וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ינוקוביץ': "אשוב לאוקראינה עם ערבויות לביטחוני"

28.2.2014 / 16:03

נשיא אוקראינה המודח דיבר לראשונה ממקום מקלטו ברוסיה מאז נמלט והדגיש כי הוא הנשיא החוקי. לדבריו, לא היה פיקוח על ההסכם שנחתם עם האופוזיציה. אוקראינה מבקשת הסגרתו

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

"איש לא הדיח אותי. אולצתי לעזוב את אוקראינה בשל איומים על חיי ועל חיי משפחתי. בכוונתי להילחם על עתידה של המדינה" – כך אמר בצהריים (שישי) נשיא אוקראינה המודח ויקטור ינוקוביץ' במסיבת עיתונאים ממקום מקלטו בעיר רוסטוב שבדרום מערב רוסיה. בהצרה פומבית ראשונה מאז שנעלם אמר כי יחזור לאוקראינה "ברגע שיהיו ערבויות לביטחוני ולשלום משפחתי". ינוקוביץ' הדגיש שהוא עדיין הנשיא החוקי של המדינה. הוא סיפר כי טרם פגש את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אך השניים שוחחו בטלפון. "החלטנו שניפגש ברגע שיתאפשר".

ינוקוביץ' נמלט מקייב ביום שבת האחרון והיום כאמור דיבר בציבור בפעם הראשונה מאז. במענה לשאלת העיתונאים על סיבת הימלטותו, השיב שלא ברח אלא פשוט עזב את קייב: "הגענו לחרקוב. שירותי הביטחון קיבלו מידע שקיצונים מגיעים לשם ולכן נאלצנו להמשיך בדרך. נאלצנו לציית להוראות המאבטחים ולעבור למקום בטוח". בהמשך הגיע לחצי האי קרים, אך גם משם נאלץ להימלט בשל "סיכון משמעותי" לחייו ולחיי משפחתו. "לא יכולתי לסכן את משפחתי", אמר וסיפר כי אפילו נכדו הצעיר היה נתון לאיום. הנשיא הנמלט סרב למסור כיצד הגיע לבסוף לרוסיה.

כותרות אחרונות על אוקראינה:
ה"פלישה" הרוסית: מסוקים בשמי קרים, אירופה קוראת לריסון
אוקראינה: כוחות רוסיים השתלטו על שני נמלי תעופה
במחתרת, ינוקוביץ' שובר שתיקה: "אני עדיין הנשיא"

נשיא אוקראינה ויקטור ינוקוביץ' עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. סוצ'י, רוסיה, 7 בפברואר 2014. AP
טרם נפגש עם הנשיא הרוסי. פוטין וינוקוביץ' באולמפיאדת סוצ'י/AP

באשר למתרחש באוקראינה ובייחוד בחצי האי קרים אמר ינוקוביץ' כי כנשיא, "אני מכריז שחצי האי קרים צריך להישאר חלק משטח אוקראינה" והוא הוסיף כי אוקראינה צריכה להישאר מדינה עצמאית. "אני מתנצל בפני אזרחי אוקראינה שלא הצלחתי לשמור על יציבות המדינה ושאפשרתי את ההפקרות הזו. אנשים חפים מפשע הוכו ברחובות, נשדדו".

לדבריו, לא היה פיקוח על ההסכם שנחתם עם האופוזיציה בתיווך שרי החוץ של אירופה וכמו כן הוא הציע לקיים משאל עם כדי לקבוע את הכיוון הפוליטי של המדינה. בנוסף, קרא ינוקוביץ' לחמושים באזור קרים להניח את נשקם ודרש לחקור את מעשי האלימות והטרור באוקראינה.

"הגיע הזמן עבורי לומר שבכוונתי להמשיך להילחם על עתידה של אוקראינה נגד אלו שמנסים להשתלט עליה בעזרת הפחדה וטרור. כפי שאתם יודעים, השלטון באוקראינה נתפס על ידי כוחות של לאומנים פשיסטים שמייצגים מיעוט בעם", אמר והבהיר כי הוא לא נתן כל הוראה לירות על המפגינים בקייב - סיבה שבגינה הוא מבוקש כעת. "האחריות על שפיכת הדמים מוטלת על המפגינים", ציין.

"הפתרון למצב הזה הוא ליישם את מה שכבר הוסכם עליו בין ממשלת אוקראינה לבין האופוזיציה בשיתוף שרי החוץ של צרפת, גרמניה ופולין – ובשיתוף נציגים רוסים", אמר והוסיף עקיצה לעבר המעצמות: "המהמורות והקורבנות הם תוצאה של המשבר הפוליטי הזה. זו גם תוצאה של התערבות בלתי אחראית של המערב, אבל אוקראינה היא מדינה חזקה, ואנחנו נעבור את זה". בנוגע ליריבתו, יוליה טימושנקו, אשר שוחררה מהכלא ביום שבת האחרון, אמר ינוקוביץ' כי הוא מעולם לה התכוון לפגוע בה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

למה ישראל צריכה לחשוש מההפיכה?

ינוקוביץ' התייחס גם לנציגי האופוזיציה הנמצאים כעת בשלטון, אנדריי פרובי, מזכיר המועצה לבטחון הלאומי וההגנה של אוקראינה, ואולג טיאגניבוק, מנהיג המפלגה הלאומנית "חירות" וטען כי הם מעודדים לאלימות ואף "בישראל הם מעוררים אימה". בעבר דיבר טיאנגיבוק בגנות המאפיה היהודית-רוסית.

אלא שבמקביל לדבריו, סוכנות הידיעות הרוסית ריא-נובוסטי פרסמה היום כי התובע הכללי באוקראינה פנה לרוסיה בבקשה להסגיר את ינוקוביץ'. בהודעה שפורסמה מטעם התובע נכתב כי אוקראינה "מתכוונת להעלות את נושא ההסגרה של ינוקוביץ', אזרח אוקראיני מבוקש, נוכח העובדה שהוא מצוי כעת ברוסיה".

נשיא אוקראינה המודח ויקטור ינוקוביץ' במסיבת עיתונאים בעיר רוסטוב על הדון בדרום מערב רוסיה, 28 בפברואר 2014. רויטרס
לא היה פיקוח על ההסכם עם האופוזיציה. מסיבת העיתונאים, היום/רויטרס

ינוקוביץ' שבר אתמול את שתיקתו הארוכה. "אני, ויקטור פדרוביץ' ינוקוביץ', מגדיר את עצמי הנשיא החוקי של אוקראינה", אמר. סוכנויות הידיעות ברוסיה ציטטו את ינוקוביץ', באומרו כי הוא ביקש ממוסקבה להעניק לו מקלט מפני "קיצונים" המאיימים על חייו. הוא גם התייחס למשבר בחצי האי קרים, ואמר כי תושבי דרום-מזרח אוקראינה "לעולם לא יכירו בפורעים ובאספסוף", שהשתלטו הבוקר על מטה הממשל המקומי.

הלילה והבוקר השתלטו כוחות רוסיים על שני נמלי תעופה בחצי האי קרים האוקראיני והפרו-רוסי. סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דיווחה כי יותר מעשרה מסוקים צבאיים מרוסיה טסו למרחב האווירי של אוקראינה מעל חצי האי, וכוחות ביטחון רוסיים חסמו יחידה של משמר הגבול סמוך לעיר הנמל סבסטופול. ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי משאיות צבאיות לא מסומנות עשו דרכן לנמל התעופה הצבאי בעיר, והכוחות חוסמים את דרכם של כל מי שמנסה להתקרב למקום.

חמושים השתלטו על נמל התעופה בסימפרופול בחצי האי קרים באוקראינה. רויטרס
חמושים השתלטו על נמל התעופה בחצי האי קרים/רויטרס

מזכיר המועצה לביטחון לאומי וההגנה במדינה אנדריי פרובי האשים את הקרמלין במתן ההוראה לכוחות מזוינים להגיע לחצי האי. "מדובר בארגונים נפרדים, המקבלים הוראות מהקרמלין", אמר הבכיר הביטחוני בתדרוך טלוויזיוני בקייב הבירה. הוא הוסיף כי פעולות דומות נמנעו באזורים אחרים באוקראינה. הוא הוסיף כי אוקראינה לא יכולה לפרוש כוחות צבא בקרים מבלי להכריז על מצב חירום, וההנהגה במדינה שוקלת בין היתר את האפשרות הזאת. "זוהי אחת האפשרויות בהתאם להתפתחויות האירועים", הוא הסביר. על פי החוק באוקראינה, ניתן להציע לפרלמנט לקבוע מצב חירום למשך תקופה של עד חודשיים.

בהכנת הידיעה השתתפה נטשה מוזגוביה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully