וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על סף מלחמה: שש שאלות ותשובות על חצי-האי קרים

מה רוסיה מחפשת בחצי האי קרים, וכיצד היא עלולה להסתבך שם? מה התירוץ הרשמי של פוטין לפלישה לאוקראינה, מה דעתם של התושבים המקומיים ומי מחזיק את השפן בכובע?

מערכת וואלה!

במבט חטוף, המשבר הצבאי-פוליטי בין אוקראינה לרוסיה, שמחריף בשבוע האחרון, עלול להסתמן כסיפור מוזר ותמוה: מעין ניסיון של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להשתלט על חלק מאוקראינה, ואולי על אוקראינה כולה, לאחר המהפכה שהתחוללה בה. אך הפעולות שרוסיה נוקטת בהן בימים האחרונים בחצי האי קרים, אפילו אם הם אינן לגמרי צפויות, הן גם לא מפתיעות במיוחד. פוטין פועל בדרכם של רבים: ביזנטים, טורקים, בולגרים, מונגולים, וכוזרים הם רק חלק מהעמים ששלטו בחצי האי הזה.

פרשנות: פוטין רוצה את אוקראינה, אך לא במחיר מלחמה עולמית

ולדימיר פוטין, 2010. AP
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין/AP

1. למה קרים?

מספיק להסתכל על המפה כדי להבין את החשיבות של קרים. בשל צורתו של הים השחור, חצי האי קרים נמצא בנקודה שמאפשרת לשולט בו להחזיק בעמדת כוח ימית בהשוואה לחופים האחרים. והים השחור, בזכות חיבורו אל הים התיכון דרך מצרי בוספורוס, הוא שטח אסטרטגי קריטי עבור מדינות בעלות גישה אל הים (רוסיה, אוקראינה, גאורגיה, רומניה, בולגריה, מולדובה וטורקיה).

לא פלא שצי הים השחור של ברית המועצות בחר לקבוע את המפקדה שלו דווקא בקרים, ולא סתם בקרים כי אם בסבסטופול - אחת מ-12 הערים של ברית המועצות לשעבר, שזכו בתואר "עיר-גיבורה", בזכות מעשי הגבורה של תושביהן במלחמת העולם השנייה.

אוקראינה סגרה את המרחב האווירי והכריזה על גיוס מילואים

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

2. האם פוטין פלש לקרים?

לפי שעה, מדיניות העמימות של רוסיה עובדת לא רע, אך קשה להכחיש שכוחות מזויינים רבים הגיעו לחצי האי קרים בימים האחרונים, כשהם משתלטים על מבנים אסטרטגיים כמו שדות תעופה, מאגפים בסיסי צבא ואפילו מפטרלים ברחובות. החיילים דוברי רוסית ולבושים מדים, אך אינם עונדים תגי זיהוי. רוסיה מנסה לטעון כי מדובר בסוג של "יחידות עממיות" שמוצאן בקרים עצמה, ושהחליטו להגן על האזור מפני "פרובוקציות לאומניות של אוקראינה". אבל אם זה הולך כמו חייל קומנדו רוסי ומדבר רוסית, זה כנראה חייל קומנדו רוסי.

חיילים רוסים בדרך לעיר סימפרופול. חצי האי קרים, אוקראינה, 2-1 במרץ 2014. רויטרס
חייל רוסי בסימפרופול/רויטרס

3. למה פוטין פולש לקרים?

כדי להבין למה רוסיה פולשת לקרים, צריך לחזור לסעיף הקודם. מפקדת צי הים השחור לא התפנתה מסבסטופול לאחר פירוק ברית המועצות, כאשר השטח עבר לשליטת אוקראינה. מה שהרוסים והאוקראינים עשו, לאחר מתיחות רבה באזור, הוא לחתום על הסכמים ייחודיים: קרים נותר חלק מאוקראינה, אבל לא סתם שטח של המדינה, אלא רפובליקה אוטונומית, שכפופה לשלטון המרכזי בקייב. צי הים השחור חולק בין רוסיה לבין אוקראינה, ושתיהן המשיכו להשתמש בסבסטופול כבעיר המפקדה של הצי. ההסכם נחתם עד 2017, ולפני כשלוש שנים וחצי הוארך תוקפו עד 2042.

הטענה של פוטין היא שהמהפכה באוקראינה מסכנת את אזרחי רוסיה הנמצאים בחצי האי. לטענתו, מי שעלו לשלטון בקייב הם קיצונים לאומנים (טענה שאינו מופרכת בהכרח), וששונאים את רוסיה ואת דוברי-הרוסית (יחסית, זה נכון). לפיכך, פוטין טוען שחיי האזרחים הרוסים ודוברי הרוסית בקרים נמצאים בסכנה (זו כבר הגזמה פרועה).

החלק המוזר יותר בטיעון של פוטין, הוא הרצון שלו, כביכול, להגן על האזרחים בעלי הזיקה לרוסיה, הנמצאים במזרח אוקראינה. ואכן, חלק זה של אוקראינה כולל המוני רוסים אתניים, שבניגוד ל"אחיהם" במערב המדינה, אינם לאומנים אוקראיניים, כי אם אנשים דוברי רוסית, בעלי מאפיינים תרבותיים רוסיים, שפשוט נשארו בשטחה של אוקראינה לאחר נפילת ברית המועצות. העיר השנייה בגודלה במדינה, חרקוב, היא מעוז כזה.

רק שב-23 השנים שעברו מאז עצמאות אוקראינה לא נראה כי המערבים הלאומנים חשו צורך עמוק לרצוח את תושבי המזרח הפרו-רוסים. הרבה חיבה לא הייתה שם, אך גם לא מעשי אלימות קשים. דובר רוסית שהגיע למערב אוקראינה ודיבר רוסית תמיד היה נתון בסכנה מסויימת, אך במזרח נראה שהם עדיין מרגישים בטוחים למדי.

4. למה פוטין באמת פלש לקרים?

נראה כי מדובר בשילוב של ניסיון לשפר עמדות צבאיות של הצי, ושל פופוליזם. ההשתלטות על קרים תמנע מרוסיה את כאב הראש שבדיונים מול אוקראינה על עתיד חצי האי, ומאז השתלטות האופוזיציה כבר הושמעו טענות על כך שצריך לבטל את הארכת ההסכם לחכירת הצי, ולגרש את הצבא הרוסי משטח אוקראינה.

אך מעבר לכך, בתודעה הרוסית, קרים הוא חלק בלתי-נפרד מהמדינה, שהרי כל מי שהתחנך בברית המועצות שמע רבות על גבורת סבסטופול במלחמת העולם השנייה ועל הניצחון המוחץ של הקומוניסטים על הצבא הלבן בקרים במהפכה הבולשביקית. החזרתו של קרים לרוסיה, עם "שחרור" האחים הרוסים שהיו מעבר לגבול, רק יוסיף נקודות לפוטין בבית, וימשיך לקבע את מועמדו כקיסר של האימפריה הרוסית החדשה.

שכירי החרב הרוסיים: "היחידות הסודיות" של פוטין בקרים

צבא רוסיה בחבל אבחזיה, נע לעבר הגבול עם גאורגיה. אוגוסט 2008. AP
צבא רוסיה בחבל אבחזיה, נע לעבר הגבול עם גאורגיה באוגוסט 2008/AP

מעבר לכך, פוטין זוכר שעשה דבר דומה בדרום אוסטיה ב-2008 (באמצעות הנשיא דאז, מדבדב). רוסיה "שחררה" חלק מגאורגיה ב-1991 עבור ממשלת דרום אוסטיה, בה העולם אינו מכיר. כאשר הגאורגים החליטו לקחת את השטח בחזרה ב-2008 (לטענתם אחר התקפות חוזרות ונשנות מעבר לגבול), הרוסים התערבו. המערב לא אהב, והגינויים הגיעו מכל מקום, אבל רוסיה ניצחה והעולם שכח. פוטין מנסה כעת, לכל הפחות, לגשש ולהבין האם הדבר אפשרי גם באוקראינה.

5. ומה עם תושבי קרים עצמם?

כאמור, במקרים רבים לא מדובר בתושבים בעלי זיקה לאומנית רבה לאוקראינה. ברחובי קרים נערכו אתמול הפגנות שמחה של אוהדי רוסיה, אך האווירה בעיקר מתוחה. כמו כן, לא ברור כמה מהפעילויות האנטי-אוקראיניות בקרים הן מעשי ידי אוקראינים, וכמה הן פרובוקציות רוסיות - כשכבר עכשיו ברור שיש לא מעט כאלה.

לאוקראינים יש גם שפן בכובע: הטטרים של קרים. יש כ-260 אלף כאלה, רובם מוסלמים סונים, שסבלו בימי ברית המועצות. הם הואשמו בשיתוף פעולה עם הנאצים בזמן מלחמת העולם השנייה, וגורשו מקרים לפינות מרוחקות של ברית המועצות. רק בזמן התפרקות ברית המועצות הורשו לחזור לבתים ההיסטוריים שלהם. כיום, הם תומכים בעיקר באוקראינה, אך הקשרים שלהם בשטחי רוסיה מציבים אותם גם בעמדה של מתווכים.

6. ומי ינצח?

במלחמה אמיתית? רוסיה. אפילו שזה יכול להתברר כניצחון פירוס, אם הטטרים והלאומנים האוקראינים שנמצאים בקרים יחליטו להחזיר מלחמה. בפוליטיקה? בינתיים המערב חושף שיניים, אבל לא ברור האם מדובר בשיניים של ממש, או בתותבות חסרות שימוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully