וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה? השרים יצביעו על פונדקאות לחד-מיניים

ועדת השרים תחליט אם לאשר תיקון המעניק שוויון זכויות למי שנאלצו עד כה לעבור ההליך בחו"ל. נשים נשואות ובנות משפחה יורשו להיות פונדקאיות. התשלום יוגבל ל-160 אלף שקל

היסטוריה בוועדת השרים לחקיקה? היום (ראשון) יובא לאישור הוועדה תיקון לחוק הפונדקאות, שיעניק לראשונה שוויון זכויות בביצוע ההליך ליחידנים, בהם גם נשים וגברים חד-מיניים. התיקון, שהופץ כתזכיר חוק להערות הציבור, כלל גם פרק העוסק בהסדרת ההליך עבור ישראלים המעוניינים לעשותו בחו"ל. ואולם לבסוף, בשל מורכבות ההליכים, הוחלט במשרד הבריאות לפצל את התיקון ולהביא לאישור הוועדה בשלב זה רק את הרחבת הזכאים לקיום ההליך בארץ וכן את הרחבתה של ההגדרה בדבר זהותה של מי שיכולה לשמש כפונדקאית.

עוד בנושא פונדקאות:
עוד דרך למימוש החלום: קרן הסיוע לפונדקאות
ארבעה זוגות שעברו פונדקאות בתאילנד נחתו בישראל
פונדקאות בחו"ל: הסתבכות ידועה מראש / דעה

אילוסטרציה. ShutterStock
הפרק הנוגע לחו"ל יובא לאישור הוועדה בהמשך/ShutterStock

חוק הסכמים לנשיאת עוברים נחקק בשנת 1996, וקבע כי רק זוגות נשואים הטרוסקסואליים יוכלו לעבור את ההליך בישראל. עם התפתחות שוק הפונדקאות והביקוש להליך מצד אוכלוסיות נוספות, הוחלט ב-2010 על הקמת ועדה ציבורית לבחינת נושא הפריון וההולדה בישראל, בראשה עמד פרופ' שלמה מור יוסף. תזכיר החוק נשען ברובו על המלצות הוועדה. הצעת החוק שתובא מחר לאישור הוועדה תאפשר לראשונה לאישה או גבר יחידים וכן לזוגות חד-מיניים לעבור את ההליך בישראל. עד היום נאלצו מחוסר ברירה לפנות לביצוע ההליך בחו"ל.

הרחבת הזכאים להליך בארץ צפויה להביא עמה מחסור ניכר בפונדקאיות. לכן, הוצע במסגרת התיקון לחוק להרחיב את מעגל הנשים שיוכלו לשמש כפונדקאיות ולפתוח אותו גם לנשים נשואות וכן לקרובות משפחה, כך שאחות, בת דודה או בת דוד יוכלו לשמש פונדקאיות לבן או בת משפחה. אחות תוכל לשמש פונדקאית כל עוד לא מדובר בזרעו של אחיה בהליך. עוד קובע החוק מגבלות שונות: גיל ההורים המיועדים יהיה עד 54, גילן של הפונדקאיות יהיה בין 38-22, והן יוכלו לשמש ככאלה עד שלוש פעמים, או לחילופין – עד ללידת שני ילדים.

הסוף לדרישה "להוכיח שההורים טובים"

בנוסף, מוצע כי במסגרת ההליך ניתן יהיה לעשות שימוש בתרומת זרע או ביצית, אך לא בשניהם גם יחד, כדי לשמור על העיקרון של קשר גנטי בין אחד מההורים המיועדים לפחות לבין הילד שייוולד כתוצאה מההליך. עוד קובעת הצעת החוק כי בניגוד לשוק הקיים היום, יוגבל התשלום לפונדקאיות עד סכום של 160 אלף שקל, וכי הסכום יעודכן מדי שנה.

עוד עוסקת הצעת החוק בהסדרת רישום הילד, הליך שהוביל לתסכול רב בקרב הורים שנדרשו לעבור תסקיר עובד סוציאלי ו"להוכיח היותם הורים טובים", על אף שמדובר בילדם הביולוגי. על פי הצעת החוק, מתן צו הורות על ידי בית המשפט ייעשה מבלי שיידרש תסקיר עובד סוציאלי, אלא במקרים בהם התקבלה הודעת עובד סוציאלי שהעלתה חשש לפגיעה בטובת הילד, או במקרה שבו נוכח בית המשפט כי יש צורך בכך. כמו כן, מוצע לאפשר לבית המשפט להעניק צו הורות גם להורה שאינו הורה ביולוגי, כל עוד פנה עם ההורה המיועד לבית המשפט וקיבל את אישור הוועדה טרם חתימת הסכם הפונדקאות.

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

(עדכון ראשון: 23:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully