וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוסים מודים לראשונה: פלשנו לשטחה של אוקראינה

1.3.2014 / 0:45

משרד החוץ הרוסי טען כי הפעולה הצבאית בחצי האי קרים שבשליטת אוקראינה הייתה "מתואמת עם קייב". בבית הלבן מיהרו לגנות את המהלך של מוסקבה וטענו כי זו "טעות מרה"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(הנשיא האוקראיני המודח משיב אש)

מנהיגי העולם אמנם מנסים להרגיע את המתיחות בין רוסיה לאוקראינה, אולם אמש (שישי) הודתה מוסקבה לראשונה שכוחותיה אכן חדרו לחצי האי קרים שבשליטת אוקראינה. לפי ההודעה ממשרד החוץ הרוסי, המשימה של הכוחות החמושים הייתה "לשמור על מיקום הצי רוסי בים השחור, והיא אינה השתלטות צבאית".

עוד מסרה מוסקבה כי כניסת הכוחות שלה מהבסיס שליד סבסטופול אינה מפרה את הסכמי העבר עם קייב בנוגע לאזור, וכי היא הודיעה על כך מראש לקייב. ארה"ב מיהרה לגנות את המהלך הרוסי, ובבית הלבן אמרו כי מדובר ב"טעות מרה" של רוסיה, וכי עליה "לכבד את השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה".

למחאה הצטרפה גם אוקראינה עצמה, שטענה הערב כי רוסיה פלשה למרחב האווירי שלה והפרה את ההסכם עמה בנוגע לנוכחות צבאית רוסית באזור. בהודעה מטעם משרד החוץ בקייב לא נמסרו פרטים אודות אפשרות של תגובה אוקראינית.

מוקדם יותר שוחח הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין עם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועם נשיא מועצת האיחוד האירופי ואמר להם שההסלמה באלימות באוקראינה חייבת להיפסק. בתגובה לדברים קראה מרקל ל"איפוק" בחצי האי קרים, אליו פלשו הרוסים, והוסיפה כי יש להימנע מפעולות נוספות שעלולות להחמיר את המצב. בשבוע הבא יגיע שר החוץ הבריטי וויליאם הייג לקייב כדי לדון בהתפתחויות האחרונות עם הממשל החדש.

עוד על המשבר באוקראינה
ינוקוביץ’: "אשוב לאוקראינה עם ערבויות לביטחוני"
ארה"ב מזהירה את רוסיה: "הימנעו מפרובוקציות"
פוטין הציב מטוסי קרב בכוננות בגבול עם אוקראינה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הכוחות הרוסים בחצי האי קרים שבשליטת אוקראינה. AP
הכוחות הרוסים בחצי האי קרים/AP

למאמץ ההסברתי התגייס גם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, ששוחח אתמול בטלפון עם עמיתו האמריקני, ג'ון קרי. בשיחה הוא קרא ליישם את הסכם השלום שנחתם באוקראינה בתיווך האיחוד האירופי וציין שיש צורך לרסן את הקיצונים. "עלינו לקחת בחשבון את האינטרסים הפוליטיים של כל האזורים באוקראינה בניסיון לסיים את המשבר", אמר. קרי קרא לכל הצדדים להימנע מצעדים מסלימים.

הכוחות הרוסים בחצי האי קרים שבשליטת אוקראינה. AP
השטח האווירי בחצי האי קרים נסגר/AP

הפעולה האמורה אירעה במהלך הלילה והבוקר, כשכוחות רוסיים השתלטו על שני נמלי תעופה בחצי האי קרים האוקראיני והפרו-רוסי. סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דיווחה כי 11 מסוקי סער של צבא רוסיה טסו למרחב האווירי של אוקראינה מעל חצי האי, וכוחות ביטחון רוסיים חסמו יחידה של משמר הגבול סמוך לעיר הנמל סבסטופול. בנוסף, ארבעה מטוסי תובלה כבדים מדגם איליושין 76 נחתו באזור. ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי משאיות צבאיות לא מסומנות עשו דרכן לנמל התעופה הצבאי בעיר, והכוחות חוסמים את דרכם של כל מי שמנסה להתקרב למקום.

בנוסף דווח מפי מקור צבאי באוקראינה כי בעקבות ההשתלטות של החמושים הרוסים, הופסקו הטיסות בשני שדות התעופה הנצורים. לטענת המקור, כ-400 בני אדם נמצאים עכשיו באחד משדות התעופה.

חמושים השתלטו על נמל התעופה בסימפרופול בחצי האי קרים באוקראינה. רויטרס
חמושים השתלטו על נמל התעופה בסימפרופול בחצי האי קרים באוקראינה/רויטרס

נשיא אוקראינה המודח ויקטור ינוקוביץ' הופיע אתמול בצהריים לראשונה מאז נמלט לרוסיה, שם מצא מקלט, והבטיח שיחזור. "איש לא הדיח אותי. אולצתי לעזוב את אוקראינה בשל איומים על חיי ועל חיי משפחתי. בכוונתי להילחם על עתידה של המדינה", כך אמר במסיבת עיתונאים ממקום מושבו בעיר רוסטוב שבדרום מערב רוסיה. "אשוב ברגע שיהיו ערבויות לביטחוני ולשלום משפחתי". ינוקוביץ' הדגיש שהוא עדיין הנשיא החוקי של המדינה, וסיפר כי טרם פגש את נשיא רוסיה.

נשיא אוקראינה המודח: "אני מתנצל"

ינוקוביץ' נמלט מקייב ביום שבת האחרון ואתמול כאמור דיבר בציבור בפעם הראשונה מאז. באשר למתרחש באוקראינה ובייחוד בחצי האי קרים אמר ינוקוביץ' כי כנשיא, "אני מכריז שחצי האי קרים צריך להישאר חלק משטח אוקראינה" והוא הוסיף כי אוקראינה צריכה להישאר מדינה עצמאית. "אני מתנצל בפני אזרחי אוקראינה שלא הצלחתי לשמור על יציבות המדינה ושאפשרתי את ההפקרות הזו. אנשים חפים מפשע הוכו ברחובות, נשדדו".

נאום ה"אני מאשים" שלו נמשך בכך שטען כי מי שתפס את השלטון הם קיצונים שלא זוכים לתמיכה בעם. "הגיע הזמן עבורי לומר שבכוונתי להמשיך להילחם על עתידה של אוקראינה נגד אלו שמנסים להשתלט עליה בעזרת הפחדה וטרור. כפי שאתם יודעים, השלטון באוקראינה נתפס על ידי כוחות של לאומנים פשיסטים שמייצגים מיעוט בעם", אמר והבהיר כי הוא לא נתן כל הוראה לירות על המפגינים בקייב - סיבה שבגינה הוא מבוקש כעת. "האחריות על שפיכת הדמים מוטלת על המפגינים", ציין.

(עדכון ראשון: 19:50)

צפו בחדירת המסוקים הרוסים לאוקראינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully