וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחות מלחמה באוקראינה: עדכונים שוטפים

רוסיה הציבה אולטימטום לצבא אוקראינה בחצי האי קרים; הבורסה במוסקבה מתרסקת; שר החוץ לברוב במתקפה על המערב. שליח וואלה! חדשות בקרים מדווח על המשבר הצבאי בלב אירופה

תעלת קרץ' המחברת את רוסיה ואת חצי האי קרים. אוקראינה, 3 במרץ 2014. AP
כיצד ישפיעו הסנקציות האמריקניות? ספינות רוסיות מול חופי קרים/AP

5:08 נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שוחח אמש (שני) בטלפון עם נשיא קזחסטן, נורסולטאן נזראבייב, ונשיא בלרוס, אלכסנדר לוקשנקו, בנוגע למשבר באוקראינה – כך פורסם באתר הקרמלין. לפי הפרסום, המנהיגים שוחחו על "האיום שמציב המשבר לחייהם של דוברי הרוסית בראש ובראשונה בחצי האי קרים ובחלקיה המזרחיים של אוקראינה, כמו גם לאינטרסים החוקיים שלהם". נמסר כי הסיטואציה החברתית והפוליטית הנוכחית מעוררת את דאגתם של המדינות החברות במועצה הכלכלית האירו-אסייתית העליונה. המנהיגים הסכימו לשמור על קשר רציף בזמן הקרוב.

4:38 גורם בבית הלבן מסר כי הנשיא ברק אובמה נועד במשך יותר משעתיים עם יועציו לביטחון לאומי, ודן איתם בדרכים נוספות בהן ארצות הברית ובעלות בריתה יכולות "לבודד יותר" את רוסיה, בתגובה להתערבותה הצבאית באוקראינה. הגורמים בפגישה דנו בצעדים אשר "יבהירו כי לרוסים עדיין יש הזדמנות לנקוט בצעדים מידיים כדי להגיע את המצב – או שיעמדו בפני השלכות פוליטיות וכלכליות נוספות מהקהילה הבינלאומית". הגורם הדגיש כי הנשיא מקבל עדכונים שוטפים בנוגע למצב באוקראינה, ושומר על קשר רציף עם עמיתיו הזרים.

2:43 גורמים במשרד ההגנה האמריקני מסרו כי הסנקציות המתוכננות נגד רוסיה בגין פעילותה באוקראינה כוללות השעיית תרגילים משותפים, ועידות משותפות ושיחות בילטראליות. מוקדם יותר הלילה, הנשיא אובמה כינס פגישה בבית הלבן בנוגע למשבר באוקראינה, בהשתתפות יועצים צבאיים וביטחוניים, בהם שר החוץ ג'ון קרי, שר ההגנה צ'אק הייגל, היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס ומפקד המטות המשולבים הגנרל מרטין דמפסי.

1:04 סרגיי מרקוב, מחוקק רוסי לשעבר המקורב לנשיא ולדימיר פוטין, טען אמש כי הרשויות הפרו-רוסיות בחצי האי קרים ינתקו את המים והחשמל מבסיסי הצבא האוקראיני באזור. מרקוב אמר את הדברים בתום פגישות שערך עם הרשויות בחצי האי, והוסיף כי החיילים לא יקבלו את המשכורת הבאה שלהם אם לא יכריזו בפומבי על ויתור על נאמנותם לממשלה הזמנית בקייב. "אם הם יישארו בקרים וישמרו אמונים לקייב ולממשלה האוקראינית, המצב יהיה לא נעים עבורם", אמר, "הלחץ יגבר הלילה".

0:57 יו"ר ועדת קשרי החוץ של הסנאט האמריקני, רוברט מננדז, הודיע כי הוועדה עובדת על חקיקה שתספק חבילה של סיוע כלכלי לאוקראינה "שנמצאת על סף קריסה כלכלית בעקבות שנים של ניהול קלוקל ושחיתות כרוניים", לדבריו. במסגרת החקיקה, לפחות מיליארד דולר יועברו לאוקראינה בערבויות כלכליות, כמו גם סיוע טכני לעריכת רפורמות בתחום האנרגיה, סיוע בבחירות, חיזוק החברה האזרחית, מאבק נגד השחיתות וסיוע בהשבת "הנכסים הגנובים של אוקראינה". מננדז הוסיף כי הסנאטורים עורכים התייעצות עם הממשל לגבי סנקציות אפשריות נגד אזרחים אוקראינים ורוסים ספציפיים המעורבים במשבר הנוכחי. לדבריו, הסנקציות יהיו בטווח שבין מניעת אשרת כניסה והקפאת נכסים, ועד להשהיית שיתוף הפעולה הצבאי ומכירת נשק.

0:25 שגריר אוקראינה באו"ם, יורי סרגייב, אמר הלילה כי רוסיה שלחה כ-16 אלף חיילים לחצי האי קרים, הנמצא תחת שליטה אוקראינית, מאז השבוע שעבר. "החל מ-24 בפברואר, כ-16 אלף חיילים רוסיים נפרשו בקרים באמצעות ספינות צבאיות, מסוקים, מטוסי תובלה ויבשתית מרוסיה", אמר סרגייב, במהלך ישיבת חירום של מועצת הביטחון של האו"ם, שדנה במשבר במדינה.

23:48 נשיא אוקראינה המודח ויקטור ינוקוביץ' שלח מכתב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בו ביקש ממנו להשיב את החוק והסדר לאוקראינה, כך מסר הערב שליח רוסיה לאו"ם, ויטלי צ'ורקין. "תחת השפעת מדינות המערב, ישנם מעשים של טרור ואלימות", כתב ינוקוביץ'.

22:41 חמושים השתלטו על מחסום במסוף מעבורות בגבול בין רוסיה ואוקראינה בחצי האי קרים, כך מסרו אנשי צבא אוקראינים. עוד דיווחו כי שלוש משאיות מלאות בחמושים חצו במעבורת לצד האוקראיני.

22:01 "העולם מאוחד לריסון רוסיה ושמירת הטריטוריה האוקראינית", כך אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה בפתח פגישתו עם בנימין נתניהו בבית הלבן. "הגינוי החזק שהיא מקבלת מראה כי רוסיה נמצאת בצאת הלא נכון. אנו גם מעבירים לרוסיה מסר כי אם הם ימשיכו במעשיהם נשקול מהלכים כלכליים ודיפלומטיים נגדם".

21:03 שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, קראה לרוסיה להסיג את כוחותיה מאוקראינה ולהשיבם לבסיסי הקבע שלהם בתחומי רוסיה. בהצהרה לעיתונות שמסרה בבריסל אמרה אשטון כי האיחוד האירופי צפוי לערוך השבוע כינוס חירום של ראשי מדינות האיחוד כדי לדון במשבר באוקראינה, וזאת לאחר שהיום נערך בבריסל כינוס חירום של שרי החוץ האירופאיים. אשטון תיפגש מחר עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב.

חיילים רוסים בעיר פריבולנויה, ליד סימפרופול. חצי האי קרים, אוקראינה, 3 במרץ 2014. GettyImages
חייל רוסי בסימפרופול, בצהריים/GettyImages

20:50 ארה"ב שוקלת טווח רחב של אפשרויות לפעולה נגד רוסיה, אם המתיחות באוקראינה תסלים, כך מסרה דוברת מחלקת המדינה ג'ן סאקי. בנוסף, הוסיפה כי בוושינגטון מכינים סנקציות נגד מוסקבה במקרה של הסלמה.

20:39 הבית הלבן ביטל משלחת של נשיאותית למשחקים הפאראלימפיים בסוצ'י שברוסיה, כתגובה להתערבות הצבאית הרוסית בחצי האי קרים שבאוקראינה, כך מסרה דוברת המועצה לביטחון לאומי בארה"ב. אמש ביטל ראש הממשלה הבריטי את המשלחת מטעם ממשלתו. הספורטאים מארה"ב ישתתפו במשחקים.

20:33 שר החוץ של צרפת לורן פביוס הזהיר את רוסיה כי האיחוד האירופי ישקול "צעדי מנע", אם לא תשכך המתיחות בחצי האי קרים. "אם בשעות הקרובות לא תהיה רגיעה, נחליט על צעדים קונקרטיים כמו השעיית כל השיחות על ויזות, השעיית הסכמים כלכליים וניתוק קשרים בנושאים נוספים", אמר פביוס.

20:20 רוסיה מכחישה כי הציבה אולטימטום לכוחות הצי האוקראיני בחצי האי קרים, כך מסר גורם בצי הרוסי בקרים לסוכנות הידיעות אינטרפקס.

19:10 כוחות צבא רוסיה הפרושים בחצי האי קרים דרשו היום משתי אוניות קרב אוקראיניות להיכנע באופן מיידי או שיצורו עליהם, כך מסר דובר משרד ההגנה האוקראיני. ארבעה כלי שיט מהצי הרוסי בסבסטופול חסמו את האוניות האוקראיניות.

18:41 יו"ר הבית התחתון בפרלמנט הרוסי - הדומה - אמר היום (שני) כי לעת עתה, "אין כל צורך" בשליחת כוחות צבא רוסיים לתוך אוקראינה. ביום שבת הנשיא ולדימיר פוטין הותיר לפרלמנט את השימוש בכוח צבאי בתוך אוקראינה. "ההחלטה רק נותנת את הזכות להשתמש בכוח צבאי במקרה הצורך", אמר היו"ר סרגיי נרישקין.

17:25 שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, נאם במועצת זכויות האדם של האו"ם, ותקף את מדינות המערב, שגינו את מוסקבה בשל פעילותיה הצבאיות. לברוב לא הודה במפורש שהכוחות שפועלים בחצי האי קרים כפופים לצבא רוסיה, אך אמר כי פעילות "הכוחות הרוסים" היא דבר "הכרחי עד לייצוב המצב הפוליטי" באוקראינה. לדבריו, מטרת הפעילות של "הכוחות הרוסים" היא למנוע את "האלימות של האולטרה-לאומנים, שמאיימת על האינטרסים של רוסיה ושל דוברי הרוסית".

17:15 סגנית שר החוץ של ארה"ב לענייני אירופה, ויקטוריה נולנד, אמרה כי וושינגטון "נעזרת בכל ערוצי הדו שיח האפשריים כדי להבהיר לרוסיה שהיא אינה חייבת להתנהג בדרך הזאת. היא יכולה לבחור להתנהג כמו במאה ה-21, וליישב את ענייניה בצורה פוליטית, באמצעות משא ומתן, ולא בשימוש בכוח צבאי".

17:11 גורם במשרד ההגנה של אוקראינה אמר כי הצי הרוסי נתן לכוחות האוקראינים בחצי האי קרים עד 5:00 בבוקר להיכנע או להתמודד עם מתקפה, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. את האוליטמטום מסר אלכסנדר ויטקו, מפקד הצי.

16:38 משרד החוץ הרוסי הגיב להערות שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי על המצב באוקראינה ואמר שהן מכילות איומים ו"אינן מקובלות". קרי גינה אמש את ה"אגרסיביות" של רוסיה, לאחר כניסת הכוחות לחצי האי קרים. בנוסף, במוסקבה ביקרו את מדינות המערב על השעיית ההכנות לוועידת ה-G-8, שצפויה להיערך בעיר סוצ'י בחודש יוני.

15:23 כחמישים מפגינים התקהלו בצהריים מול שגרירות רוסיה ברחוב הירקון בתל אביב, ומחו נגד הפלישה לחצי האי קרים שבאוקראינה. המפגינים אחזו בדגלי אוקראינה ובדגלי ישראל. שוטרים אבטחו את ההפגנה.

14:54 ראש ממשלת אוקראינה, ארסני יצניוק, הזהיר היום מפני עימות צבאי במדינה, אשר לטענתו יערער את היציבות באזור כולו. "הייתי ועודני תומך בפתרון דיפלומטי למשבר", אמר. בנוסף, הכחיש יצניוק את הדיווחים לפיהם ממשלתו הזמנית תלאים נכסים פרטיים. הוא שב וציין כי ממשלתו מוכנה לפעול לפי התנאים שייקבעו על ידי קרן המטבע העולמית, על מנת להבטיח סיוע כלכלי.

הפגנה נגד הפלישה לחצי האי קרים. שגרירות רוסיה בתל אביב, 3 במרץ 2014. זיו אבירם, מערכת וואלה! NEWS
מפגינים מול שגרירות רוסיה, אחר הצהריים/מערכת וואלה! NEWS, זיו אבירם

14:19 מפגינים פרו-רוסים השתלטו על הקומות התחתונות של בניין ממשל בעיר דונצק, במזרח אוקראינה – כך דיווחו עדי ראייה במקום. גורמים רשמיים באוקראינה או ברוסיה טרם אימתו את הדיווח. זאת על רקע המתיחות הגואה בין הצדדים בנוגע לשליטה בחצי האי קרים, בדרום-מזרח אוקראינה.

13:48 משרד ההגנה האוקראיני מסר היום כי במהלך הלילה האחרון, מטוסי קרב רוסיים חדרו למרחב האווירי של אוקראינה וטסו מעל הים השחור, סמוך לחצי האי קרים. עוד נמסר כי שוגרו מטוסי יירוט בתגובה, המטרה למנוע "פעולות פרובוקטיביות".

13:21 ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדוודב, הורה לבנות גשר מעל מצרי קרץ', אשר יחברו את רוסיה ואת חצי האי קרים, בשטח אוקראינה – כך לפי דיווחים בכלי תקשורת מקומיים. זאת על רקע המחלוקת הקשה בנוגע לגורלו של חצי האי, והדיווחים על כוחות רוסיים שהשתלטו על חלקים בחצי האי.

12:42 ראש הממשלה הזמני של אוקראינה, ארסני יצניוק, אמר כי מדינתו לעולם לא תוותר על חצי האי קרים. זאת על רקע השתלטות כוחות רוסיים על האזור ביומיים האחרונים. "אף אחד לא הולך לוותר על קרים בשביל מישהו אחר", אמר.

12:33 שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, קרא למדינות המערב "לחשוב על העם האוקראיני" ולשים בצד חישובים גיאו-פוליטיים. "אנו קוראים לגישה אחראית, ומעל הכל, לשים את האינטרסים של העם האוקראיני במקום הראשון", אמר. הוא קרא לכל הצדדי המעורבים לתמוך בהסכם שנחתם ב-21 בפברואר, במסגרתו הוחלט על רפורמות חוקתיות.

12:27 קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה לנשיא ארה"ב ברק אובמה, כי היא "אינה בטוחה אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מחובר למציאות". בעיתון ניו יורק טיימס דווח כי מרקל שוחחה עם אובמה אחרי שדיברה עם פוטין בנוגע לפלישת הרוסים לחצי האי קרים, ואמרה לנשיא האמריקני כי "פוטין חי בעולם אחר".

11:32 כוחות צבא פרו-רוסיים השתלטו היום על מסוף מעבורת בקצה המזרחי של חצי האי קרים, בעיר קרץ', סמוך לרוסיה, ובכך עוררו חששות ממשיים מתכנית רוסית לשלוח כוחות נוספים לאזור האסטרטגי בים השחור. החיילים סירבו להזדהות, אולם דווח כי הם דיברו ביניהם ברוסית, וכלי הרכב שלהם נשאו לוחיות רישוי רוסיות.

10:57 גורם בבנק המרכזי של אוקראינה אמר כי צוות מטעם קרן המטבע העולמית יגיע מאוחר יותר היום לקייב, לקראת סבב שיחות והתייעצויות שיחל מחר. הגורם סירב למסור פרטים נוספים בנוגע לביקור. לפי ההערכות, אוקראינה זקוקה לכ-35 מיליארד דולרים בסיוע כלכלי במשך השנתיים הקרובות על מנת להימנע מפשיטת רגל.

10:52 ברקע המתיחות הצבאית בין רוסיה לאוקראינה, המטבע הרוסי איבד 2.5% מערכו, ושערו ירד לשפל של 36.5 מול הדולר. הרובל השיל גם 1.5% מערכו מול האירו, ל-50.3. מדד ה-MICEX המרכזי בבורסה של מוסקבה נפל ב-11%: זו הירידה היומית החדה ביותר מאז 2009. הבנק המרכזי של רוסיה הקפיץ את הריבית ב-1.5%, לרמה של 7%, בשל סיכון מוגבר לאינפלציה.

10:39 שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, אמר כי המשבר באוקראינה הוא "הגדול ביותר באירופה במאה ה-21", ויצא נגד ההתערבות הצבאית הרוסית במדינה בראיון שהעניק ל-BBC. הוא הדגיש כי ממשלתו של פוטין תאלץ "לשלם מחיר" אם לא תשנה את דרך הפעולה שלה. "אנחנו כמובן מודאגים ממהלך נוסף של רוסיה באזורים אחרים באוקראינה, אך אין זה אומר שהמצב בחצי האי קרים יציב", הוסיף, "הסיטואציה מאוד מתוחה ומסוכנת, בשל התערבות רוסיה".

9:44 שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, שוחח עם עמיתו הסיני בנוגע למשבר באוקראינה, ובהודעה שנמסרה צוין כי השקפתם של השניים בנוגע למצב דומה. רוסיה וסין, שתיהן חברות בוועדת הביטחון של האו"ם, סיכמו לשמור על קשר קרוב בנוגע לסוגיה האוקראינית.

9:16 כוחות משמר הגבול של אוקראינה דיווחו הבוקר על התעצמות בצדה הרוסי של תעלת קרץ' הצרה, המפרידה בין רוסיה לחצי האי קרים, שם החלו להתאסף כלי רכב משוריינים של הצבא הרוסי. דובר כוחות משמר הגבול הוסיף כי ספינות רוסיות זוהו סמוך לנמל סבסטופול, שם ממוקם הבסיס של חיל הים הרוסי בים השחור. התקבלו דיווחים על חסימת רשתות סלולריות בחלקים מסוימים באזור על ידי הרוסים.

5:25 שרי האוצר של "השביעייה הגדולה" התחייבו לספק לאוקראינה "חבל הצלה" כלכלי, וזאת בתאני שהממשלה החדשה בקייב תסכים לרפורמות הכלכליות שדורשת ממנה קרן המטבע הבינלאומית.

3:11 מדינות ה-G-7, ארצות הברית, קנדה, יפן, איטליה, צרפת, גרמניה, בריטניה ויפן, השהו את ההכנות לקראת פסגת ה-G8, הכוללת את רוסיה, שעתידה להתקיים בעיר סוצ'י בחודש יוני הקרוב וגינו את פלישתה של רוסיה לאוקראינה - כך מסר הבית הלבן. "אנו מגנים את הפרת הריבונות של אוקראינה והפגיעה בשלמותה הטריטוריאלית שנעשתה על ידי הפדרציה הרוסית", נמסר בהצהרה.

פלישת צבא רוסיה לעיר סבסטופול, חצי האי קרים. אוקראינה, 1 במרץ 2014. AP
פלישת "הצבא הרוסי" לסבסטופול בחצי האי קרים, שלשום/AP

2:20 נשיא ארצות הברית ברק אובמה שוחח הלילה על המצב באוקראינה עם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא פולין ברוניסלב קומרובסקי. מהבית הלבן נמסר כי המנהיגים הביעו "דאגה עמוקה" מהפלישה הרוסית, והגדירו אותה כהפרה של החוק הבינלאומי ואיום לשלום ולביטחון הבינלאומיים. "המנהיגים הדגישו כי דיאלוג בין אוקראינה לרוסיה צריך להתחיל באופן מידי בסיוע בינלאומי", נמסר בהודעה.

1:23 רוסיה השלימה את השתלטותה על חצי האי קרים שבאוקראינה, והיא מתכוננת לכבוש את השטח. כך דיווח הלילה העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מפי גורם רשמי בממשל האמריקני.

23:58 בכיר בבית הלבן אמר כי ארצות הברית לא מעוניינת לנקוט בפעולות צבאיות על מנת לגרום לרוסיה לסגת מהתערבותה באוקראינה. בכוונתה לפעול במישור הדיפלומטי, הכלכלי והפוליטי כדי להביא לכך.

23:52 פיצוץ חזק נשמע בעיר סימפרופול, בירת חצי האי קרים – כך דווח ב-BBC. לא נמסרו פרטים נוספים.

23:33 שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, יבקר ביום שלישי בקייב על רקע ההתפתחויות האחרונות בחצי האי קרים. כך נמסר מגורמים רשמיים בארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully