וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "מחיר כבד לפעילות צבאית רוסית באוקראינה"

הנשיא האמריקני הביע דאגה מהדיווחים על התערבות בחצי האי קרים, שעה ששר ההגנה האוקראיני הזהיר מ"כוחות קיצוניים" שמתכננים לפעול באזור. "על ארה"ב להשתמש בכלים שברשותה"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(הכוחות הרוסים בחצי האי קרים)

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שלח הלילה (שבת) מסר חריף לרוסיה בנוגע למצב באוקראינה: "אנחנו מודאגים מהדיווחים בנוגע לכוחות רוסים באוקראינה. להתערבות צבאית יהיה מחיר כבד. מדובר במדינות בעלת קשרים היסטוריים ותרבותיים, וכל הפרה של הריבונות האוקראינית תערער את היציבות".

אובמה אמר את הדברים בהצהרה קצרה שמסר לעיתונאים בבית הלבן, והוסיף: "שוחחתי עם פוטין לפני כמה ימים, והבהרתי לו שרוסיה תהיה חלק מהמאמץ של הקהילה הבינלאומית להשיב את הסדר במדינה". הנשיא הבהיר כי ממשלו ימשיך להיות בקשר צמוד עם בעלות הברית של ארה"ב, כמו גם עם ההנהגה הרוסית.

בתוך כך, שר ההגנה של אוקראינה העריך הלילה כי "כוחות קיצוניים" מתכננים לפרק מנשקן את יחידות הצבא האוקראיני בחצי האי קרים. הוא שב והזהיר מפני פעולה שכזו ומפני התערבות צבאית במדינה. "במקרה של פעולה כזו, הכוחות המזוינים האוקראינים יפעלו בהתאם לחוקי המדינה ולנהלי הצבא", הוסיף בהצהרה שפורסמה באתר האינטרנט הרשמי שלו.

המשבר באוקראינה - הכותרות האחרונות:
הרוסים מודים לראשונה: פלשנו לשטחה של אוקראינה
פרשנות: כשפוטין אגרסיבי המערב ממצמץ
ינוקוביץ': "אשוב לאוקראינה עם ערבויות לביטחוני"
ה"פלישה" הרוסית: מסוקים בשמי קרים, אירופה קוראת לריסון

כוחות רוסיים השתלטו על על שדה התעופה סימפרופול בחצי האי קרים שבשליטת אוקראינה, פברואר 2014. רויטרס
"רוסיה תהיה חלק מהמאמץ של הקהילה הבינלאומית להשיב את הסדר במדינה". הכוחות בחצי האי קרים/רויטרס

בהתאם להערכתו של השר האוקראיני, גורמים אמריקניים חשפו הלילה כי זוהו אינדיקציות לתנועת כוחות צבא רוסיים באזור חצי האי קרים, אולם מספרם ונסיבות פעולתם טרם התבררו. אחד מהגורמים העריך כי תנועת הכוחות נועדה לחזק את הגנת הכוחות הרוסיים באזור.

קבוצת סנאטורים החברים בוועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים האמריקני שיגרה הלילה מכתב לנשיא אובמה, בו הביעו תמיכה בסיוע אמריקני לקייב, וכמו כן הזהירו מפני התערבות רוסית, אשר לטענתם תפגום באחדות באוקראינה. הסנאטורים, בהם רוברט מנדז, ג'ון מקיין, מרקו רוביו, רון ג'ונסון ואחרים, הביעו במכתבם תמיכה "במאמצי הממשל לעזור לאוקראינה להגיע לבחירות דמוקרטיות, לשמור על האחדות הטריטוריאלית, וליהנות מחופש ההגדרה העצמית".

"אנו מוכנים לעבוד עם הממשל במטרה לחזק את המאמצים, בהן אישור הלוואות אמריקניות לאוקראינה והגברת הסיוע על מנת לבצע העברה מסודרת של השלטון", כתבו. הם טענו כי על ארה"ב להשתמש "בכלים שברשותה, כולל סנקציות ממוקדות, וכלים להתמודדות עם שחיתות, כדי למנוע מגורמים שינצלו את המצב על מנת לערער את השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה או ליישם צעדים כלכליים שיפגעו בעם".

אובמה מסר הצהרה לגבי התערבות צבאית באוקראינה, פברואר 2014. רויטרס
"כל הפרה של הריבונות האוקראינית תערער את היציבות". אובמה, הלילה/רויטרס

אמש הודתה מוסקבה לראשונה שכוחותיה אכן חדרו לחצי האי קרים שבשליטת אוקראינה. לפי ההודעה ממשרד החוץ הרוסי, המשימה של הכוחות החמושים הייתה "לשמור על מיקום הצי רוסי בים השחור, והיא אינה השתלטות צבאית".

עוד מסרה מוסקבה כי כניסת הכוחות שלה מהבסיס שליד סבסטופול אינה מפרה את הסכמי העבר עם קייב בנוגע לאזור, וכי היא הודיעה על כך מראש לקייב. ארה"ב מיהרה לגנות את המהלך הרוסי, ובבית הלבן אמרו כי מדובר ב"טעות מרה" של רוסיה, וכי עליה "לכבד את השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה".

למחאה הצטרפה גם אוקראינה עצמה, שטענה אמש כי רוסיה פלשה למרחב האווירי שלה והפרה את ההסכם עמה בנוגע לנוכחות צבאית רוסית באזור. בהודעה מטעם משרד החוץ בקייב לא נמסרו פרטים אודות אפשרות של תגובה אוקראינית.

הנציבות האירופית קראה אתמול לפתרון מדיני של המתיחות באזור קרים וקראה לכל הצדדים להפגין ריסון. "המצב בקרים יצריך פתרון מדיני וניתן להשיגו רק באמצעות דו-שיח בין הצדדים המעורבים", אמר דובר מטעם הנציבות. "אנחנו רוצים שכל השחקנים הרלוונטיים יהיו מתונים ומרוסנים ככל הניתן, ויכבדו את שלמותה ואת אחדותה של אוקראינה". בהמשך קראו שרי החוץ של צרפת, גרמניה ופולין לכל הצדדים להימנע מפעולות שיכולות לסכן את השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה.

(עדכון ראשון: 1:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully