וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה באולטימטום לאוקראינה: היכנעו בחצי האי קרים

מפקד הצי הרוסי בים השחור הודיע לכוחות האוקראיניים באזור שאם לא ייכנעו עד 05:00, יעמדו בפני מתקפה צבאית. גורם במוסקבה: "שטות מוחלטת". שליח וואלה! חדשות מדווח מקרים

מערכת וואלה!

מפקד הצי הרוסי בים השחור הודיע לכוחות האוקראינים בחצי האי קרים, כי אם לא ייכנעו עד השעה 05:00 (בוקר יום שלישי), הרי שהם יעמדו בפני מתקפה צבאית. מקור הדיווח הוא בגורם במשרד הפנים בקייב. ביומון הרוסי "ודמוסטי" דווח הערב כי משרד ההגנה במוסקבה הכחיש בתוקף את הדיווחים על האולטימטום. "לפי העיתון, גורם רשמי במשרד הגדיר את ההודעה שפורסמה על אודות האולטימטום "שטות מוחלטת" ואמר כי ארצו לא הציבה אחד כזה לכוחות האוקראיניים בחצי האי קרים.

המתיחות הצבאית באזור מסלימה בהדרגה, ובצהריים (שני) הודיע משרד ההגנה של אוקראינה, כי מטוס קרב מדגם סוחוי 27 הוקפץ בלילה לעבר מטוסי קרב רוסיים "שהפרו בשני מקרים את המרחב האווירי" של המדינה באזור הים השחור. לפי ההודעה, אוקראינה פעלה "כדי למנוע מעשי התגרות".

הבוקר, השתלטו חיילים רוסים על המעבר הימי בקצה המערבי של חצי האי קרים. הדבר מגביר את החשש שמוסקבה מתכננת לשלוח דרכו כלי שריון נוספים לעבר האזור. הטרמינל, בעיר קרץ', היה מוקד קרבות גדול בין הרוסים לנאצים במלחמת העולם השנייה. ראש הממשלה מדבדב, כך דווח ברוסיה, הורה לבנות גשר כדי לחצות את התעלה במידת הצורך.

מוקדם יותר, דיווח משמר הגבול של אוקראינה כי כלי שריון נאספים בצד הרוסי של תעלת קרץ' הצרה, המפרידה בין הצד הרוסי והאוקראיני של חצי האי קרים. בנוסף, נמסר כי ספינות רוסיות יצאו מנמל סבסטופול, בו נמצא צי הים השחור, וכי הכוחות הרוסיים חסמו את התקשורת הסלולרית בכמה אזורים במקום. אמש דווח כי חיילים רוסים החלו לחפור שוחות בחצי האי.

משבר צבאי באוקראינה - כותרות אחרונות
לייב בלוג: עדכונים ודיווחים של שליח וואלה בחצי האי קרים
6 דברים שחשוב לדעת על המלחמה שעלולה לפרוץ באירופה
"רוסיה השלימה ההשתלטות על חצי האי קרים"; קרי בדרך

חיילים רוסים צועדים מחוץ לעיר סימפרופול. חצי האי קרים, אוקראינה, 3 במרץ 2014. רויטרס
חיילים רוסים, הבוקר בסימפרופול/רויטרס

ברקע המתיחות הצבאית בין רוסיה לאוקראינה, הרובל הרוסי איבד הבוקר 2.5% מערכו, לשפל של 36.5 מול הדולר. המדדים המובילים בבורסה של מוסקבה צנחו ב-9%, בירידה היומית החדה ביותר מאז 2009. הבנק המרכזי של רוסיה הקפיץ את הריבית ב-1.5% לרמה של 7%, בשל סיכון מוגבר לאינפלציה.

אוקראינה התחילה לגייס הבוקר את חיילי המילואים שלה, וקראה להם לשירות של עשרה ימים לפחות. גברים רבים שנקראו לשירות הביעו זעם על הפלישה הרוסית לחצי האי קרים ואמרו כי הם מוכנים להילחם כדי להגן על שטח המדינה.

שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, בא הבוקר לקייב, ואמר כי "מדובר במשבר הגדול ביותר שאירופה חווה במאה ה-21". בהתייחסו לפלישה הרוסית לחצי האי קרים, אמר הייג כי "מדובר במעשה לא מקובל, ויהיה לו מחיר כבד".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ספינת קרב של חיל הים הרוסי בנמל סבסטופול. חצי האי קרים, אוקראינה, 2 במרץ 2014. רויטרס
ספינות של חיל הים הרוסי בנמל סבסטופול, הבוקר/רויטרס

שני בסיסים גדולים של צבא אוקראינה עדיין מוקפים הבוקר על-ידי חיילים רוסים, הדורשים מהחיילים האוקראינים למסור לידיהם את כלי הנשק שלהם, ולערוק לשורות הממשל הפרו-רוסי של חצי האי קרים.

"המצור המנומס", כפי שהוא מכונה בתקשורת המקומית, החל אתמול בצהריים, והחיילים האוקראינים הודיעו כי הם לא יפתחו באש לעבר החיילים הרוסים המקיפים אותם. אחד ממוקדי העימות הוא בבסיס חי"ר בסימפרופול: שני הצדדים נמצאים משני עבריה של גדר הבסיס, ומשוחחים זה עם זה בליווי עיתונאים.

חיילים של צבא אוקראינה בבסיס חיל הרגלים בעיר פריבולנויה, חצי האי קרים. 2 במרץ 2014. AP
חיילים אוקראינים נצורים בבסיס בעיר פריבלוניה בעיר פריבולנויה, ליד סבסטופול/AP

ה"ניו יורק טיימס" ציטט לפנות בוקר גורם בכיר בוושינגטון, שאמר כי אלפי החיילים הרוסים כבר השלימו הלכה למעשה את ההשתלטות על חצי האי קרים. לדבריו, צבא רוסיה התמקם באזור "ככוח כובש קבוע". במקביל, דווח כי סוכנויות המודיעין האמריקניות זיהו ביום ראשון את הגעתם של אלפי חיילים רוסים נוספים לחצי האי, ואלה הצטרפו לאלפי החיילים שכבר נחתו באזור בסוף השבוע, יחד עם אלה שכבר היו מוצבים שם.

שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, יבוא מחר לקייב אחרי שייפגש הלילה עם ראש הממשלה נתניהו בוושינגטון. הוא ייפגש באוקראינה עם בכירי ההנהגה החדשה וייתכן שגם עם נציגים רוסים. בהודעת משרדו נמסר כי הוא יאשרר את תמיכתה החזקה של ארצו בריבונותה של אוקראינה, בעצמאותה ובשלמותה הטריטוריאלית, וכן בזכותו של העם האוקראיני לקבוע בעצמו את עתידו ללא התערבות או התגרות חיצונית.

שבע המדינות המתועשות (G7) – ארה"ב, קנדה, יפן, איטליה, צרפת, גרמניה ובריטניה – הודיעו לפנות בוקר כי הן משהות את ההכנות לקראת פסגת ה-G8 שעתידה להתארח בסוצ'י בחודש יוני הקרוב. "אנחנו מגנים את הפרת הריבונות של אוקראינה ואת הפגיעה בשלמותה הטריטוריאלית בידי רוסיה", נמסר בהודעה. שרי האוצר של "השביעייה הגדולה" אף התחייבו לספק לאוקראינה "חבל הצלה" כלכלי, בתנאי שהממשלה החדשה בקייב תסכים לרפורמות הכלכליות שדורשת ממנה קרן המטבע הבינלאומית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully