וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכירי החרב של פוטין: "היחידות הסודיות" שפלשו לקרים

רויטרס

1.3.2014 / 12:10

ה"דיילי ביסט" מדווח שאלפי החיילים שהשתלטו על שדות התעופה בחצי האי הם חמושים שנשכרו כדי לסלול את שובו של ינוקוביץ' המודח. אוקראינה: "רוסיה שלחה עוד 6,000 חיילים"

צילום: רויטרס עריכה: מתן חדד

מיהם הכוחות שהשתלטו אתמול על שדות התעופה בחצי האי קרים? האתר האמריקני "דיילי ביסט" מדווח כי ככל הנראה, לא מדובר בחיילים רוסים, אלא בשכירי חרב, מאבטחים פרטיים שנשכרו על ידי צבא רוסיה במטרה לשמור על האינטרסים באזור, ואולי אף להבטיח את שובו של הנשיא המודח ויקטור ינוקוביץ' לחצי האי, שמרבית האוכלוסייה בו היא פרו-רוסית ורואה את הממשלה החדשה בקייב כבלתי לגיטימית.

לפי הדיווחים באוקראינה, אתמול (שישי) בבוקר נחתו בחצי האי שלחופי הים השחור כ-2,000 חמושים שזהותם אינה ברורה, ואלה השתלטו על שדות התעופה של הערים סימפרופול וסבסטופול. הבוקר אמר שר ההגנה האוקראיני איגור טניוק כי רוסיה שיגרה "לאחרונה" 6,000 חיילים נוספים לארצו, וכי צבא אוקראינה הושם בכוננות גבוהה באזור חצי האי קרים.


כשפוטין אגרסיבי, המערב ממצמץ. פרשנות

נשיא אוקראינה ויקטור ינוקוביץ' עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. סוצ'י, רוסיה, 7 בפברואר 2014. AP
מתכננים את חזרתו של הנשיא המודח. פוטין וינוקוביץ', בחודש שעבר בסוצ'י/AP

הודעת משרד החוץ הרוסי אתמול לא התייחסה באופן ממוקד לכוחות שהשתלטו על שדות התעופה, אולם אישרה כי הייתה תנועה של כוחות מהצי הרוסי המוצבים בים השחור. נאמר בה כי הדבר נעשה "בהתאם להסכמים הבסיסיים" בין שתי המדינות. בשיחת טלפון שניהלו אתמול שרי החוץ של רוסיה וארצות הברית, אמר סרגיי לברוב לג'ון קרי כי שום כוח צבאי רוסי לא נפרש מחוץ לבסיס הצי הרוסי בים השחור. לפי ה"דיילי ביסט", ייתכן כי דבריו של לברוב נכונים, אך יחד עם זאת, מי שמנחה את הכוחות הללו הוא צבא רוסיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

צפו בהשתלטות הרוסית על בניין הפרלמנט בעיר סימפרופול

לפי הדיווח, מקורות ברוסיה המעורים בנושא אמרו כי הכוחות שהשתלטו על שדות התעופה שייכים לחברת אבטחה פרטית בשם "וונבדומסטבניה אוחרנה" הפועלת מתוך משרד הפנים במוסקבה ומפעילה שכירי חרב שמטרתם להגן על מתקנים ונכסים של חיל הים הרוסי בקרים. זאת, בדומה לחברת האבטחה "בלקווטר" האמריקנית, שפעלה בימי הנשיא ג'ורג' וו.בוש, ונשכרה על ידי הפנטגון כדי לבצע משימות שנויות במחלוקת בעיראק. מקורות דיפלומטיים אחרים אמרו כי הכוחות בשדות התעופה הם צבאיים למחצה, וטענו כי הם אינם משתייכים ל"וונבדומסטבניה אוחרנה".

כוחות רוסיים בעיר סימפרופול בחצי האי קרים. 1 במרץ 2014. רויטרס
"אין להם מדים של צבא רוסיה וממשלת רוסיה מכחישה כי הם חלק מהצבא". חמוש בקרים, הבוקר/רויטרס

"אין להם מדים של צבא רוסיה וממשלת רוסיה מכחישה כי הם חלק מהצבא", אמר דימיטרי סימס, נשיא מכון המחקר האמריקני המרכז לאינטרס הלאומי שמושבו בוושינגטון הבירה. לדבריו, "למעשה, ייתכן שרובם הם אזרחי אוקראינה, אבל מדובר בכאלה המורשים כחוק לספק שירותים לחיל הים הרוסי". סימס הסביר כי שכירי החרב לכאורה נשלחו על ידי הצבא הרוסי משתי סיבות: למנוע את הגעתם של אלפי אוקראינים פרו-מערביים שעלולים לפגוע בכינונה של הממשלה החדשה בקרים המתנגדת לזו שהורכבה השבוע בקייב; ולאפשר את הגעתו של ינוקוביץ' המודח לקרים, שם יקבץ סביבו תומכים ויקרא תגר על ההנהגה בבירת האוקראינית. יתר על כן, לפי ההערכות, התכנון הוא לספק לממשלה בקרים מרחב זמן לערוך בו משאל עם ובחירות, ולאחריהם ליצור אזור עם אוטונומיה מסוימת מאוקראינה.

סימס העריך כי ינוקוביץ' עצמו היה מעורב בהחלטה לשגר את הכוחות לשדות התעופה. "ללא ספק, לינוקוביץ' נתונה רשותה של רוסיה להורות ליחידות הללו להיפרש היכן שצריך", אמר. דבריו מתבססים על מידע שמסרו לו מקורות בבירת רוסיה: "נאמר לי באופן כללי ששיתוף הפעולה עם ינוקוביץ', המתואר כלגיטימי, מאפשר לממשלה החדשה בקרים לעשות דברים רבים ולהתעלם מההנהגה החדשה בקייב".

כוחות רוסיים בעיר סימפרופול בחצי האי קרים. 1 במרץ 2014. רויטרס
כוחות רוסיים בקרים, הבוקר/רויטרס

אם הפרטים בדיווח נכונים, משמעות הדבר היא כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יכול למעשה לטעון כי בקרים לא פועלים כוחות של צבא רוסיה, ועם זאת להמשיך להשפיע על המציאות הפוליטית והביטחונית באזור. וושינגטון, כך נראה, תתקשה לפעול נגד שילוב הידיים של ממשלת קרים ותושבי האזור עם ינוקוביץ'. על אף האזהרה הברורה שהשמיע אתמול הנשיא ברק אובמה, לפיה לפעולה צבאית רוסית יהיה "מחיר כבד", נראה כי ארצו לא תגיב באופן צבאי, אלא לכל היותר בסנקציות כלכליות.

אוקראינה: 6,000 חיילים נוספים נשלחו לשטחנו

בתוך כך, הבוקר קרא ראש הממשלה הנבחר של קרים סרגיי אקסיונוב לפוטין לסייע בהחזרת המצב בחצי האי לשגרה. "בהתחשב באחריות שלי לחייהם ולביטחונם של האזרחים, אני מבקש מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לסייע בהבטחת שלום ושלווה בחצי האי קרים", צוטט אקסיונוב בתקשורת המקומית, בנאום ששודר במלואו גם בטלוויזיה הממלכתית ברוסיה. הקרמלין מיהר להגיב על דבריו, ובהודעה שפרסם נאמר כי אין בכוונת מוסקבה להתעלם מהבקשה.

ראש ממשלת אוקראינה הנבחר ארסניי יצניוק אמר הבוקר כי ה"התגרויות" מצד רוסיה לא יגררו את ארצו לעימות צבאי בקרים והפציר במוסקבה לעצור את תנועות הצבא באזור. "זה בלתי מקובל שכלי רכב משוריינים של צבא רוסיה נמצאים במרכזן של ערים אוקראיניות", אמר טרם תחילתה של ישיבת ממשלה בקייב.

כוחות רוסיים בעיר סימפרופול בחצי האי קרים. 1 במרץ 2014. רויטרס
חיילים רוסים בקרים, הבוקר/רויטרס
הכוחות הרוסים בחצי האי קרים שבשליטת אוקראינה. AP
בלתי מקובל שכלי רכב משוריינים של צבא רוסיה נמצאים במרכזן של ערים אוקראיניות". הכוחות שנפרשו בקרים, אתמול/AP
הכוחות הרוסים בחצי האי קרים שבשליטת אוקראינה. AP
הכוחות הרוסים בחצי האי קרים שבשליטת אוקראינה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully