי "פוטין חי בעולם אחר".

אחד העניינים המהותיים שבהם דנה מרקל עם פוטין הוא דרישתה מהנשיא הרוסי לייצב את המצב הצבאי-פוליטי באזור, מחשש ליצירת משבר כלכלי שישפיע על אירופה כולה.

ואכן, הרובל הרוסי איבד הבוקר 2.5% מערכו, לשפל של 36.5 מול הדולר. המדדים המובילים בבורסה של מוסקבה צנחו ב-11%, בירידה היומית החדה ביותר מאז 2009. הבנק המרכזי של רוסיה נאלץ למכור עשרה מיליארד רובל, והקפיץ את הריבית ב-1.5% לרמה של 7%.

המשבר באוקראינה - כותרות אחרונות
לייב בלוג: דיווחים של שליח וואלה בחצי האי קרים
חצי האי קרים: כלי שריון רוסיים נאספים בתעלה
ו-6 דברים שחשוב לדעת על המלחמה שעלולה לפרוץ באירופה

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ברלין, 2012. AP
הקנצלרית חוששת ממשבר כלכלי באירופה כולה. פוטין ומרקל ב-2012/AP

במקביל לשיחתו עם מרקל ופוטין, הנשיא אובמה שוחח בטלפון גם עם עמיתיו מבריטניה ומפולין. כל שאר החברות ב-G8 אישרו בפניו כי בכוונתן לבטל את שיחות ההכנה לקראת הוועידה הכלכלית שתארח רוסיה בסוצ'י, ואישרו שברצונן לסייע כלכלית לממשלה הזמנית של אוקראינה.

בארה"ב, גוברת הביקורת על החלטתו של הנשיא הרוסי פוטין להשתלט על חצי האי קרים. הסנאטור הרפובליקני לינדסי גראהם אמר כי צריך "ליצור טבעת חנק דמוקרטית מסביב לצווארה של רוסיה". עמיתו למפלגה, הסנאטור מארקו רוביו, אמרו כי צריך "לבחון מחדש את התכנית להגנה מפני טילים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
חיילים רוסים צועדים מחוץ לעיר סימפרופול. חצי האי קרים, אוקראינה, 3 במרץ 2014. רויטרס
חיילים רוסים צועדים מחוץ לעיר סימפרופול, הבוקר בקרים/רויטרס

חיילים רוסים השתלטו על המעבר הימי בקצה המזרחי של חצי האי קרים, בתעלת קרץ' שרוחבה 20 ק"מ. התפתחות זו מגבירה את החשש שמוסקבה מתכננת לשלוח דרך התעלה כלי שריון נוספים לעבר האזור. הטרמינל הימי, בעיר קרץ', היה מוקד קרבות גדול בין הרוסים לנאצים במלחמת העולם השנייה.

סוכנויות ידיעות ברוסיה דיווחו כי משרדו של ראש הממשלה, דמיטרי מדבדב, גיבש תכנית לבניית גשר נייד מעל התעלה.

שר החוץ של בריטניה, ווילאים הייג, בא הבוקר לקייב, ואמר כי המשבר באוקראינה הוא "החמור ביותר שאירופה חוותה במאה ה-21". לדבריו, "אסור שיהיו לרוסיה כל אשליות: אנו מתייחסים לכך במלוא הרצינות, משום שאם זו תהיה הדרך השגורה מעתה, ומדינות יתחילו לפלוש זו לזו תוך הפרת החוק הבינלאומי ומנהגי הריבונות, ניקלע למשבר בינלאומי חריף".

מיקומה של תעלת קרץ', במערב חצי האי קרים

משמר הגבול של אוקראינה הודיע בבוקר כי כלי שריון כבר נאספים בצד הרוסי של התעלה, המפרידה בין הצד הרוסי והאוקראיני של חצי האי קרים. בנוסף, נמסר כי ספינות רוסיות יצאו מנמל סבסטופול, בו נמצא צי הים השחור, וכי הכוחות הרוסיים חסמו את התקשורת הסלולרית בכמה אזורים במקום. אמש דווח כי חיילים רוסים החלו לחפור שוחות בחצי האי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
ספינת קרב של חיל הים הרוסי בנמל סבסטופול. חצי האי קרים, אוקראינה, 2 במרץ 2014. רויטרס
אוניית קרב רוסית בנמל סבסטופול, אמש/רויטרס
לוח שער חליפין, מוסקבה. הבורסה צנחה ב-11% והרובל איבד מערכו ביותר מ-2.5% בעקבות המשבר הצבאי באוקראינה. 3 במרץ 2014. רויטרס
אדם צועד ליד לוח שער חליפין במוסקבה, הבוקר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully