וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף ניסיונות ההרגעה של נתניהו: ההקפאה ניצבת בפתח?

24.2.2014 / 0:04

ראש הממשלה ניסה להרגיע את שרי הליכוד שלא תהיה הקפאה, אבל לא כולם השתכנעו. בצד הפלסטיני, שר לשעבר אומר לוואלה! כי "הפלסטינים צריכים לראות שהם ירוויחו מהמשך השיחות"

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: מיכאל ברגמן

(נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, אתמול)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיע אתמול (ראשון) לישיבת שרי הליכוד עם יעד ברור: לנסות להרגיע את התסיסה במפלגה, על רקע הפרסומים לגבי הקפאת הבנייה בשטחים. בשבוע שעבר דווח כי הפלסטינים דורשים הקפאת בנייה כתנאי להארכת המשא ומתן, ואילו האמריקנים מצדם שוקלים כיצד להוציא זאת לפועל. חברי הכנסת וסגני השרים של הליכוד מיהרו לפרסם עצומה פומבית בה הם קוראים לראש הממשלה לדחות על הסף את הדרישה. שרי הליכוד לעומתם, שמרו על שתיקה. הם חיכו לשמוע מה יגיד ראש הממשלה בישיבה.

נתניהו ידע שיישאל על כך, וניסה להרגיע. "יש תביעות מאתנו מכאן ועד להודעה חדשה", הוא התוודה באוזני השרים, אבל מיהר להוסיף כי "מול הלחצים האלה, אני דואג לאינטרסים הלאומיים שלנו בתבונה ובנחישות. אני אמשיך לעשות כל מה שצריך כדי לחזק את מעמדה של מדינת ישראל ולשמור על ההתיישבות". לא כל השרים הבינו את דבריו באותו האופן, והם ודאי לא נרגעו. האמירה "כל מה שצריך כדי לחזק את מעמדה של ישראל ולשמור על ההתיישבות", משמעה שלא תהיה הקפאה בשום פנים ואופן, או שאולי תהיה הקפאה חלקית וזמנית, כדי לאפשר לישראל לחזק את מעמדה הבינלאומי ולהדק אחיזה בגושי ההתיישבות?

תהליך השלום - כותרות אחרונות:
שיחת פיוס: בנט נפגש עם נשיא הפרלמנט האירופי
קרי מפתיע: "לא בטוח שמתנחלים יפונו במסגרת הסכם"
לבני: בלי הסדר מדיני - סוף הציונות והמדינה היהודית

ישיבת ממשלה, פברואר 2014. מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט, מערכת וואלה! NEWS
הגיע להרגיע. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט

כך או כך, בחוגי הימין בליכוד משוכנעים שהפור כבר נפל, ועכשיו זה רק עניין של זמן עד שתהיה הקפאה, כלומר – עד שנתניהו ואבו מאזן יקבלו את המסמך של קרי. ייתכן שהם צודקים. בשבוע שעבר אמר לוואלה! חדשות גורם בכיר שמעורב בשיחות עם הפלסטינים כי "ישנה הבנה שאם ישראל תמשיך לבנות בהתנחלויות אחרי הסכם המסגרת, במיוחד במקומות 'פרובוקטיביים', תהיה בעיה".

אותו גורם העריך, עם זאת, שהקפאת הבנייה לא תהיה "מוצהרת" כמו בסיבוב השיחות הקודם, אז הוצא צו רשמי של אלוף פיקוד המרכז בנושא. האמריקנים עשויים להסתפק הפעם בפחות מכך, כלומר בעצירה לא מוצהרת של מכרזי בנייה. זו פשרה שגם הפלסטינים יכולים לחיות אתה – ואולי גם שרי הליכוד.

"לא רק שהפער בעמדות לא צומצם – הוא גבר"

יותר מנתניהו, מי שיכול למנוע את הקפאת הבנייה המדוברת הוא יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. תשובה שלילית שלו למסמך קרי, תוך העדפת המסלול החד-צדדי (פנייה לגופי האו"ם) על פני המשך המשא ומתן, תוריד מישראל חלק מהלחץ.

ח"כ אחמד טיבי דיווח הערב בחשבון הטוויטר שלו שאחרי שתי הפגישות שנערכו בשבוע שעבר בין קרי לבין אבו מאזן, "לא רק שהפער בעמדות לא צומצם – הוא גבר. קרי מתחשב בקואליציה של נתניהו על חשבון הפלסטינים". אם הדברים הללו נכונים, אולי הסערה בימין סביב ההקפאה תתברר כמיותרת. ללא הסכם מסגרת, לא תהיה גם הקפאה.

בצד הפלסטיני ישנם כמובן גם מי שחולקים על ההערכה הפסימית של טיבי. השר לשעבר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, אשרף אל-עג'רמי, הגיע אתמול לתל אביב כדי להשתתף בישיבה של הנהלת מרצ. בשיחה עם וואלה! חדשות הוא העריך שאבו מאזן יעדיף לומר לקרי "כן, אבל", ולא לסרב באופן מוחלט ליוזמה האמריקנית. "אבו מאזן רוצה להמשיך במשא ומתן – אבל רק אם יתברר שיש פרטנר למשא ומתן משמעותי", הסביר אל-עג'רמי. "העמדות הנוכחיות של ישראל, שדורשת לספח 10% מהשטחים ולא מוכנה לדון בירושלים, לא מעידות על רצינות".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. ועידת מינכן לביטחון, 1 בפברואר 2014. רויטרס
אם התהליך של קרי ייכשל, בסופו של דבר יקרה פיצוץ". קרי/רויטרס

אל-עג'רמי משוכנע שעל מנת לשכנע את הפלסטינים להסכים להארכת השיחות, יידרשו צעדים מעשיים – החל מהקפאת בנייה ועד להעברת אזורים ריקים בשטח C לשליטת הרשות הפלסטינית, לצורך פיתוח כלכלי. "הציבור הפלסטיני ירצה לראות שהוא מרוויח משהו מהמשך המשא ומתן", אמר. אל-עג'רמי הזהיר גם מהסכנה של כישלון יוזמת קרי: "כל מדינות העולם הערבי עוברות מהפכות שמשפיעות על הצעירים הפלסטינים. לכן, אם התהליך של קרי ייכשל, בסופו של דבר יקרה פיצוץ".

כל הדיון בהקפאה הוא תיאורטי לחלוטין כל עוד אין הסכמה של שני הצדדים למסמך קרי, אבל אחרי שבעה חודשים של משא ומתן, אפשר להעריך בזהירות שיימצא פתרון "מינימליסטי" שיתאים לשני המנהיגים. אם ההקפאה לא תהיה מוצהרת, אבל ישראל גם לא תצהיר על בנייה חדשה, נתניהו יוכל לטעון שאין הקפאה ואבו מאזן יוכל להתגאות שדווקא יש. מכיוון שהשניים בכל מקרה לא משוחחים זה עם זה, הם אפילו לא יצטרכו להתווכח מי צודק. בתסריט כזה המשא ומתן יימשך, ואתו גם "משחק ההאשמות" ששניהם מנהלים מול קרי.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 23:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully